• Anonym

Alzheimers - hur länge lever man med det?

Vi har precis insett att min mormor är dement, hon har sannolikt Alzheimers.

Min mamma ska ringa vårdcentralen i morgon, och vi har hittat info på internet som vi har läst igenom. Det jag undrar över är hur lång tid de olika faserna tar? Mormor är 90 år och ganska skröplig, så jag antar att hon inte kommer att klara sig själv så värst länge till. Mamma är hos henne varje dag och ser till att hon får mat och hjälp med hushållet. Men hon har inte möjlighet att vara där om nätterna, och mormor får konstiga hallucinationer och ångestattacker. Tyvärr avskyr hon sjukvården, och vill absolut inte till läkare. Hon vägrar svälja tabletter, så det känns som att det kan komma att bli jobbigt.

Finns det någon som har erfarenhet av demens hos så gamla personer? Just nu hoppas jag nog mest att det ska gå så fort som möjligt, för hennes skull. Vågar man hoppas på det eller kommer hon att behöva leva med det här i flera år till?

• Svar på tråden Alzheimers - hur länge lever man med det?
  • Anonym

Jag både jobbar med dementa och så har min svärmor som är 64 år fått diagnosen nyligt, men det har kommit smygande, det kan vi se i efterhand och när hon pratade med sin läkare så sa han att mellan 3-5 år innan hon hade utvecklat det sista stadiet, när dom blir som en baby. Jag som anhörig tycker att det går väldigt fort, just för att hon är yngre. Och hon lär dö av andningen lägger av. Jag inbillar mig att är man 90 år så har man inte alzheimer, utan någon annan form av demens och brukar men ens diagnositsera en sådan gammal människa. Nu är hon ju 90 år din mormor, så hon har ju inte så lång tid och leva en då. Så hon kanske dör av något åldersrelaterat.

• Anonym

Anonym skrev 2009-02-05 09:05:29 följande:

Jag jobbar med dementa och har sett personer dö i demens, oftast så dör man av åldersrelaterade sjukdomar men man kan dö av demens också. Drabbar demensen delar i hjärnan som styr hjärta och andning så dör man.
    Vad är det för demenssjukdom? Vanliga demenssjukdomar drabbar väl bara stor- eller lillhjärnan och inte förlängda märgen. Men du kanske tänker på tumörer? ALS kan visserligen förlama andningen, men den ger väl (?) sällan demens på det sättet att den slår ut intellektuella funktioner utan den slår bara ut de motoriska delarna av hjärnan.
  • Anonym (uska)

Alzheimers är konstig för det är ingen dödlig sjukdom, men den har en dödlig utgång...låter det konstigt?

Det tär väldigt mycket på kroppen, aptiten minskar, immunförsvaret försvagas, kroppen bryts sakta men säkert ned. De personer jag har följt in i det sista på jobbet har oftast dött av lunginflammation. Så även om inte Alzheimers i sig är en dödlig sjukdom så leder den ändå till att kroppen bryts ned och döden inträffar.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-02-05 10:16:15 följande:
    Anonym skrev 2009-02-05 09:05:29 följande: Vad är det för demenssjukdom? Vanliga demenssjukdomar drabbar väl bara stor- eller lillhjärnan och inte förlängda märgen. Men du kanske tänker på tumörer? ALS kan visserligen förlama andningen, men den ger väl (?) sällan demens på det sättet att den slår ut intellektuella funktioner utan den slår bara ut de motoriska delarna av hjärnan.
    Jag har träffat på en person som demensen drabbade centrala nervsystemet och han dog pga andningsuppehåll.
  • Anonym

Jo lunginflammation är väl det vanligaste att dom dör av, men hela sjukdomen är ju konstig. För precis som någon skriver så är den ju inte dödlig, men man dör av följderna. Med immunförsvaret, förmågan att äta, hela kroppen bryts ju ned. Så tillslut så påverkas ju hela systemet. Så på något sätt är den ju dödlig. Den är hemsk sjukdom och allra helst om den drabbar någon som är yngre. Jag och min man väntar vårt första barn och vi vet att min svärmor inte kommer kunna hjälpa till, inte minnas barnet tillslut, hon blir bara sämre och sämre. Så jag ser på den som dödlig. Men bara för att blir dement så är det ju inte alzheimer.

• Anonym

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om en person som är så gammal blir förvirrad, får ångestattacker och sitter och gråter av förtvivlan så kan jag inte se annat än att det är hennes största problem. Det viktigaste måste väl ändå vara att man har livskvalitet tycker jag. Om hon nu får en hjärtinfarkt om ett halvår så må så vara. Idag är detta hennes största problem.

Anonym skrev 2009-02-05 00:37:10 följande:
    Om hon är 90år så är sannolikt inte Alzheimers hennes enda och kanske inte ens hennes största problem även om det är det som märks.
  • Anonym

Tack så mycket för alla svar!

Vi har fått en tid till vårdcentralen för utredning. Anledningen till att jag misstänkte Alzheimers är att symtomen stämmer in och att det är den vanligaste varianten av demens. Men som ni har påpekat så behöver det inte vara det, det kan kanske tom "bara" vara brist på något.

• Anonym (:()

Min Morfar har Alzheimers, fick det relativt sent i livet men det började med att han själv kom på att han hade glömt sitt telefon nr som han hade haft i 15 år :(
    Nu är han på ett äldreboende och känner inte igen nån men han är lycklig i den världen han lever i.. Han har överlevt Strokes och lunginflamationer sen han blev sjuk.
    Min Mamma har gjort ett test ( vet inte hur detta går till ) men hon har iallafall fått reda på att hpon har 80% risk att få Alzheimers själv........

• Zaria
    Anonym skrev 2009-02-06 21:26:37 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om en person som är så gammal blir förvirrad, får ångestattacker och sitter och gråter av förtvivlan så kan jag inte se annat än att det är hennes största problem. Det viktigaste måste väl ändå vara att man har livskvalitet tycker jag. Om hon nu får en hjärtinfarkt om ett halvår så må så vara. Idag är detta hennes största problem.
    Absolut, det finns många fysiskt pigga 90 åringar som däremot har div psykiska problem.
    En sak jag tänkte på, hon är inte deprimerad?

vet faktiskt en person som blev helt vimsig, fick ångest,sömnproblem och helt tappade livslusten pga depression.

När depressionen lagt sig var personen sitt vanliga jag, dvs en kry människa som var klar i knoppen så att säga.
  • Anonym

Jo, det skulle det nog kunna vara med. Vi har pratat om det. Fast jag vet inte om man kan få så konstiga idéer av en depression? Hon tror att hon blir övervakad av tex distriktsköterskan, och att "de" kan se henne genom telefonjacket, så hon drar ut sladden till telefonen. Anfallen verkar komma precis när hon har somnat till. Minnet funkar hyggligt på morgonen, men på kvällen minns hon inte något och har väldigt svårt att komma ihåg ord och kan absolut inte räkna ens enkla tal.

Zaria skrev 2009-02-06 21:32:58 följande:
    Absolut, det finns många fysiskt pigga 90 åringar som däremot har div psykiska problem.En sak jag tänkte på, hon är inte deprimerad?vet faktiskt en person som blev helt vimsig, fick ångest,sömnproblem och helt tappade livslusten pga depression.När depressionen lagt sig var personen sitt vanliga jag, dvs en kry människa som var klar i knoppen så att säga.
  • Zaria
    Anonym skrev 2009-02-06 21:38:02 följande:
    Jo, det skulle det nog kunna vara med. Vi har pratat om det. Fast jag vet inte om man kan få så konstiga idéer av en depression? Hon tror att hon blir övervakad av tex distriktsköterskan, och att "de" kan se henne genom telefonjacket, så hon drar ut sladden till telefonen. Anfallen verkar komma precis när hon har somnat till. Minnet funkar hyggligt på morgonen, men på kvällen minns hon inte något och har väldigt svårt att komma ihåg ord och kan absolut inte räkna ens enkla tal.
    Läskigt, låter även som demens (har jobbat mycket med dementa och vissa saker känns igen väldigt mycket) Men som sagt försök få med henne till VC eller dyl,att utreda om någon är dement är ett ganska okomplicerat test. ang att hon är klarare vissa tider på dagen är det ganska vanligt vid demens, vissa stunder är klarare och personen är nästan som vanligt för att sedan "försvinna" bort, det kan hålla i sig ganska länge till och med bland personer som är "helt borta" kan det vips komma en klar stund.

Det som talar emot Alzehimers är ju åldern men det skulle ju likaväl kunna vara Alzeimers endå.

En annan sak, hon kan inte ha urinvägsinfektion, det kan ge skrämmande symptom minst sagt hos gamla människor, en del som varit hur goa som helst kan bli riktiga "monster" och bete sig som de är hur psykiskt sjuka som helst, så även det kan vara värt att kolla upp, det är väldigt vanligt med äldre människor.
  • Anonym

Tack för alla tips! Hon är inte elak på något sätt, och hon blir ledsen och får ångest när hon "vaknat till" efter anfallen. Men hon tror att alla vill henne "ont", alla utom några i den allra närmsta kretsen. Ska absolut kolla det där med UVI också, det hade jag ingen aning om.

Zaria skrev 2009-02-06 21:50:14 följande:
    Läskigt, låter även som demens (har jobbat mycket med dementa och vissa saker känns igen väldigt mycket) Men som sagt försök få med henne till VC eller dyl,att utreda om någon är dement är ett ganska okomplicerat test. ang att hon är klarare vissa tider på dagen är det ganska vanligt vid demens, vissa stunder är klarare och personen är nästan som vanligt för att sedan "försvinna" bort, det kan hålla i sig ganska länge till och med bland personer som är "helt borta" kan det vips komma en klar stund.Det som talar emot Alzehimers är ju åldern men det skulle ju likaväl kunna vara Alzeimers endå.En annan sak, hon kan inte ha urinvägsinfektion, det kan ge skrämmande symptom minst sagt hos gamla människor, en del som varit hur goa som helst kan bli riktiga "monster" och bete sig som de är hur psykiskt sjuka som helst, så även det kan vara värt att kolla upp, det är väldigt vanligt med äldre människor.
  • Zaria
    Anonym skrev 2009-02-06 21:54:06 följande:
    Tack för alla tips! Hon är inte elak på något sätt, och hon blir ledsen och får ångest när hon "vaknat till" efter anfallen. Men hon tror att alla vill henne "ont", alla utom några i den allra närmsta kretsen. Ska absolut kolla det där med UVI också, det hade jag ingen aning om.
    Jo UVI är vanligt, där kan även glömska,, ångest, hallucinationer och förförljelsemani komma in i bilden. Gamla kan bli rent "galna" av det, vet inte varför men har sett det flertal gånger så ofta är det det första vi kollar upp om någion börjar bete sig konstigt.

Hoppas du uppdaterar när ni fått svar på vad det är, otroligt jobbigt för både er och henne att ha det som det är nu.
  • Anonym

Ja, det ska jag göra. Tack än en gång för all hjälp. Det är jobbigt, och man undrar ju vad som kommer att hända framöver.

Zaria skrev 2009-02-06 21:56:15 följande:
    Jo UVI är vanligt, där kan även glömska,, ångest, hallucinationer och förförljelsemani komma in i bilden. Gamla kan bli rent "galna" av det, vet inte varför men har sett det flertal gånger så ofta är det det första vi kollar upp om någion börjar bete sig konstigt.Hoppas du uppdaterar när ni fått svar på vad det är, otroligt jobbigt för både er och henne att ha det som det är nu.
  • Mammut och Papput

Jag blir färdig ssk i sommar och har också jobbat i äldreomsorgen innan. Min farmor har alzheimer..

Det viktiga med demenssymtom och utredning är att utesluta andra orsaker till dessa beteendeförändringar, kolla blodstatus och även tyroideastatus (detta är standard i sjukvården).

En demenssjukdom ex. alzheimer innebär ju en irreversibel hjärnskada. Och hjärnan är också extremt känslig. Ex. så kan personer med demens ha svårt att återhämta sig efter en sjukdom, vilket gör att deras tillstånd förvärras och ej återgår till det som var innan. Ex. så opereras ej personer med demens om tillståndet ej är akut(benbrott) eftersom att processen att ligga på sjukhus, miljöombyte, narkos och övrig stimuli är ohult mot personer i det skicket. Dör inte en person med demens av andra orsaker (hjärtsjukdom etc) så handlar det ofta om lunginflammation, som någon säger ovan.

Majoriteten av de som är över 90 år har någon form av demens. Inte diagnosticerad kanske. Åldersdemens drabbar många i de åldrarna, mer eller mindre - tror jag!

Svar på tråden Alzheimers - hur länge lever man med det?