Programmering- systemutveckling
tips på att programmera?
det beror på vad som är din svaghet - ingen lust, dåligt självförtoende, lägger ner för lite tid på att tänka igenom vilket problem som ska lösas, ej tillräckliga kunskaper i programmeringsspråket?
Vilkan/vilka delar är din svaghet?
Själv trodde jag inte att jag kunde, läg så långt efter mina kursare så jag tog inte tag i det förrän mkt senare. Jag fick slita hårt med att lära mig grunderna i språket, läsa på om hur andra löst olika problem och försöka att härma med (man behöver inte uppfinna hjulet själv), läsa andras kod, lösa problemet med penna och papper och skriva pseudokod innan man sätter sig vid datorn. Du kansek måste börja om och göra alla grundläggande uppgifter för att bygga upp en säkerhet? Beror lite på hur långt du har kommit.
Alla måste inte programmera men det är väldigt bra att jobba med det ett par år innan man går in på tex projektledning. Testare som redbit skrev, teknisk kommunikatör, informatör, dba, teknisk säljare, helpdesk mfl går att starta som med din bakgrund utan att programmera.
Mitt bästa tps är att sätta dig minst 1 h per dag och fokusera och jobba på. Värdera/kritisera inte det du gör eller hur lång tid det tar, Jobba fokuserat och starta på en nivå som är lagom svår. Läs litteratur i ämnet, kanske amerikanska "glättiga" lite lättlästa böcker beroende var du är. Så klart att du kan lära dig! Bara du vill!
Mitt andra tips är att skaffa ett "sommarjobb" inom branchen. Ut och sök praktik!