• a mor

    Rätt och fel

    Vem har rätten att slutgiltigt säga att något är rätt eller fel? Vem har bestämt att gult är gult. Är Gud en man och varför det vem har bestämt det? Det finns många frågor. Har ni några? Kanske ni tycker att ni sitter inne med svaren. Får jag höra!

  • Svar på tråden Rätt och fel
  • Jag o du

    Haha! Jag tror att Gud är man, eftersom han skänkte sin enda son till jorden genom Maria :) En mamma och en pappa :P

  • a mor

    Jo jag såg det. Ville bara få igång en diskussion.

  • Free Spirit

    Vem har bestämt att gult är gult frågan er meget bra fråga..undrer selv så det blir interessant å se om det kommer noen kommentar på det..

  • appapp2

    Vem har bestämt att gult är gult?
    "Gul" är en språklig representation av ljus med våglängd i området 565-590 nm.
    Eftersom människan saknar förmåga att beskriva sinnesintryck förutom med ord, är det omöjligt att veta om din upplevelse av gult är samma som min. Det är heller inte intressant, så länge vi är överrens om vad vi menar med gult - dvs ljus med våglängd 565-590 nm.

    "Vem har rätten att slutgiltigt säga att något är rätt eller fel?"
    Det beror på vad du menar med slutgiltigt och vad som efterfrågas. I små frågor - den som vet. I juridiska frågor - den lagstiftande delen av staten samt rätten.

  • Vilsen ibland

    Rätt och fel är ett väldigt personligt förhållningssätt till givna situationer och företeelser utifrån sina egna referensramar. Det som är rätt för en kan vara fel för en annan.

    Dock för att kunna leva i samhällen har vi lagar och regler som är "överenskomna" för att underlätta samlevnad i större grupper.

    Sen kan ens personliga uppfattning dock avvika från dessa överenskommelser.

  • Driftwood

    a mor skrev 2009-02-04 18:48:06 följande:


    Vem har rätten att slutgiltigt säga att något är rätt eller fel?
    Alla har den rätten. Det intressanta är vem som lyssnar.
Svar på tråden Rätt och fel