• Anonym

Jag måste börja jobba på McDonalds en tid:/

Vet inte varför men alla ser ner på mig då jag inte hittat ett annat jobb för tillfället och måste börja jobba på just McD. Har bara hört negativt om det jobbet! Stress,dåligt betalt etc. Är det verkligen så dåligt? Finns det nåt positivt? Kan nån säga nåt bra om att jobba för det kedjan innan jag går under här:(

• Svar på tråden Jag måste börja jobba på McDonalds en tid:/
  • Anonym (nickenyfik)

idag fick jag reda på att jag har fått jobb på donkan.. jag skäms inte.. jag e bara glad att jag har fått ett jobb för snart e a-kassedagarna slut..

• pilliss
    TS.
    Vill bara gratulera till jobbet... (har bara läst ts)

Alla jobb är bra... man måste ju klara ekonomin.

Jag pluggar 100% och jobbar även extra på 2 ställen.
    som personlig assistent o städare.
    Alla brukar se ner på städjobb. Men det är ett JOBB. Man tjänar pengar och klarar hyra, mat osv.
    DET är det viktigaste. inte vad alla andra tycker...
  • petnet

Det kanske var ett tag sedan du jobbade på McD?

mrsbygg skrev 2009-02-02 22:35:34 följande:
    jag fick 77:-/h som högst utan ob..då jobbade jag där i ca 2 år..hur kunde ja få så lite? skummt då..
  • petnet

Hotell och Restaurang Facket
    Avtal om Löner fr o m 2008-05-01 ? 2009-04-30
    Ungdomslön för dig som är under 20 år:

..............Riksavtal.....................
    (Central kollektivavtal)
    År......................Månad........Timme
    Under 17 år......11.042 kr....63,80 kr
    17 år.................12.393 kr....71,60 kr
    18 år.................13.068 kr....75,50 kr
    19 år.................14.418 kr....83,30 kr

Du har alltid rätt till semesterersättning. Den är minst 12 procent på den lön du totalt har tjänat. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen är semesterersättningen 12.72 procent.
    LÖNEGRUPP 1 - Minimilön för kvalificerat yrkesarbete

Denna lön ska betalas för arbete som kräver gymnasial utbildning eller jämförbar utbildning eller långvarig praktisk erfarenhet, till exempel kock, kallskänka och servitris.

......................Riksavtal..............

...............................Månad.....Timme

Ingångslön.......17.916 kr.....103,60 kr

Yrkesvana 6 år..19.300 kr....111,60 kr

LÖNEGRUPP 2 - Minimilön för yrkesarbete

Denna lön ska betalas för arbete där förkunskaper inte är något krav och då introduktion och utbildning normalt sker på arbetsplatsen.

...........................Riksavtal.........

................................Månad......Timme

Ingångslön..........16.681 kr...96,40 kr

Yrkesvana 6 år..18.065 kr...104,40 kr

OB-ERSÄTTNING - När du jobbar på "obekväm arbetstid"

..........................................................Timme
    Måndag - fredag kl. 20.00 - 06.00 dagen efter.....18,75 kr
    Lördag kl. 16.00 - 06.00 dagen efter.......................18,75 kr
    Söndag kl. 06.00 - 06.00 dagen efter.....................18,75 kr
    Alla dagar kl. 01.00 - 06.00 dagen efter................32,25 kr

Som lördag räknas även midsommar-, jul- och nyårsafton. Helgdag räknas som söndag.

Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta Hotell och Restaurangfacket.

källa: www.lo.se/home/loung/home.nsf/unidView/6BF9AD7C69CF66F4C1256E870071196B

• hullerombuller

Jag har bara läst TS men jag står upp och applåderar! Tycker det är fantastiskt att ta ett jobb så att man kan "göra rätt för sig" medans man söker ett annat. Jag har själv jobbat extra i affärer etc för att få det att gå ihop innan jag kunde jobba med det jag är utbildad för.

• CEC1L1A

Håller med! Grattis till jobbet!!!!! Va härligt

• Therese6699

Alla jobb är ju bra.... om någon hackar på att det är skit på McDonalds. Fråga dom då om det är bättre att gå utan jobb... eller varför inte fråga dom om dom har jobbat på McDonalds. Jag har jobbat med många saker under mina år (det låter som jag är 100), men jag har jobbat med många grejor under tiden jag har pluggat och jag började sommarjobba när jag var 13.

Jag har jobbat inom hemtjänsten, restaurang, som försäljare osv. Jag kan säga att även om det var jobb som vissa människor rynkade på näsan åt kan jag säga att jag trivdes i alla dessa jobb. Visst hemtjänstjobbet var tungt och det var mycket saker man skulle göra som inte hör till det man gärna berättar om. Men däremot så fick man så mycket positivt tillbaka och man fick höra så mycket om hur det var förr i tiden osv.. jag är helt säker på att alla jobb innehåller positivia faktorer... det gäller bara att koncentrera på dom istället för dom negativa.

TEss

• Anonym

Jag har nu slutat och oroa mig:) Mycket pga alla svar från er!! Tack så mkt. Har hittat massor av positiva saker med det här arbetet. Jag får trixa lite med tider själv då jag har barn, det är nära och man kan jobba extra om det behövs:) Nu skiter jag i vad andra tänker och ser framemot och börja jobba:)

• L2K
    Anonym skrev 2009-02-05 14:19:12 följande:
    Jag har nu slutat och oroa mig:) Mycket pga alla svar från er!! Tack så mkt. Har hittat massor av positiva saker med det här arbetet. Jag får trixa lite med tider själv då jag har barn, det är nära och man kan jobba extra om det behövs:) Nu skiter jag i vad andra tänker och ser framemot och börja jobba:)
    Superbra tänkt!!! Lycka till med nya jobbet!!!!
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och Emilia -07
  • Anonym

Tack så mkt:)

L2K skrev 2009-02-05 14:25:36 följande:
    Superbra tänkt!!! Lycka till med nya jobbet!!!!
Svar på tråden Jag måste börja jobba på McDonalds en tid:/