• Guy

Programmering- systemutveckling

Ni som arbetar som systemutvecklare, t.ex, programmerar ni mycket? Jag frågar det eftersom jag läser nu till systemvetare och jag har svårt med kursen c#. Jag är så deppig som det känns för att lägga ner utbildningen. Kan man arbeta som systemvetare utan att vara en bra programmerare? Är det ett måste kunna programmering?

• Svar på tråden Programmering- systemutveckling
  • Redbit

Nej, i längden är det nog inte ett måste - men de allra flesta systemvetare får börja med att programmera ett tag, för att komma in i utvecklingsverksamheten från grunden så att säga. Senare kan man få andra, mer avancerade uppgifter. Ett alternativ kan möjligen vara att jobba med testning från start - men då är det svårare att avancera upp till rena systemdesignerjobb senare.

Dock är det ju så att mycket systemutveckling numera sker genom modellering och i begränsad omfattning kodgenerering, vilket kan göra det enklare.

Jag jobbade med kodning i ca 5 år innan jag "lämnade" den delen av verksamheten - har dock gjort snabba inhopp då och då de senaste 10 åren.

• Guy

Har du tips på hur man lär sig att programmera?

Redbit skrev 2009-02-04 08:52:46 följande:
    Nej, i längden är det nog inte ett måste - men de allra flesta systemvetare får börja med att programmera ett tag, för att komma in i utvecklingsverksamheten från grunden så att säga. Senare kan man få andra, mer avancerade uppgifter. Ett alternativ kan möjligen vara att jobba med testning från start - men då är det svårare att avancera upp till rena systemdesignerjobb senare. Dock är det ju så att mycket systemutveckling numera sker genom modellering och i begränsad omfattning kodgenerering, vilket kan göra det enklare. Jag jobbade med kodning i ca 5 år innan jag "lämnade" den delen av verksamheten - har dock gjort snabba inhopp då och då de senaste 10 åren.
  • Dimitra
    Guy skrev 2009-02-08 17:20:52 följande:
    Har du tips på hur man lär sig att programmera?
    Öva, öva, öva! Tillslut faller logiken på plats
    The Dimitra universe.
  • orf

tips på att programmera?
    det beror på vad som är din svaghet - ingen lust, dåligt självförtoende, lägger ner för lite tid på att tänka igenom vilket problem som ska lösas, ej tillräckliga kunskaper i programmeringsspråket?

Vilkan/vilka delar är din svaghet?

Själv trodde jag inte att jag kunde, läg så långt efter mina kursare så jag tog inte tag i det förrän mkt senare. Jag fick slita hårt med att lära mig grunderna i språket, läsa på om hur andra löst olika problem och försöka att härma med (man behöver inte uppfinna hjulet själv), läsa andras kod, lösa problemet med penna och papper och skriva pseudokod innan man sätter sig vid datorn. Du kansek måste börja om och göra alla grundläggande uppgifter för att bygga upp en säkerhet? Beror lite på hur långt du har kommit.

Alla måste inte programmera men det är väldigt bra att jobba med det ett par år innan man går in på tex projektledning. Testare som redbit skrev, teknisk kommunikatör, informatör, dba, teknisk säljare, helpdesk mfl går att starta som med din bakgrund utan att programmera.

Mitt bästa tps är att sätta dig minst 1 h per dag och fokusera och jobba på. Värdera/kritisera inte det du gör eller hur lång tid det tar, Jobba fokuserat och starta på en nivå som är lagom svår. Läs litteratur i ämnet, kanske amerikanska "glättiga" lite lättlästa böcker beroende var du är. Så klart att du kan lära dig! Bara du vill!

Mitt andra tips är att skaffa ett "sommarjobb" inom branchen. Ut och sök praktik!

• orf

själv körde jag mina första två kurser i programmering... fick slita lite hårdare innan jag tog igen kursera första sommaren.

• ReRant

Jag tycker helt klart att man bör kunna programmera för att bli en bra systemarkitekt. Det är trots allt grymt viktigt att man förstår byggstenarna i det man bygger.

Men! Hav förtröstan. Jag vågar påstå att alla kan lära sig programmera. Ibland kan det till och med vara en fördel att aldrig ha programmerat tidigare, för då lär man sig rätt från början.

Jag tillexempel började programmera pascal för evigheter sedan. Det gjorde det väldigt svårt för mig att gå över till ett objektorienterat språk. Men kollar man på mina tidigare studiekamrater som aldrig programmerat innan så lärde de sig det rätta "tänket" riktigt snabbt.

• Guy

Tack alla ni som svarade. Jag läser C# och har inte riktigt fattat grunden. Jag har blivit "rädd". Kursen började för 3 veckor sedan och jag har försökt hänga med men för en vecka sedan blev jag sjuk och har inte kunnat läsa ngt. Idag kunde jag börja igen och det blev en irritationsmoment! Jag fattar nada.
    Imorgon ska jag till skolan då har vi föreläsning på labbet alltså man sitter vid dator och arbeta med en lärare i närheten. Jag är fortfarande sjuk men jag måste vara där imorgon! Annars ska jag lägga ner kursen.

• Hjärtefröjd

Är systemvetare, men programmerar ingenting på mitt jobb som utvecklingsansvarig/projektledare.

• Hjärtefröjd

Men som flera har skrivit, det är en fördel att "förstå" programmering om man ska jobba med systemutveckling.

• sommarblomma1

Nej det är inte ett måste! Jag har jobbat som systemutvecklare / programmerare i 9 år och kan tycka att det i alla fall är en fördel att kunna programmering när man systemutvecklar...

Det har stor betydelse var du hittar jobb också. Jag arbetar i ett litet företag och sysslar därför mycket med båda sakerna. Hittar du jobb i ett större företag så kan du kanske "renodla" dig och bara jobba med en sak.

~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Redbit

Ett tips kan kanske vara att titta på någon annans kod som löser uppgiften, och verkligen sätta dig in i HUR den gör det? Observera att jag inte menar att du ska fuska på alla uppgifterna - men om du gör det på någon kanske du förstår litet mer!

• orf

nej, nej nej! ge inte upp nu! du har ju bara börjat. kan förstå din frustration över att ha halkat efter pga sjukdom - inte konstigt att det känns trögt då men du kan inte hoppa av en kurs efter tre veckor. tror inte att jag låg i fas i någon av mina kurser (tre parallellt i 7 veckor därefter tentor i en vecka fyra perioder per år). fortsätt gå på alla föreläsningar och läs där du är även om det innebär första kapitlet om och om igen i 4 veckr. ge inte upp!

Guy skrev 2009-02-08 18:18:51 följande:
    Tack alla ni som svarade. Jag läser C# och har inte riktigt fattat grunden. Jag har blivit "rädd". Kursen började för 3 veckor sedan och jag har försökt hänga med men för en vecka sedan blev jag sjuk och har inte kunnat läsa ngt. Idag kunde jag börja igen och det blev en irritationsmoment! Jag fattar nada. Imorgon ska jag till skolan då har vi föreläsning på labbet alltså man sitter vid dator och arbeta med en lärare i närheten. Jag är fortfarande sjuk men jag måste vara där imorgon! Annars ska jag lägga ner kursen.
Svar på tråden Programmering- systemutveckling