Inlägg från: blomsterflicka |Visa alla inlägg
  • blomsterflicka

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8

Hej! Är ny här, har tvekat att skriva pg av att jag försöker tänka bort mina extraslag.

Har haft det så länge jag kan minnas, men det har blivit mycket värre senaste halvåret. Jag har tre barn och ett normalstressigt liv. Har problem som alla andra.

Mitt största problem med extraslagen är att de begränsar mig som bara den. Jag har slutat med kaffe, som jag älskar tex. Jag älskar träning, men eftersom extraslagen är så jobbiga vågar jag inte ta ut mig och maxa. Får extraslag då, samt även när jag tränar armarna- någon som känner igen detta? Kan ibland få flera i rad, känns som jag skall dö, får panik för att jag skall ligga där död och barnen springer omkring.

Är själv i sjukvårdsbranschen också..

Vaknade idag till en helt bedrövlig dag. Tunga extraslag. Hade tänkt att gå ut och njuta av naturen. Får panik och fler extraslag. Hade tänkt gå till gymmet ikväll, men det blir väl inget med det. Drack ca två glas vin igår, påverkar det er andra?

Tycker inte jag mår så psykiskt dåligt, men extraslagen gör mig tokig- Hjälp!

• blomsterflicka

Ja, det kanske är en bra ide att sluta dricka helt även om jag redan är extremt måttfull.

Igår pallrade jag mig iväg till gymmet ändå, men fick i princip avbryta ett corepass pg av extraslag. Hur är det för er när ni tränar, har ni besvär då? Jag har besvär när jag maxar konditionsmässigt samt när jag styrketränar. De är inte mer frekventa, men obehagligare. Undrar om det finns ett litet fokus i hjärtat som retas då? Bättre när man tränar i grupp för då tänker man inte så mycket på det. Hur är det för er?

Jag har varit på vc, allt var normalt, men jag blev remitterad för ytterligare bedömning hos kardiolog samt 24-h mätning.

Vilka läkemedel fungerar för er andra? Är det någon som haft god effekt av SSRI? Är lite inne på det eftersom jag har sådan panik.

Tror ni att hormonella förändringar påverkar? Amning? PMS?

Idag började dagen riktigt uselt. Vaknade med extraslagen, gått dubbelvikt hela morgonen och fick ringa och säga att barnen kommer senare idag. De fick knappt frukost.

En annan sak som retar mig är att jag numera söker jobb efter extraslagen. Inte roligt att sitta med en patient när det kommer nämligen..Eller vara mitt i en teknisk precisionssituation.

Är det någon av er som vaknat på natten av det? Det har jag nämligen gjort. Jag kan också få flera extraslag i rad på ca 10-15 s.

• blomsterflicka

PS Läser det ni skrivit om magkatarr, jag har ju aldrig haft känningar av det, undrar om man kan få extraslag av det ändå fast man inte känner av magkatarren? Låter osannolikt eller vet någon om någon blivit bättre av tex Losec trots att man inte haft några smärtor (greppar varje halmstrå)

• blomsterflicka

caprinna, har de utrett dig?
    Vad sa doktorerna mer?

Jag är så arg idag, arg för att det känns som att det förstör så mycket. Har tre barn, och extraslagen påverkar verkligen anknytningen.

Nu skall jag försöka med lite avslappning, har ännu inte kunnat lämna på dagis.

• blomsterflicka

KattenFräsMorr och caprinna : Skönt att höra att ni oxå får extraslag vid träning. Men träning är ju så bra på andra sätt.
    Tror ni inte att man får slopa gymmet och hitta annan träningsform när man inte blir så fokuserad på sig själv- joggning, tennis, dans är nog mycket bättre än att styrketräna. För mig blir det ofta extraslag precis när det är som jobbigast då jag tränar armarna eller springer på löpband, men när jag tänker på det har jag inte haft så mycket besvär när jag sprungit tex vårruset.

LiBää007, och ni andra, jag har tid till sjukhuset 9 mars för utredning. Man hoppas det blir ett bra samtal.

Mina extraslag har blivit mycket sämre efter min sista grav (minsta nu 8 mån). Jag äter ingen medicin ännu, men tänker prova allt. Jag är helt handikappad av mina extraslag, och barnen blir rädda.jag är inne på ssri samt betablockad.

Varför, varför skall det vara så här? kan stress vara hela förklaringen? Tycker inte jag är så stressad ändå.

• blomsterflicka

norrlanningska

Precis så är det när jag tränar. Som jag skrivit ovan så är jag remitterad för utredning men eftersom jag blivit mycket sämre så skall jag till vårdcentralen i eftermiddag. Jag MÅSTE bryta!

Jag är nästan till 100% övertygad om att det inte är farligt och jag har hört folk som haft detta att det går över med tiden. Det som är konstigt är att det är så ångestskapande trots att man vet att det är ofarligt.

Idrott har varit en av ljuspunkterna i mitt liv och jag vill fortsätta med det!!!

Troe du inte att det är bättre med idrott typ friskis där man koncentrerar sig på musik och tränaren i stället för tex crosstraining (får jättemycket problem av den- sedan tror jag också att det blir en ond cirkel eftersom man förväntar sig få extraslag så for man ställer sig på den).

Alkohol skall jag helt skippa- det får det vara värt. Kanske kommer det en tid när man kan ta sig ett glas vin igen.

Idag fick jag fö mens efter tre dagar med ett helvete- kan det ha samband m PMS tror ni?

Hoppas det går bra på vc. Jag vet dock redan att EKG inte kommer visa något....

• blomsterflicka

Hej alla!

Var på vc igår, och diskuterade kring olika möjligheter. Jag bestämde mig för att prova ssri i låg dos först, för att bryta paniken och den onda cirkeln. Idag känns det mycket, mycket bättre! Jag vet ju att medicinen inte kan ha haft effekt ännu, men det känns så.

Sedan får vi se vad hjärtläkarna säger ang annan medicin. Var i valet och kvalet om huruvida jag skulle påbörja ssri innan utredningen är gjord (tänker att det kanske inte kommer synas extraslag då) men efter den här helgen kände jag att jag inte hade något val.

Nu kommer jag försöka fokusera på annat ett tag! Jag är så tacksam för alla tips och inlägg som fått mig att förstå att jag är långt ifrån ensam. Återkommer när allt känns mer stabilt!!!

• blomsterflicka

KattenFräsmorr

Vi tog inte ens EKG på VC igår....

• blomsterflicka

Hej alla!

Tänkte bara höra lite med er som medicinerar mot extraslag. Jag har nu tagit Zoloft (Sertralin) 50 mg i 5 veckor, märker lite effekt på humöret, men extraslagen är oförändrat rikliga. Dessutom har jag nu Metoprolol (depottablett) 50 mg på morgonen. Har även testat en kortverkande betablockad.

Undrar därför- ni som medicinerar- vad har haft effekt och i vilken dos?

Har ni kunnat sluta eller provat att sluta med mediciner?

Är så trött på detta nu!

Jag har mest besvär på morgonen- förmiddagen, när barnen kinkar, någon annan? Märker också att jag har mest besvär på helgerna- minst när jag är ensam.

• blomsterflicka

Jag har jättemycket. När det är som värst kan jag ha 5-10 per minut!

Tycker att jag fått väldigt bra effekt av medicinen (metoprolol retard) nu, besvärsfri i tre dagar!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8