Inlägg från: Serafin |Visa alla inlägg
  • Serafin

vi med partners i rullstol

God kväll tjejer!!

Släpper mitt anonyma nick Lila nu! Min presentation är iofs ganska anonym den med men inboxa mig gärna om ni undrar något ni inte vill fråga här!

Har haft min kära vän T här på fika och det blev ett känsloladdat samtal... Positivt på alla sätt å vis! Hon kände på sig att jag ville ta upp något speciellt sa hon men ville berätta något själv först, hon är gravid!! Å vad glad jag blev för hennes skull! Kom nästan av mig men till slut tog jag upp det här att jag tycker att hon beter sig annorlunda när min sambo är med och berättade om våra tankar kring det. Hon ställde en massa frågor, äntligen!!, och det slutade med att vi båda satt och bölade hahaha Det känns så skönt att ha fått det här ur världen!! Vet inte om det kommer förändra nåt i praktiken eller om det alltid kommer att vara lite krystat men hur som helst är jag glad att jag ändå har sagt vad jag tycker...

Ska tipsa sambon om medicinerna du nämnde M G men jag kommer ihåg att han pratade om nån medicin som det tydligen var en del biverkningar av men jag vet inte om det var dessa?? Ett tag åt han en (kommer inte ihåg namn) som han kände sig så trött av och som ändå inte hjälpte och nu tack och lov har det faktiskt blivit bättre i alla fall. Vet inte om det kanske hjälper att han numera tränar en hel del? Han har börjat styrketräna för han har fått lite ont i axlarna och det är ju inte så bra att slita ut dem Låter dock bra att använda humorn som medicin!!

Fy vad läskigt!! Hoppas han åtminstone har solhatt på sig i framtiden om han ska hugg ved i solgasset ;) Själv ligger jag helst i hängmattan såna dagar hihihi

Oj, nu blev det sent igen... Måste sova, ska ut och flyga tiiidigt i morgon bitti!

Kram och god natt!!

• Serafin

Hej hej!

Sitter insnöad på en norrländsk flygplats och surfar lite för att fördriva tiden... lär väl bli en rejäl försening i snöyran

Black roses skrev 2009-02-04 18:26:17 följande:
    Hejsan tjejjer.. Idag är jag bara inne en snabbis, för jag har varit hos läkare idag, och är i skrivande stund mör/öm/ond på många ställen.. Nej det är inget "allvarligt", jag har fibromyalgi som utreds osv just nu..
    Vad trist att du har drabbats av fibromyalgi Då vet du väl en hel del om smärta du med då antar jag? På vilket sätt känner du av sjukdomen? Berätta bara om du tycker att det är ok såklart! Verkar som om både du och Mikael får kämpa med smärta och det är ju tufft nog med en i familjen som har ont... Hoppas utredningarna ger något och att du får lindring.
    Styrkekram kommer här!!

Jag kan gissa att det är fler runtom i Sverige som svär över snön idag?? Rullstol och snöslask är ju ingen jätterolig kombination direkt... Just nu längtar jag verkligen efter lite sol och värme, man kanske skulle kolla om det finns nån billig sista minuten?

Ha det gott i stugvärmen!!
    Kram
  • Serafin

Äntligen hemma!!!

Det var inte Kallax den här gången utan Skellefte Flygplats som jag fick tillbringa några timmar på innan vi kunde lyfta... Inte världens roligaste plats att bli strandsatt på pytteliten med bara en enda stor väntsal och ett café som hade stängde kl sex men tack å lov en automat där man kunde köpa sig lite choklad som tröst hihihi ;) Tur att jag hade datorn full med roliga filmer... Det är kul att resa men skööönt att komma hem!

Men fy... 22 år och ingen som tagit dig på allvar Skönt att maken hjälpte dig till insikt! Jag tycker att det är så sorgligt att människor ska behöva lida längre än nödvändigt och tyvärr verkar det ju som att just fibromyalgi har fått lite stämpel på sig som "kvinnosjukdom" vilket ju antagligen ger den ännu lägre prioritet hos läkarkåren... Hoppas i alla fall du får hjälp! Om ryggmassage hjälper kanske du och maken kan turas om med en härlig massageolja och lite tända ljus så får ni det ju lite mysigt också

Det där med värme känner jag inte riktigt igen, men min sambo har inte så mycket känsel i ben och fötter... bara fläckvis eller hur man ska säga. Däremot fryser han lätt och är ofta kall, dålig blodcirkulation kan jag tänka mig. Men jag tror kanske att vi ska ta upp det där med värkmedicin igen. Jag märker ju att de dagar han har ont är han inte riktigt sig själv och det är så svårt att bara stå bredvid och se på... Vet inte varför, men det har faktiskt blivit mycket bättre senaste året i alla fall och han känner inte av det lika ofta. Men då har ju problemet med axlarna kommit istället men det hoppas han på att få bukt med genom styrketräning.

Jag börjar känna mig lite tjatig om det här med mina kompisar men jag jag kan inte riktigt släppa det nu när jag väl börjat tänka på det... Hoppa över den här biten om ni tycker att det blir tråkigt Hur som helst så ringde en annan kompis idag (som tur var på lunchen...) och ville prata och prata och till slut var jag ju tvungen att fråga om det var så att hon pratat med T, och det hade hon ju... Hon tyckte också att det var tråkigt att jag känt att de inte visat intresse för vårt liv och menade att vi alltid visar oss så tuffa och starka så att ingen vågar ta upp några känsliga ämnen med oss, för nyfikna och undrande har de varit! Hahaha gud vad man kan gå om varandra i någon slags rädsla för att inte trampa på någons tår... helt i onödan!! Jaja, nu har vi iaf lovat varandra att vara lite mer öppna, båda två...
    Lite beröm till er som orkat läsa såhär långt...

Nej, du några längre stunder i rullstolen blir det inte för mig! Jag har verkligen INGET tålamod och tappar suget direkt när jag märker att jag är sååå kass på att köra hehe Lånar den ena ibland om vi har dåligt med sittplatser när vi är många här hemma men det är ungefär på den nivån ;) Sambon håller ju på att garva ihjäl sig bara jag ska försöka ta mig över en tröskel... Men jag förstår att det var nyttigt för dig att använda den några veckor när du bröt foten!

Wow vad häftigt det vore med bröllopsresa och se på F1!! Här är det också sport sport sport som gäller... Inte så jättemycket motorsport men det slinker ju ner i brist på fotboll, hockey, basket... Tur att vi har två tv-apparater hahaha

Tack för kommentaren i gästboken!

Kram och gonatt!!

• Serafin

Hahaha låter lite jobbigt om datorn har utsatts för sabotage Välkommen tillbaka iaf!!

Spännande det där med varma knän... undrar vad det beror på?

Ja, det är ju lite svårt att träna muskler man inte kan använda så en liten bilring på magen är ju inget att stressa över! Men att träna är väl aldrig fel och får han dessutom snygga axlar så är det ju bara att uppmuntra Lycka till med era hälsoplaner!

Min sambo är otroligt fåfäng och är livrädd för att bli otränad så han är flitig besökare på gymmet... Han är supernoga med att kläderna sitter snyggt och att håret ligger rätt och jag tycker ju såklart att han är finast i världen!

Nu ska jag och sambon sjunka ner i soffan med varsitt glas rött... mysigt!
    Ha en trevlig kväll tjejer!!

Kram

• Serafin

God morgon tjejer!! (och killar också såklart om ni är med...)

Har ni koll på var den här tråden ligger nu? Jag har den ju under mina favoriter men när jag försökte hitta den i Känsliga rummet lyckades jag inte? Verkar som att den ligger under Medlemsgrupper, vad innebär det? Är det bara vi som är medlemmar i gruppen som kan se och göra inlägg? Jag är ju som sagt lite ny på det här med FL så jag har noll koll

Hoppas ni har haft en skön helg och bra start på veckan Här har det varit ganska lugnt... I lördags var det en massa projekt på dagen och sedan middag hos min bror med familj på kvällen och på söndagen var det städning och sedan en skön slappardag med film och godis

Sasssyy! Hur går det med datorn? Hoppas det har löst sig!

Meko Gica: Låter bra att du tänker ge fibron en fight!! Finns det bra behandling att få? Så vidrigt att de skrev så i journalerna förr

Ja, just nu känns det såå skönt att ha pratat ordentligt med några kompisar för som du säger så hade de ju nästan lika gärna kunnat vända mig ryggen... Det var en del som kom upp till ytan förra veckan, som jag inte tänkt på på många år, men som nog är bra att bearbeta. Nyttigt, men också lite jobbigt...

Så häftigt att M klarar trappan varje dag!! Räknar han med att kunna träna upp förmågan ännu mer så att han kan släppa rullstolen en del? Hur känner han för det?

Nej, dags att jobba lite...
    Vi hörs lite senare!

Kram

• Serafin

Hej!

Lite less ikväll... Ååå vad jag ångrar att jag skrev att min sambos axlar blivit bättre av styrketräningen... Antagligen har han tagit i lite väl mycket för den ena har pajat helt nu och han har fått en dunderkur antiinflammatoriskt och order om viiiila Hur vilar man axlarna när man använder rullstol??? Han är deppig och grinig och sjukskriven och jag allmänt less.. Varför kan det aldrig bara få vara bra?

Förlåt att det blev lite trist men jag var bara tvungen att ösa ur lite...

Hoppas allt är bra med er!!

Meko Gica: Hur har det gått med din utredning? Och hur mår lilla bebisen? Får ni sova gott på natten och så?

Sasssyy: tack för info om tråden! jag är helt kass på hur FL fungerar

Kraaam

• Serafin

Hej!!

Kul att se dig igen MG Förstår att du har fullt upp med egen liten och ett litet barnbarn som kräver sitt...
    Låter kul med dop! Förresten, vilket fint namn han har er lilla son!

Lite nyfiken på det här med stårullstol... Måste fråga min sambo om han provat en sån nån gång (han är inte hemma ikväll, ute på middag med jobbet) eller krävs det att man har mer styrka i benen för att det ska vara någon vits? Kan han köra den själv eller är det mest för att stå stilla som träning? Hur som helst måste det ju vara en rätt skön känsla att komma upp en bit! Min sambo säger ibland att han saknar att vara på samma nivå som andra, det blir ju tyvärr lite så att man missar en del om man själv sitter ner när alla runt omkring står.

Ja du... dessa axlar... Det värsta är ju att vi hade hunnit börja hoppas att de blivit bättre eftersom han knappt känt av något sedan före jul men så slår det till värre än någonsin...
    Ja, han har varit hos läkare men de har inte röntgat. Ska vi begära det? Det är värst i höger men vänster är inte heller bra. De säger att det är inflammation men då borde det väl gå över snabbare? Hittills har han fått dubbeldos antiinflammatoriskt (voltaren tror jag det blev) och viiila på recept. Läkaren tyckte att han skulle kolla med sjukgymnast eller arbetsterapeut om han kanske sitter fel och sliter onödigt på axlarna när han kör så det blir väl ett besök dit också. Det blir lite lite bättre dag för dag men ändå segt. Det jobbiga är ju att han blir så isolerad här hemma när han helst inte ska rulla så mycket. Han har varit rätt deppig men nu i helgen har vi varit en väg på lite grejer och jag har tvingat honom till att låta mig köra, men han hatar verkligen det! Jag är väl inte bästa föraren heller hehe Sjukskriven den här veckan också så får vi se sen... Nu var det middag med jobbet ikväll och då bestämde han sig för att gå, saknar ju att träffa folk. Jag försöker peppa och få honom på bättre tankar men svårt att veta vad man ska säga tycker jag... Vi garvar en del åt eländet men det är som att det kommer över honom ibland att han kommer dras med det här resten av livet och då rasar man ju ner några hål igen... Det ÄR ju jobbigt och jag förstår att han blir less på allt.

Negativt igen... sorry!! I vanliga fall är jag en ganska glad skit

Toppen med praktik på hjälpis!!! Han lär ju vara en riktigt bra tillgång där, med all sin erfarenhet Håller tummarna för att han får fortsätta efter de åtta veckorna! Jobbar han 100%?

Och hur går det med din utredning?

Nu kom älsklingen hem så nu är det väl dags att sova lite...

God natt och KRAM!!

• Serafin

Hmm... skrev just ett inlägg som helt plötsligt försvann... Undrar vart det hamnade hahaha Jaja, skriver en gång till då!

Det är så skönt att ha er att skriva av sig hos, några som förstår... Tack för att ni finns tjejer!!!

Sasssyy:
    Skönt att höra att du är ok, vilken tur att du hade hjälm!!! FY vad läskigt att höra om din krasch, jag blev alldeles skakig... Jag som har en cykelhjälm som ligger så snyggt på hatthyllan därhemma, aldrig använd... Ska börja använda den nu!

Det har varit några jobbiga dagar hos oss men det känns mycket bättre nu, tack o lov!
    Sambon var hos sjukgymnasten på rehab och fick lite tips på vad han ska göra och framför allt INTE göra... och bokade in en tid med arbetsterapeuten för att kolla om det är något som behöver ställas om på rullstolen, det trodde sjukgymnasten.
    TACK för dina goda råd MG!!! Ringde sambon när jag såg ditt inlägg och nu har han bokat tid hos läkaren på KS för att få cortison och röntgen... (Dumt egentligen att han inte ringde dit direkt, husläkare är ju bra på mycket men inte allt ) Låter ju lite jobbigt att inte få belasta axeln alls, undrar hur det ska gå?? Vet du hur lång tid det tar innan man kan använda axeln lite? Kanske tur att han ska dit på fredag, så jag kan "ta hand om honom" i helgen.

Vanligtvis jobbar han 75%, det fungerar mycket bra och han har lite funderingar på att gå upp i tid, men får kanske tänka om nu då. Får se vad läkaren tycker. Vi jobbar mycket båda två och vissa kvällar sitter vi med varsin laptop och "ska bara skicka ett mail/svara/fixa en sak/lägga en beställning"... riktiga jobbnördar med andra ord men jag tror att det ändras den dagen vi får barn, hoppas i alla fall Igår hade vi några vänner hemma på middag och så fotboll på tv förstås... Trevligt och uppskattat speciellt av sambon som känner sig lite ensam när han inte jobbar. Undrar hur man klarar sig om man är sjukskriven längre perioder? Han var ju hemma ganska länge efter olyckan men då var det ju fullt upp med träning och sånt så jag tror inte att han hann bli uttråkad på samma sätt.

Stårullstol låter riktigt intressant men jag undrar om det verkligen fungerar om man inte har någon styrka i benen?
    Enligt sambon provade han någon slags ståställning under rehabiliteringen, vet inte om det var något liknande? Det var som en slags platta man lutade mot med strappar runt bröst, midja,lår och vrister... typ...? Vet inte riktigt om vi vill ha fler hjälpmedel här hemma (bor i lägenhet och trots att det är en stor fyra känns det trångt ibland...) men kan ju vara kul att prova! Kanske ska höra med arb.teraputen

Tycker Mikael att det är frustrerande att kunna gå och stå en del men inte röra sig obehindrat? Det skulle ju kunna bli så att man bara vill ha mer när man väl har börjat se framstegen...

Fotoblogg tycker jag låter som en superbra idé!! Men man ska ju ha tiden också som sagt hehe

Nej, nu ska jag jobba på lite och sedan köra ett aerobicspass innan det är dags att dra hemåt

Ha det gott!
    Kramar

• Serafin

Hej Meko Gica (och Mikael, välkommen )!

TACK för dina/era bra tips!!

Ibland känns det som att man var mer uppdaterad på hjälpmedel och sånt första året/åren efter olyckan, nuförtiden är ju sambon väldigt sällan hos läkare eller sjukgymnast - på gott och ont. Skönt att slippa såklart men det kan ju vara bra att få lite nya idéer ibland, då är det ju toppen med såna här forum! Trodde väl aldrig att vi skulle få tips ang sambons skada här... gick ju in på FL för att vi börjar längta efter barn Hur som helst kul att träffa likasinnade!

Ska kolla upp stårullstolen! Måste ju säga att jag blev glatt överraskad när jag såg bilden... hade väntat mig något stort schabrak a' la öststatshjälpmedel Det här ser ju mer ut som en vanlig rullstol... Värt att testa ialla fall

Hahahaha ja, helgen kommer bli en prövning Men nu är vi ju lite inställda på det och hoppas att det blir bättre efteråt så det är ju bara att stå ut Och självklart är det jag som styr kosan hehe Hmmm lite shopping kanske...?
    Jag har tagit ett par timmar ledigt i morgon och följer med till läkaren, det var länge sedan jag var med på något sånt och tror att det kan vara bra med två som ställer frågor och framför allt kommer ihåg vad läkaren sagt

Hinner inte mer ikväll, återkommer i morgon med rapport från läkarbesöket...

KRAM!!!

• Serafin

Tittar bara in en kortis...

men måste skicka några styrkekramar till dig Sasssyy!! Låter jobbigt att veta att han har ett speciellt band till exet och att han kan säga andra saker till henne än till dig, men vad starkt av dig att uppmuntra kontakten med barnen ändå!! Har inte så många goda råd men hoppas att det kommer att fungera bra för er nu när han bestämt att han ska ringa barnen en gång i veckan, förhoppningsvis blir det ju mest snack med barnen...

Återkommer ikväll, nu ska jag mysa med min älskade som har fått sprutor i axlarna... Stackars! Nu ska vi åka å handla pizza och godis och se några bra filmer... Blir en riktig ta-hand-om-varandra-helg känns rätt mysigt faktiskt att låsa in sig en helg...

KRAM!!

Svar på tråden vi med partners i rullstol