• Paincake

Snusstopp!

Min sambo håller på att sluta snusa. Det är jättebra, tycker jag, men nu har han sån abstinens att han inte vet var han ska ta vägen. Han är rastlös och irriterad.
    Någon som har några tips på vad han kan hitta på för att lindra? (eller vad jag ska göra...han börjar bli rätt odräglig )

• Svar på tråden Snusstopp!
  • Signatur

FInns ju nikotintuggummin, plåster etc om man inte står ut.

• Paincake

Gumman79--> Jo, det var helt och hållet sambons eget val. Jag har inte kunnat påverka honom alls, annat än att jag har visat att jag inte tycker om det. Men han läste en brochyr i ett läkar-väntrum om snusning och hur det påverkar kroppen, och efter det hade han bestämt sig. Jag har inte sett brochyren, så jag vet inte vad som stod i den, tyvärr.

Du kan ju försöka muta din sambo med något han tycker om, om han har varit snusfri i typ 6 månader. Det funkade nästan på min. Problemet var bara att han fick sin muta i julklapp av sina föräldrar INNAN han hann sluta

Nikotinsubstitut vill han inte hålla på med, han tycker nog det är bäst att sluta tvärt.
    Men tack ändå!

• Miss S

När min pappa slutade snusa fö många år sedan stoppade han in Läckerol under läppen det funkade på honom men det gick åt ganska många läckerolaskar!!! För de flesta är det väl egentligen inte nikotinabstinensen som är svårast (eftersom den försvinner efter en vecka- tio dagar?) utan vanan att ha något under läppen, eller mellan fingrarna för rökare.....

Sen mår man ju alltid bättre av beröm

jag kämpar för fullt för att få min sambo att sluta snusa, det smakar ju inte gott att pussa på en snusare!!!

• Paincake

Flera tips! Vi bråkade för första gången någonsin igår...bara snusets fel...*morr* snart trycker jag upp en prilla under läppen på honom bara för att han ska bli glad och nöjd...

• Twilight

Jag igen... Kan ju bara skriva hur jag själv blir då förstås, men jag blir väldigt irriterad, känslosam, och deppig när jag inte får nikotin. Kan bråka sm f*n med sambon men märker det inte förrän i efterhand då det redan är för sent... Alltså, jag fattar inte att det är nikotinbristens fel o att det eg inte är nåt jag är sur över.
    Detta gör ju det lite svårare för om jag vetat att jag inte är sur egentligen kanske jag kunde gå iväg eller tvinga mig själv att vara tyst, men det funkar som sagt inte...
    Har fler vänner som är likadana så det enda tips jag kan ge dig är att inte säga något som kan uppfattas som skäll, och skäller han på dig så ta det med en nypa salt och gå iväg...
    Det går över och det är värt det i längden!

Krampå dig!

• Paincake

tack, tack. Får skicka ut honom på promenader och inte låta honom komma in förrän han är snäll igen

• rind

Min sambo slutade för ca sex veckor sedan och har haft stor hjälp av choise, som e ett örtsnus helt utan nikotin. Han säger att det känns bra att ha något under läppen och att det svider sådär som snus gör. Det innehåller pepparmint mm .

• atopia

Jag slutade själv att snusa för några månader sedan och det som funkade absolut bäst när det kliade i hela kroppen var att gå ut och ta en promenad i rask takt. Efteråt var jag som en ny människa. jag käkade även en massa citroner men det hade nog mer att göra med att jag var gravid =)

Lycka till!

• canel

vill bara påmina om att när man slutar snusa kan det vara bra med ett fluor tillskott efter som när man snusar gör man miljön imunnen ogästvänlig för karries bakterierna och sluttar man då med snus så ökar då tillväxten av bakterierna man äter kanske mer tex när snusbehovet sätter in.

• Coma76

Såg att ni prata om niktinfritt snus, kolla även in www.nicofree.se
    Där kan även beställa "snuset"

• Twilight

Hojtar till igen... Det nikotinfria snuset smakar *******, känns som om man stoppat in en påse svartpeppar under läppen

• lilla ru

Min sambo har slutat!!! Helt otroligt. JAg han varmt rekomendera en ny produkt som heter choice , är ett örtsnus. HAn har "överlevt" detta snusstopp. HAn har försökt innan, med nikotintuggummin och liknande, men då fallit tillbaka till snus. Köp ett par dosor "Choice" till den som vill sluta snusa.De har en hemsida med en lista på försäljningsställen. De säljer "örtsnuset" på vissa statoilmackar. Men kolla deras hemsida. Ett nikotinfritt snus, som hjälper att sluta! Prova! :)

/lycka till :)

Svar på tråden Snusstopp!