Inlägg från: Carpe diem1981 |Visa alla inlägg
  • Carpe diem1981

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8

Hej alla skuttiga små hjärtan. Hälften av er vet nog inte vem jag är men jag figgurerade en hel del i denna tråd när jag var gravid för 17 månader sedan och väntade min son. Har bytat nickname hette Shinna förut Ts du kanske kommer ihåg mig?
    I vilket fall som helst så fick jag fruktansvärt mkt extraslag när jag blev gravid från att inte ha haft dessa problem förut/tidigare i mitt liv. Det började i vecka 13 i min graviditet och höll sig sedan kvar resten av tiden ända fram till förlossningsdagen!!
    Jag mådde fruktansvärt dåligt under hela min graviditet pga detta, fick problem med sömnen (pga alla extraslag som jag INTE lyckades somna ifrån eller fokusera bort på annat vis), problem med panikångest och generaliserad ångest. Efter min förlossning fick jag dessutom en förlossningsdepression pga all stress jag upplevt under min graviditet. Extraslag är fruktansvärt påfrestande för psyket och det är svårt att lära sig att leva med det, som mitt liv ser ut idag så blir jag inte hälften så rädd av extraslagen som jag blev i början när allt detta startade, jag kan fortfarande känna panikkänslor när dom kommer och bli rädd, få tankar som att jag kanske är allvarligt hjärtsjuk och att läkarna inte hittade felet, med mera..ja ni hör ju vilka hjärnspöken man kan få av detta fenomom kallat extraslag*skrattar* Man får försöka slappna av och inte lägga så mkt vikt i det hela, lättare sagt än gjort, javisst, men det finns inte så mkt att göra åt saken dessvärre bortsett från beta-block, undvika viss kost, med mera. Skönt att se att denna tråd finns kvar och att det finns fler därute som mår och känner som jag*kram på er alla*

• Carpe diem1981

hemlis skrev 2009-02-19 21:45:45 följande:

Hej Carpe "Shinna", klart jag kommer ihåg dig!!!!!Hörde att du fösvann ett tag Jag är såååå glad att du är tillbaka, tänk vad vi stöttade varnadra Nu ska jag genast kika in hos dig
    Hej hemlis, jättekul att du minns mig, ja gud vad vi stöttade varandra, vet inte vad jag gjort utan våra terapistunder*skrattar* ska snoka lite på din sida också nu sen blir det bingen för min del är så trött efter en tuff period med vinterkräksjukan som hela familjen drabbats av Hoppas allt är bra med dig för övrigt trots ditt skuttande hjärta...
  • Carpe diem1981

78Misan skrev 2009-02-20 08:52:01 följande:

Svar på #41*Vinkar* kommer oxå ihåg dig
    Vinkar tebax*s* kul att ni kommer ihåg mig
  • Carpe diem1981

78Misan skrev 2009-02-22 18:10:42 följande:

Jo då det är bättre, jag lkänner av mina xtraslag vid förkylning/infektioner och vid mens och om jag sovit dåligt under en längre period annars är det bara nåt enstaka då o då
    samma här, känner av dom mest kring mensperioden och vid förkylningar och infektioner, samt när jag sovit dåligt, men nu har jag haft så ont i bröstet den senaste tiden så nu börjar man bli orolig för det..suck..alltid ska det vara nått
  • Carpe diem1981

78Misan skrev 2009-02-23 21:04:21 följande:

Japp jag blev jättenojjig för ett tag sedan..... hade så ont i bröstet....... bad mannen massera lite med babyolja och JO vissst va jag ÖM så ÖM i musklerna
    haha, ja jag fattar inte vad det är, har haft ont i bröstet en tid nu men det blir varken sämre eller bättre, vissa dagar känner jag av det mer än andra. Hoppas det är muskler här också
  • Carpe diem1981

hemlis skrev 2009-02-23 21:59:34 följande:

Då har jag mens, infektioner och sömnproblem jämt Jag har verkligen mycket extraslag, för jättelänge sen, typ ett år eller nåt hade jag ett uppehåll (i då jag inte kände av x-slagen så mycket) men sen har det aldrig blivit så igen, dom är helt omöjliga och jag tror faktiskt det kommer stanna för alltid.Kan bara inte fatta vade det var som gjorde att det helt plötsligt kom, hoppas det bara förvinner en dag lika plötsligt *drömmer*Huvudsaken är att jag lärt mig hantera dom bra och de påverkar inte min livskvalite som tidigare, jag vägrar!!Kommer du ihåg Carpe, vi var verkligen livrädda ochhade verkligen dödsångest båda två?!Har du också lika mycket fortfarande?Jag trodde mina skulle ge med sig lite när jag slutatde amma och hormonerna skulle stabilisera sig lite, men icke då!
    Skrattar* ja jag har också mens och infektioner dagligen i sådana fall*ler* Har inte lika mkt extraslag nu som när jag var gravid, det har lugnat ner sig betydligt men har fortfarande problemen kvar...kommer nog aldrig bli av med dom helt och det är precis som du säger nämligen att man måste försöka lära sig att leva med dom och inte låta ens situation ta över allt annat i livet...jag hoppas att dom någon gång i framtiden kan komma på en medicin som tar bort extraslag men som inte ger så mkt biverkningar som beta-blocken gör...har du lika mkt extraslag nu som efter din förlossning? Visst var vi rädda...jag var fullkomligen övertygad om att både jag och sonen skulle dö innan förlossningen ens hunnit starta*s* Mådde verkligen skit...
  • Carpe diem1981
    Ccccccc skrev 2009-02-26 19:52:11 följande:
    Hej alla har verkligen inte tittat in på länge....Har mått helt ok faktiskt, trots att de har varit endel x-salg, men de har verkligen HUR man mår i övrigt som påverkar hur man känner för x-slagen. Har typ slutat dricka nån alkohol och de har verkligen hjälpt, jag märker försämrat av hjärtrus, stickningar när jag bara druckigt 2 glas vin...Till de tråkiga MIN PAPPA fick hjärtinfarkt 67 år gammal i söndes, detta blev en chock för mig oh mina syskon åh jag så klart hade tryck i bröstet och trodde jag oxå skulle få en, suck....Pappa klarade sig och blev inlagd på hjärtintensiven och igår "Bypas" opererade de honom och de gick bra.. Trots detta så har de varit lugnt med mina x-salg för nu fick jag oroa mig får nått som verkligen var farligt utan att fundera på om jag ska dö pga av mina x-slag(min dödsångest) Fick information från hjärtlläkaren då vi var och hälsade på pappa, jag blev ledsen och var tvvungen att fråga om de var nån fara med mig och de sa han att de inte är om man blivit kollad med sitt hjärta och att man har ofarliga x-slag! Känndes så skönt! Han sa att RÖKNING är de värsta man kan göra, men de vissate vi väl redan?!! nu måste jag vara stark för min pappas skull så nu har jag inte tid att fundera över mina ofraliga x-slag! Hoppas att detta onda hade nått gott med sig!!!!Inte nog med detta ¨å e de begravning för farmor imorgon åh pappa får inte vara där...Kramar till er
    usch beklagar verkligen det som hänt din pappa. Tror inte du behöver oroa dig så mkt, 67 år är ändå en ganska hög ålder. Det hade varit värre om din far var 40 eller yngre och fått hjärtinfarkt. Då hade du kunnat oroa dig. Hoppas han tillfrisknar snart kram
  • Carpe diem1981
    selwyn skrev 2009-02-26 20:27:37 följande:
    Hej!Jag har också en hel del extraslag och har haft sen jag blev gravid, sommaren 2007.är det någon av er som är rädd för att skaffa fler barn pga era extraslag?Vad har ra läkare sagt om detta?
    Här är en till. Fick mina extraslag i samband med min graviditet 2007. Vill så gärna skaffa ett syskon till Melwin vår son, men vet inte om jag vågar gå igenom samma ångest med dessa förfärliga extraslag en gång till. Jag hade så sjukt mkt extraslag när jag väntade Melwin och mådde så otroligt dåligt av detta psykiskt. Har faktiskt inte pratat med min läkare angående en till graviditet. Kommer definitivt göra det om vi någon gång skulle vilja skaffa ett syskon. Jag undrar om det är en självklarhet att det blir lika mkt extraslag vid en ny graviditet som vid min förra? Eller om det kanske inte blir några alls...men skulle inte tro det förtås...har som det ser ut i dag en hel del extraslag fortfarande men inte i den utsträckning jag hade när jag var gravid.
  • Carpe diem1981
    Lupiner skrev 2009-03-12 09:07:16 följande:
    HejMåste fråga er rutinerade..... Är gravid i vecka 32 nu och jag tror jag har en hel del extra slag eller rättare sagt, hjärtat liksom stannar till för att sedan slå till extra hårt. Grejen är att jag inte känner av dett i bröstet utan i halsen. Jag har nu, iom graviditeten en rätt kass mage med både diarre, sura uppstötningar, rapningar och ibland halsbränna (som började iom järntabletter). Det som jag inte fattat är om det jag känner i halsen eg kommer från magen och inte hjärtat. Det känns liksom som jag får en rapning eller som en bubbla i halsen, svalget. Känner mig då pulsen på halsen och tycker att hjärta slår enormt oregelbundet. Lyssnar min man på hjärtat i samma veva genom att lägga örat mot min bröstkorg, säger han att det låter jämt och bra. Har ju blivit helt nojig nu och tror att hjärtat ska stanna och skulle helst vilja ta pulsen hela tiden.....Är rätt hypokondrisk och har väldigt lätt för att jaga upp mig just över kroppsliga symtom. Har varit väligt rädd för att ha fel på hjärtat flera gånger förr. Detta kommer troligen från en gång när jag var 12 år, fick uvi och läkaren då tyckte jag hade blåsljud på hjärtat. Resultaten blev en grunlig undersökning med röntgen, ul, ekg mm som var helt perfekt men tyvärr blev jag paniskt rädd för hjärtsjukdomar mm efter det. Har en gång för flera år sen gjort ett ekg som var bra, då hade jag ont i bröstet men det visade sig då vara inflammation i musklerna mellan revbenen.Ursäkta mitt långa inlägg men kanske någon av er kan lugna mig eller möjligen göra mig än mer orolig
    Förstår din oro, man behöver inte vara hypokondriker för att få ångest när det handlar om ens pump Pumpen är nödvändig för vår överlevnad ju och det är klart man blir rädd och orolig när den inte slår som den brukar/skall.
    Jag hade som sagt jättemkt extraslag när jag var gravid men enligt alla undersökningar och läkarbesök så var det frekventa men ofarliga extraslag såkallade VES. Än idag kan jag bli orolig och tro att det är något allvarligt fel på mitt hjärta trots alla försök till övertygelser av olika läkare
    När det kittlar till i halsen eller hoppar till i magen/halsen brukar det oftast röra sig om extraslag, och när man är gravid är ju detta fenomen ganska vanligt i mer eller mindre utsträckning. I mitt fall mer. Jag hade ungefär 8000 extraslag per dygn på mitt ekg-test....suck...det var inte kul och jag kände vart enda ett väldigt tydligt i både bröstkorgen/halsen/magen. Hade mkt sura uppstötningar/halsbränna vilket inte gjorde saken bättre, det retade ganska mkt och fler extraslag dök upp. Tror inte du behöver oroa dig men prata med en läkare och få gjort ett ekg-test 24-timmars-ekg om du är orolig. Bättre att kolla en gång för mkt än en gång för lite när det gäller pumpen*ler* kram.
  • Carpe diem1981
    blomsterflicka skrev 2009-03-18 19:18:25 följande:
    Jag har jättemycket. När det är som värst kan jag ha 5-10 per minut!Tycker att jag fått väldigt bra effekt av medicinen (metoprolol retard) nu, besvärsfri i tre dagar!
    Vad skönt att du blir bättre av medicinen iallafall, det är ju inte alla som känner av någon skillnad trots medicinering.
    Själv hade jag runt 40 extraslag per minut som värst när jag var gravid, hade vartannat hjärtslag som extraslag och ibland varje såkallade kopplade VES...skitdrygt....har haft jättemkt inatt..men ska iofs ha mensen och när jag får den så kommer extraslagen som ett brev på posten oftast...
  • Carpe diem1981

Heeej Hemlis. Shinna här.

Har fått tillbaka min extraslag för några veckor sedan. Mina försvann ju efter min förlossning med sonen. Men har nu kommit tillbaka...har blivit så van vid att inte ha några att det är lika obehagligt som förra gången jag drabbades. suck..men men...blir värre av träning har jag märkt. Hur är det med dina extraslag nu för tiden? Har det blivit bättre? Jag märker också att mina extraslag förrvärras när jag har sura uppstötningar pga mitt magmunsbråck....är det inte det ena så är det det andra..... 

• Carpe diem1981
    pågmamman skrev 2009-04-23 21:22:08 följande:
    Kloka ord Carla!

Men hur hjälper citalopramen dig? Vad märkte du för skillnad då du började? Mina läkare har föreslagit den medicinen men vågar ej pröva då de säger att det kan ge mer "strul" med hjärtat (& sömnen - som redan blivit rejält dålig av all oro för hjärtat)?!

Ställer frågan igen har ni sett koppling till magen & har ni ibland svårt att avgöra om magen utlöser "attacker" - som mkt obehaglig känsla från hjärtat eller e det faktiskt magen man känner av ibland?
    Min mage är väldigt kopplad till hjärtat. Är jag förstoppad, har sura uppstötningar eller är gasig i magen (vilket jag är nästintill alltid) så får jag extraslag. Nervus vagus ligger ju nära hjärtat och är en väldigt känslig nerv som går från huvudet och ner hela vägen till magen. så visst kan magen vara kopplad till hjärtat och att man får extraslag av magproblem. Ingen tvekan om den saken.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8