• Linustott

matschema vid 8 månaders bebis?

undrar hur mycket era barn äter under ett dygn ungefär..
    har själv slutat amma preics...
    när börjar man med två mål mat? just nu äter min lille

7 välling
    10 gröt
    13 burkmat
    16 gröt
    20 välling

• Svar på tråden matschema vid 8 månaders bebis?
  • Ett två tre

Sonen har vägra äta gröt perioder ibland, vad ska man ge då? Nån som har nåt tips? Kör med olika grötsorter och smaker men ingen funkar i dom perioderna.

Läste nånstans att en del lagar äggröra till frukost istället för gröt, nån som vet hur man lagar sån? Man kan ju ge smörgås oxå men sonen äter bara några bitar och blir inte mätt på det.

Ska börja ge lite yoghurt nu oxå tänkte jag...

• Tualisa

Jag fick tips om att ge yoghurt med fruktpure i .. eller små bitar med vitt bröd med leverpastej eller messmör. Jag har ettrecept på äggröra från boken andra mosboken.. jag har aldrig provat det .. men här är det.

1 ägg
    2 msk mjölk eller grädde
    1 smörklick

Lilla Alva är här
  • Tualisa

blandar ägg och grädde smälter smör i en panna och blandar i detta tills det blir grynigt.. kan även blanda i skicka eller ärtor och sånt iden

Lilla Alva är här
  • Ett två tre
    AlvaochTor skrev 2009-02-06 12:45:09 följande:
    Jag fick tips om att ge yoghurt med fruktpure i .. eller små bitar med vitt bröd med leverpastej eller messmör. Jag har ettrecept på äggröra från boken andra mosboken.. jag har aldrig provat det .. men här är det.1 ägg2 msk mjölk eller grädde1 smörklick
    Ja jag tänkte prova naturell yoghurt med fruktpuré, han älskar burkarna med yoghurt och frukt. Och vitt bröd med leverpastej eller messmör får han till lunch eller mellanmål men han äter bara några bitar, inte tillräckligt för att bli mätt.

Så äggröra var så enkelt? Det ska jag prova. Tack
  • Tualisa

Eller så kan du prova omelett. typ samma fast inte röra hela tiden. Kan rekomendera andra mosboken.. kommer ipaket om två böcker. JÄtte många bra recept och mellanmål och sånt. är skriven av johanna westman. Jag köpte den på alidbris.

Lilla Alva är här
  • Ett två tre
    AlvaochTor skrev 2009-02-06 13:07:32 följande:
    Eller så kan du prova omelett. typ samma fast inte röra hela tiden. Kan rekomendera andra mosboken.. kommer ipaket om två böcker. JÄtte många bra recept och mellanmål och sånt. är skriven av johanna westman. Jag köpte den på alidbris.
    Ja den ska jag ta och kolla efter
  • Kaeri21

8 Frukost gröt+banan och ersättning (lite till bara)
    11.30 Lunch 1 stor burk + ev. frukt+ vatten
    14 Mellanmål Frukt + macka
    16 Middag 1 stor burk + frukt el. macka och vatten
    20 Kvällsmål Gröt och ersättning (lite till bara)
    21.30 Nattmål välling

• shagha

mathea skrev 2009-02-06 12:27:54 följande
    .Sonen är oxå svår med mat och gillade inga burkar med mat i början. Men det finns en (Hipp tror jag) med potatis, majs och kalkon, den gick hem Är från 6 månader. Den får han fortfarande ibland här eftersom han gillar den så mycket.
    [/citat]

Samma här min son är 9 månader, och han älskar Hipp( kalkon , maj) så jag brukar blanda med min mat , då äter han bara några skedar , men va rolig att det är din sons favorit också.

• jannah

Min dotter på 8 ½ månad äter såhär...

Kl 9-10: Amning
    Kl 12-13: Burkmat eller hemlagat + frukt till efterrätt & vatten att dricka
    Kl 16: Välling
    Kl 19: Gröt & vatten att dricka
    Kl 21.30-22: Amning

Vet att hon egentligen borde äta ett mål till med lagad mat, men än så länge är hon mätt, sover hela nätterna och går upp i vikt precis som hon ska. Så vi väntar ett tag till med det... Jag själv äter i princip aldrig två lagade mål mat om dagen.
    För övrigt så äter hon mest bara 6-månaders burkmat, hon får kväljningar av för stora bitar. Vissa 8-månadersburkar går dock bra.

¤ Othilia 080524 ¤
  • Juuiz

7 - flaska ersättning
    9 - gröt med fruktpure'
    12 - varm lunch, egen eller burkmat
    + lite ersättning efter.
    15 - mellis, fruktpure'
    17 - varm middag + lite ersättning efter.
    19 - gröt + fruktpure'

Vi har precis satt till middagen vid 17, märkte att han var hungrig och behövde få mera i sig..

• Linustott

va roligt att så många har skrivit.

nu ser lille L dagar ut.

7 välling
    10 gröt + macka
    13 burkmat
    16 vad vi äter eller burkmat
    20 välling

Sen frukter som lite mellis.

Jag ändradef från gröt till mat vid 16 tiden. Tyckte oxå de blev för mycket välling/gröt!

Svar på tråden matschema vid 8 månaders bebis?