• Guy

Programmering- systemutveckling

Ni som arbetar som systemutvecklare, t.ex, programmerar ni mycket? Jag frågar det eftersom jag läser nu till systemvetare och jag har svårt med kursen c#. Jag är så deppig som det känns för att lägga ner utbildningen. Kan man arbeta som systemvetare utan att vara en bra programmerare? Är det ett måste kunna programmering?

• Svar på tråden Programmering- systemutveckling
  • Guy

Har du tips på hur man lär sig att programmera?

Redbit skrev 2009-02-04 08:52:46 följande:
    Nej, i längden är det nog inte ett måste - men de allra flesta systemvetare får börja med att programmera ett tag, för att komma in i utvecklingsverksamheten från grunden så att säga. Senare kan man få andra, mer avancerade uppgifter. Ett alternativ kan möjligen vara att jobba med testning från start - men då är det svårare att avancera upp till rena systemdesignerjobb senare. Dock är det ju så att mycket systemutveckling numera sker genom modellering och i begränsad omfattning kodgenerering, vilket kan göra det enklare. Jag jobbade med kodning i ca 5 år innan jag "lämnade" den delen av verksamheten - har dock gjort snabba inhopp då och då de senaste 10 åren.
  • Guy

Tack alla ni som svarade. Jag läser C# och har inte riktigt fattat grunden. Jag har blivit "rädd". Kursen började för 3 veckor sedan och jag har försökt hänga med men för en vecka sedan blev jag sjuk och har inte kunnat läsa ngt. Idag kunde jag börja igen och det blev en irritationsmoment! Jag fattar nada.
    Imorgon ska jag till skolan då har vi föreläsning på labbet alltså man sitter vid dator och arbeta med en lärare i närheten. Jag är fortfarande sjuk men jag måste vara där imorgon! Annars ska jag lägga ner kursen.

Svar på tråden Programmering- systemutveckling