• Anonym

Alzheimers - hur länge lever man med det?

Vi har precis insett att min mormor är dement, hon har sannolikt Alzheimers.

Min mamma ska ringa vårdcentralen i morgon, och vi har hittat info på internet som vi har läst igenom. Det jag undrar över är hur lång tid de olika faserna tar? Mormor är 90 år och ganska skröplig, så jag antar att hon inte kommer att klara sig själv så värst länge till. Mamma är hos henne varje dag och ser till att hon får mat och hjälp med hushållet. Men hon har inte möjlighet att vara där om nätterna, och mormor får konstiga hallucinationer och ångestattacker. Tyvärr avskyr hon sjukvården, och vill absolut inte till läkare. Hon vägrar svälja tabletter, så det känns som att det kan komma att bli jobbigt.

Finns det någon som har erfarenhet av demens hos så gamla personer? Just nu hoppas jag nog mest att det ska gå så fort som möjligt, för hennes skull. Vågar man hoppas på det eller kommer hon att behöva leva med det här i flera år till?

• Svar på tråden Alzheimers - hur länge lever man med det?
  • FOA

Man kan leva lange da man inte dor av Alzheimers i sig.

• Anonym

Alzheimers brukar ha ett snabbare förlopp om det är en ung person (65-årsåldern) än om det är en gammal person (85+). Men en äldre person löper å andra sidan större risk att få andra sjukdomar, och du säger att din mormor är kroppsligt skröplig.

Så det är nog ganska omöjligt att uttala sig om man inte är en läkare som träffat din mormor.

• Anonym

Det behöver ju inte vara alzheimers, kan ju vara "vanlig" demens oxå. Det är väl ganska ovanligt att så gamla människor får alzheimers

• Anonym
    Anonym skrev 2009-02-05 00:14:11 följande:
    Det behöver ju inte vara alzheimers, kan ju vara "vanlig" demens oxå. Det är väl ganska ovanligt att så gamla människor får alzheimers
    Håller med, fast det finns inget som heter "vanlig demens" utan i så fall normal åldersglömska.
  • Anonym

Om hon är 90år så är sannolikt inte Alzheimers hennes enda och kanske inte ens hennes största problem även om det är det som märks.

• Anonym

Hur kan du TS gissa att det är just Alzheimers? Det finns många olika demensjukdommar som kräver utredning innan man vet vilken av dem det är.

• Anonym (insatt)

Det finns flera demenssjukdomar och det går inte att utan utredning säga vilken det är. En del finns det bot för, andra kan man få bromsmediciner för (tex Alzheimers) och andra är inget att göra åt. Det ingår inte i normalt åldrande att tappa minnet till den grad att det inte går att leva ett normalt liv (för sin ålder) längre. Det måste utredas! Få med henne till vårdcentralen så vet läkaren vad som skall göras och kan förklara för er....

• Anonym (uska)

Jag jobbar på ett gruppboende för demenssjuka och som flera redan skrivit så är det inte vanligt att Alzheimers visar sig så sent i livet, men en utredning behövs ju göras för att fastställa vilken form av demens det rör sig om (eller om det är ett annat förvirringstillstånd).

Alzheimers har ofta ett långsamt förlopp mot till exempel frontallobsdemens som har ett betydligt snabbare förlopp.

Du kan läsa mer här www.demensforbundet.se/

• Anonym (mm)

min mormor hade altzeimers .. hon fick den när hon var i 40 års åldern .. den kom smygande ... .
    hon levde ganska så länge men gick igenom de 5 faserna hon var i femte fasen när hon dog ... ( baby )
    men som tur va ( ska man kanske inte säga men för hennes skull va de det ) var de cancern som tog henne .. jag ville inte träffa henne på slutet ville komma ihåg henne som hon var innan .. de var riktigt jobbigt att veta att hon skulle genom lida alla dessa faser ..

• Anonym

Som alla skrivit så finns det flera former av demens. Jag jobbar med dementa och har sett personer dö i demens, oftast så dör man av åldersrelaterade sjukdomar men man kan dö av demens också. Drabbar demensen delar i hjärnan som styr hjärta och andning så dör man. Men det är också så att drabbas en yngre person så brukar förloppet vara snabbare.

Svar på tråden Alzheimers - hur länge lever man med det?