Inlägg från: KattenFräsmorr |Visa alla inlägg
  • KattenFräsmorr

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8

Nu har jag också hittat hit! Vad bra att du startade en ny tråd!

Antar att jag fått bekräftat att mina extraslag är stressutlösta iaf. I går kväll fick dottern tag på mina betablockerare (klantiga jag hade lagt fram min jobbväska då jag skulle åka till jobbet och däri låg några tabletter). Det blev att åka i ilfart till sjukhuset, sätta sond och ge henne kol. Har suttit uppe hela natten och haft koll på henne. Och som ett brev på posten har jag nu extraslag var tredje slag. Precis som det var i höstas igen! Är så glad att det gick bra med vår lilla tös, det är det viktigaste. Hoppas nu bara att mitt hjärta lugnar sig snart. (Och nu är ALLA mediciner i säkert förvar i det låsta medicinskåpet!)

• KattenFräsmorr
    snartvår - välkommen hit till alla skuttande hjärtan . Har en arbetskamrat som hade hjärtmuskelinflammation för ca fem år sedan. Hon klagar också över extraslag då och då, särskilt då hon är trött och stressad.

78Misan - är det så att man kan få extraslag av magkatarr/sura uppstötningar? Min dr frågade väldigt ingående om min magkatarr då jag sökte för extraslagen i höstas.

Tack för alla snälla kommentarer om min dotter! Den enda sviten hon fick var att hon blir lite ledsen i ögat då man pratar om doktorn och slangen i näsan. Men hon är ju så liten så jag hoppas hon glömmer snart. Extraslagen på mig är borta igen och det känns så skönt, var rädd att det skulle bli som i höstas igen.
  • KattenFräsmorr
    blomsterflicka - välkommen hit! Har du sökt för dina extraslag? Jag kan nästa lova att det känns bättre om du får ta lite ekg och/eller andra prover. Oftast får man ett lugnande besked och det sänker stressnivån i kroppen och därmed påverkan på retledningssystemet i hjärtat. Du kanske även skulle må bra av att prova medicin om du har väldigt frekventa extraslag som hindrar dig i ditt liv? Det kan vara jobbigt att söka vård när man själv är branschen så att säga, men gör det redan i morgon!

Ang alkohol så har jag helt slutat dricka då det genast triggar igång massa extraslag som sitter i ett tag efteråt.
  • KattenFräsmorr

blomsterflicka - mina extraslag blir värre under ansträngning och som du säger när man arbetar/anstränger armarna blir det värre. När mina extraslag var som värst vaknade jag ofta om nätterna av dem. Hade under en period extraslag (VES) i trigemeni, dvs VES var tredje slag. Det kändes dock som jag hela tiden hade extraslag, kände inte de normala slagen ens. Det var en riktigt tuff period och jag kan känna ångest bara jag tänker på hur jag mådde i höstas.

Vändningen för mig var när jag åkte in till AVC en söndagsnatt med världens panikångest det togs hjärtinfarktsprover, ekg, infektionsprover mm läkaren bytte mina Seloken Zoc till Metoprolol Ret samt höjde dosen rejält. Blev ordentligt lugnad av beskedet att det inte var något fel på mitt hjärta samt att den höjda dosen av betablock blev en vändpunkt. Kunde känna i kroppen hur stressnivåerna sjönk drastiskt. Efter det har jag gjort en massa åtgärder i mitt liv för att minska min stress, tycker att jag mår relativt bra idag. Har successivt kunnat trappa ned dosen av betablock.

Precis som LiBää007 skriver måste du få göra en ordentlig utredning, har du fått akutremiss eller får du vänta på utredning? Bryt ihop och sätt dig på vårdcentralen eller AVC och tala om exakt hur du känner dig. Bara för att det inte finns något fysiskt fel på hjärtat (för oftast är det ju så att extraslagen är helt ofarliga) betyder det inte att man ska behöva må som du gör.

• KattenFräsmorr
    caprinna skrev 2009-02-09 20:06:54 följande:
    kattenfräsmor såg att du åt metoprolol Ret, jag äter ju metoprolol sandoz vet du vad det är för skillnad på dessa mediciner.
    Jag tar mig friheten att kopiera från Fass :

Retard, Depot eller Prolongatum i ett läkemedelsnamn betyder att beredningen har en fördröjd frisättning av den aktiva substansen. Denna depåeffekt gör att läkemedlet tas upp lite i taget under en längre tid än normalt och att man därmed inte behöver ta läkemedlet lika ofta.  

Blomsterflicka: Vad bra att du sökte redan idag, du ska inte gå omkring och må så här! Vet dock vad du menar med att EKG inte kommer visa något. Inte en enda gång fick vårdcentralen med ett enda extraslag på alla de EKG de tog på mig. Jag hade dock sån tur att jag har en bekant på hjärtintensiven och jag fick åka in till henne och bli telemetriövervakad några timmar. För vad sjutton ser de på ett 10sek EKG på vårdcentralen?

• KattenFräsmorr

Har inte varit inne och skrivit på ett tag, har i stort sett inte haft några extraslag alls de sista månaderna. Sista gången jag kände av dem var när min dotter åt av mina betablockerare och fick åka in akut till sjukhuset, det var ju ganska uppenbart att de kom av stressen. Det är så skönt att de är borta och jag hoppas av hela mitt hjärta att de aldrig kommer tillbaka igen.

Vill väl bara säga att det finns hopp för er med frekventa X-slag (hade när det var som värst VES vart tredje slag dygnet runt).  Extraslagen kan faktiskt försvinna, lika fort som de kom, vilket jag aldrig hade trott för ett halvår sedan. Har medvetet slarvat med mina Metoprolol den senaste tiden och jag har inte fått några extraslag eller hjärtrusningar ändå. Så det verkar som jag kan sluta äta medicin nu. Härligt!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8