• Guy

Programmering- systemutveckling

Ni som arbetar som systemutvecklare, t.ex, programmerar ni mycket? Jag frågar det eftersom jag läser nu till systemvetare och jag har svårt med kursen c#. Jag är så deppig som det känns för att lägga ner utbildningen. Kan man arbeta som systemvetare utan att vara en bra programmerare? Är det ett måste kunna programmering?

• Svar på tråden Programmering- systemutveckling
  • Redbit

Nej, i längden är det nog inte ett måste - men de allra flesta systemvetare får börja med att programmera ett tag, för att komma in i utvecklingsverksamheten från grunden så att säga. Senare kan man få andra, mer avancerade uppgifter. Ett alternativ kan möjligen vara att jobba med testning från start - men då är det svårare att avancera upp till rena systemdesignerjobb senare.

Dock är det ju så att mycket systemutveckling numera sker genom modellering och i begränsad omfattning kodgenerering, vilket kan göra det enklare.

Jag jobbade med kodning i ca 5 år innan jag "lämnade" den delen av verksamheten - har dock gjort snabba inhopp då och då de senaste 10 åren.

• Guy

Har du tips på hur man lär sig att programmera?

Redbit skrev 2009-02-04 08:52:46 följande:
    Nej, i längden är det nog inte ett måste - men de allra flesta systemvetare får börja med att programmera ett tag, för att komma in i utvecklingsverksamheten från grunden så att säga. Senare kan man få andra, mer avancerade uppgifter. Ett alternativ kan möjligen vara att jobba med testning från start - men då är det svårare att avancera upp till rena systemdesignerjobb senare. Dock är det ju så att mycket systemutveckling numera sker genom modellering och i begränsad omfattning kodgenerering, vilket kan göra det enklare. Jag jobbade med kodning i ca 5 år innan jag "lämnade" den delen av verksamheten - har dock gjort snabba inhopp då och då de senaste 10 åren.
  • Dimitra
    Guy skrev 2009-02-08 17:20:52 följande:
    Har du tips på hur man lär sig att programmera?