Inlägg från: pågmamman |Visa alla inlägg
  • pågmamman

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8

FiHoppar in i tråden - fick - ironiskt nog - mina xtraslag/hjärtrusningsproblem efter att jag felaktigt ordinerats betablokerare! Jag kom till sjukhuset för jag hade så ont i bröstet (förmodligen muskulärt + magen efter en längre antibiotikakur) - min puls ville ej gå ner under 100 (gillar inte sjukhus!) - vilket oroade den unga AT-läkaren. Jag försökte med att men jag får lätt hög puls om jag är orolig (d v s jag kände absolut inga obehag) - -"nja, det är ju inte riktigt normalt att den inte går ner under 100 sa hon!". Ja men jag är jätte stressad försökte jag.... I vilket fall så fick hon till slut mig oroad & tyckte vi skulle försöka säk´nka den med beta blokerare! + att hon satte mig på en låg dags dos i väntan på utredning om jag hade ämningsomsättningssjukdom. Pest & pina - pulsen gick ner men fick hemska mardrömmar, nattliga hjärtrusningar etc etc. Fick då en depå betablokerare som bara gjorde saken än värre. Tröttnade & slutade med den på eget bevåg - varpå jag fick konstant hög puls & vid detta laget SÅDAN ångest & sov ingenting.....

Summa sumarum så småningom hamnade jag hos hjärtläkare som sa att jag var frisk som en mört & bara tyckte att mitt retledningssystem var lite känsligt & förmodligen alltid varit så! Nu är det bättre men får obehgliga xtraslags attacker & hjärtrusningar då jag måste ta inderal. Men det värsta av allt är att allt detta utlöstes av en nervös AT-läkare som var väl snabb med att medicinera! Sedan är det ju svårt astt veta vad som är medicin och vad som är ångest av oron - men jag har aldrig före detta upplevt ngr problem med mitt hjärta & nu för tiden känner jag ofta på puilsen, känner av obehagliga slag etc. & framför allt så känns det som mitt hjärta fungerar annorlunda än innan allt detta även vid ansträning - för minsta lilla är jag pang bom uppe i 140 - 150! Visst att jag alltd lätt har fått hög puls av rädlsla, ansträning etc men den har sänkts i samma stund som ansträningen eller obehaget upphört. Nu tar det lång tid för hjärtat att "varva ner".

Oj - detta blev mega långt - hoppas ngn orkar läsa... ville bara dela med mig!

En annan fråga - har märkt att mitt känsliga hjärta reagerar på om jag har ont i nacken & så även uppsvälld/orolig mage. Ngn som känner igen detta?

Så stå på

• pågmamman

Kloka ord Carla!

Men hur hjälper citalopramen dig? Vad märkte du för skillnad då du började? Mina läkare har föreslagit den medicinen men vågar ej pröva då de säger att det kan ge mer "strul" med hjärtat (& sömnen - som redan blivit rejält dålig av all oro för hjärtat)?!

Ställer frågan igen har ni sett koppling till magen & har ni ibland svårt att avgöra om magen utlöser "attacker" - som mkt obehaglig känsla från hjärtat eller e det faktiskt magen man känner av ibland?

• pågmamman

Carla. Härligt att höra att du blivit hjälp! Ja, tyvärr är nog skadan redan skedd - för många läkare & tips & råd.... E rädd för att testa mediciner.....

• pågmamman

snartvår: Samma här - gällande motion - så fort jag har ngn mer pulshöjande aktivitet - typ cykla i motvind & uppförsbacke då är det bara en tidsfråga så kommer xtraslagen (eller vad det nu är - arytmin)! Samtidigt som min hjärtläkare tycker jag ska motionera... Hmmm - svår ekvation att lösa! Men tyvärr e det nog så att då mina problem började med att en orutinerad läkare fick för sig att jag hade onormal hjärtklappning (då var jag ig HELT frisk9 så tror jag att hög puls utlöser mina stresshormoner - jag blir heltenkel orolig av det - & då blir det ju inte direkt ngn "nyttig" motion!

Hur e det för er andra?

• pågmamman

Carla: Allt är så klokt som du säger - önskar bara att jag inte vore så attans rädd för medicner - e typ rädd att jag ska få kroniska biverkningar - men det ligger i min natur mer - är oxå en känslig orolig själ.... & en oerhört envis en som tror att det en vacker dag ska bli bra utan mediciner - kanske lite väl naivt att tro?!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8