• numnum

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8

Åh, jag trodde jag var praktiskt taget ensam. . . Har haft extraslag och blandade småhopp i över tio år, (är 33 nu), när de började komma så försökte jag ignorera dem, men en kväll när jag böjde mig framåt (läste att flera av er har så), så slog hjärtat ett extraslag och sedan hakade det liksom upp sig och tickade fort och ganska lätta slag, jag fick totalpanik, detta gick över efter någon minut men, efter detta kom en ett o halvtårig period med total dödsångest och jag vågade inte gå utanför dörren eller något.
    Jag slutade dricka sprit, åt bara vissa grejer. .fick världens nojjor. Gjorde ekg, arbets-ekg och träffade hjärtläkare, han verkade inte oroad utan tyckte jag skulle motionera och leva som vanligt. Men ångesten kvarstog. Jag tog betablockerare en tid men tyckte det var obehagligt eftersom man då inte känner hjärtat alls. . och det triggade min ångest, galet va?

Nåväl, jag har mer eller mindre lärt mig leva med slagen, men jag blir fortf. rädd ibland. Sökte därför läkare igen nu i januari och har gjort 24h-ekg, dom såg extraslag och någon form av belastning på vilo-ekg, vilket ledde till remiss för UL på hjärtat. Gjorde detta i förra veckan, var livrädd att det skulle va ngt fel på hjärtat och hade en puls på 120 under hela undersökningen. Läkaren tittade och sa "Men detta ser ju jättebra ut!", Med andra ord tyckte även han att det var ofarliga extraslag och att jag skulle sluta oroa mig. "Om du har besvär av dom, kan man göra mer utredning" sa han. Jag blev paff och gick hem.

Har fortfarande undringar över detta, varför började, är de verkligen ofarliga osv. . ibland tycker jag det hoppar och fladdrar konstigt. .

Vi vill bli gravida nu oxå, blev det värre för er då? Jag är rädd för det och för en förlossning. . att det ska rusa helt vilt och så. . någon som har erfarenhet?

Detta blev långt men. .

tjing så länge

• numnum

Okej, tack för svar. . Jag antar att kroppen är upptagen med annat under sådana situationer. . tex hade jag ju en puls på 120 när jag gjorde hjärt-ul och inte ett enda xtraslag uppenbarade sig. . märkligt.
    Jag blir direkt"sämre" av alkohol och stress. Konstigt bara att kroppen en dag får för sig att börja slå xtraslag. . komplicerad mekanism vi bor i

ha d gött så länge!!

• numnum

Ni som medicinerar mot era "extrisar" , hur många extraslag har ni som ni känner av per dag? Alltså utan medicinen?
    Jag har som sagt gjort 24h-ekg och ul och fysttest för tretton år sedan då de började, har ca 3-15 per dag som jag känner av, även ibl när jag vaknar på natten o ska vända mig, irriterande.
    Var på en weekendresa för ngn helg sedan och då spårade det ur en del, för lite sömn, alkohol, mycket mat, sprang omkring o spände mig hela tiden, vilket resulterade i en konstig hjärtklappning som liksom var jämn men hård och inte så snabb, som att bara det första halva slaget av ett hjärtslag slog flera ggr i rad. . blev faktiskt lite rädd och spak efter det. . nån sm haft såna utbrott av mystiska hjärtklappningar?
    Jag har även probelm med magen och det sägs ju att nervsystemet som styr magrörelser, hjärta och svettning m.m. hänger ihop. . att folk med magproblem ofta har hjärtklappning. .

• numnum

Vill bara nänmna att jag startat en "må bättre-blog" här på familjeliv :), har bestämt mig för att försöka vara positiv i livet! Jag kommer där att lägga ut tips om böcker filmer, musik med mera om självhjälp och feelgood! Kika gärna in då och då
    Den finns under Bloggar - Personligt - Utveckling och heter Balans för Kropp & Knopp!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8