Inlägg från: Astarte |Visa alla inlägg
  • Astarte

Hur tycker ni detta låter?

Eftersom det är en ansökan ska jag vara riktigt petig. "Metall industrin" är jag nästa helt säker på att det inte ska särskrivas. Tillvärkning = tillverkning.

Jag fick lära mig att det personliga brevet inte ska innehålla så mycket om vad du läst och var du arbetat, det ser de i ditt cv. Kankse du istället kan lägga in svar på frågon som:
    Vad är det hos just det här företaget som lockar dig?
    Varför vill du byta jobb (du skriver ju att du redan har ett)?

Jag är absolut ingen expert, men det var mina tankar.

• Astarte

Hoppas att du inte tycker jag tog mig för stora friheter nu. Jag påstår inte att den här texten är bättre, det skulle jag inte kunna bedömma. Det är bara så som jag hade gjort.

Jag är en tjej på 27 år som tycker om att träffa nya människor. Jag bor i Aplared tillsammans med min man, vår dotter och hans två barn som vi har varannan vecka.

Jag är uppvuxen i Vimmerby där jag bodde i 21 år. På gymnasiet gick jag handel och administration, men har arbetat större delen av mitt arbetsliv inom industrin, både med livsmedel och inom metallindustrin. Detta började jag med när jag var 17 år, först med sommarjobb, men med tiden även på lov och efter skoltid. Det kunde vara arbetssamt att kombinera studier och arbete, men jag trivs med att jobba och har lätt för att lära mig nya saker.

Mina intressen är bland annat dessa underbara 50- och 60-tals bilar och allt som har med det att göra. Kankse kommer bilintresset från det faktum att jag är uppväxt med två bröder och tidigt blev lite av en pojk-flicka.

Jag vill jobba inom industrin. Jag har lärt mig en hel del inom montering och tillverkning på industrierna jag har varit på. Kan även lite svets eftersom att jag har gått ca 4 månader på svetsutbildning på Lernia i Borås.

Just nu jobbar jag på Autotube i Ulricehamn med bearbetning av rör, maskinunderhåll och verktygsbyten. Detta är dock bara ett vikariat, varför jag kommer behöva nya utmaningar när detta går ut.

Utbildningen hjälper mig att få kunskap inom svetsning, ritningsläsning och jag tycker det är roligt att både montera och att svetsa.

Jag ser fram emot att få komma på intervju.

• Astarte

Jättebra text!
    Om du tänkt klippa och klistra tänkte jag bara göra dig uppmärksam på att det är ett tangenttryckningsfel så det står nömt istället för nämt. Lite onödigt just i jobbansökningar.

EmmaSofia: Du får gärna hjälpa mig när det är dags!

EmmaSofia skrev 2009-02-04 17:47:54 följande:
    hej! har också tagit mig stora friheter, men har jobbat på rekryteringsföretag och då tyckte de att de skulle se ut så här. Viktigt att tänka på är att sätta det som företaget som ska anställa dig har mest nytta av först. Skriv gärna också inledningen att "såg att ni sökte XXXX till vilket stämmer helt med vad jag vill göra nu" eller nått. Texten innehåller alldeles för många "jag" men så mycket hinner jag inte peta just nu, middagen kallar :)Mitt namn är.... och jag är 27 år. Just nu arbetar jag på Autotube i Ulricehamn med bearbetning av rör, maskinunderhåll och verktygsbyten. Detta är dock bara ett vikariat, varför jag kommer behöva nya utmaningar när detta går ut.Utbildningen hjälper mig att få kunskap inom svetsning, ritningsläsning och jag tycker det är roligt att både montera och att svetsa. Jag vill gärna stanna in om industrin då det är där jag trivs bäst. Förutom de kunskaper som jag nömt ovan har jag lärt mig en hel del inom montering och tillverkning på industrierna jag har varit på. Kan även svetsa eftersom att jag har gått ca 4 månader på svetsutbildning på Lernia i Borås.På gymnasiet gick jag handel och administrations programmet, men har arbetat större delen av mitt arbetsliv inom industrin, både med livsmedel och inom metallindustrin. Detta började jag med när jag var 17 år, först med sommarjobb, men med tiden även på andra lov och efter skoltid. Det kunde vara arbetssamt att kombinera studier och arbete, men jag trivs med att jobba och har lätt för att lära mig nya saker. Dessutom lärde den tiden mig att fokusera på uppgiften för att hinna med allt. Jag bor i Aplared tillsammans med min man, vår dotter och hans två barn som vi har varannan vecka.Mina intressen är bland annat dessa underbara 50- och 60-tals bilar och allt som har med det att göra. Kanske kommer bilintresset från det faktum att jag är uppväxt med två bröder och tidigt blev lite av en pojk-flicka.Jag ser fram emot att få komma på intervju.
  • Astarte

Jag förstår att det finns olika uppfattningar om sånt här, men jag skulle absolut ta med det där om att jag har barn. Det är ju inte alls otroligt att de diskriminerar kvinnor i vår ålder som inte har barn, eftersom de tycks tro att så fort man får ett fast jobb kommer man att vilja vara föräldraledig direkt och kankse flera gånger. Jag har hört att kvinnor runt 30 oftare diskrimineras om de inte har barn än om de har det.
    Det är upp till TS, men jag ville bara meddela vad jag lärt mig, så får du välja.

sakoline skrev 2009-02-04 22:08:00 följande:
    Jag tycker Emmasofias var toppen.Det är ointressant med:*familjesituation (ta inte risken att bli diskriminerad för att du har barn, och ärligt talat - det är väldigt oväsentligt och trist)*orter du bott på*och jobb som inte har med det nya jobbet att göra.dvs. att du jobbat på fiskfabrik och telefonförsäljare är väl rätt oväsentligt för ett industrijobb?Du bifogar en lista (CV) med gamla anställningar där sånt står. Personliga brevet ska vara kort.Och ärligt talat. Jag fattar inte att du söker ett jobb, för du inleder det som en familjepresentation.Skriv tydligt:Jag söker jobbet som montör hos erFör som du skrev dröjer det tills femte stycket innan du skriver att det är en jobbansökan. Innan dess är det ett brev.
Svar på tråden Hur tycker ni detta låter?