• Namnam

Har du inte råd med matsäck? – sluta med chips, cigaretter och godis.

Har du inte råd med matsäck? – sluta med chips, cigaretter och godis.

Detta skrev en i Kd på sin blogg som svar på kritiken att vissa föräldrar inte har råd att skicka med sina barn en frukt om dagen och matsäck i gång i veckan till skolan.

Vad tycker du, har han rätt?

Du gör dig skyldig till en osmaklig skräckpropaganda när du säger att vi i Sverige inte ha råd att ge våra barn mat. Har du knapp ekonomi får du prioritera om dina utgifter och dra in på något annat. Sluta med godis, läsk, chips, veckotidningar, bil eller cigaretter eller vad du nu lägger dina pengar på. Mat ska pengarna alltid räcka till! "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-04 23:30
    www.aftonbladet.se/nyheter/article4321506.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du inte råd med matsäck? – sluta med chips, cigaretter och godis.
  • Garageänkan

Rätt rätt. Så rätt. Finns alltid något man kan dra ner på i konsumtionen. Är det sämre tider så är det.

• Barbabok

Korkat sagt, alla med låg inkomst slänger verkligen inte bort sina pengar på skräp av nämnda sorter. Men kan ju faktiskt ha för lite pengar också. Klart det ska räcka till mat men det ska vara gratis för alla barn i skolan och all mat ska ingå anser jag. Är det nån som inte har råd får vi väl ge mer skattepengar till skolan vi som har råd.

Jag är med parvel
  • idisb

men om man inte kan dra in då? dom som står på minus? okej om man kan då ska man såklart göra det

• skorpionen80

Men om man inte har råd till mat - hur gör man då barnet är sjukt? Då förlorar man ju pengar på att man stannar hemma + att barnet inte får gratis mat i skolan. Sedan tillkommer ju medicin etc.

• AnneSophie

I princip tycker jag att han har helt rätt.
    Sedan finns det säkerligen familjer som ändå, trots alla åtgärder, inte har råd men jag tror att det kanske inte är dom som gnäller högst (dvs dom som blir mest upprörda över ett sådant uttalande).

« People will judge you on what you can build, not what you destroy. »
  • Garageänkan

Läste inte artikeln men jag tänker såhär. Man kan säga upp sitt internet och sina mobiler ett tag, man kan köra mindre bil osv osv. Sluta prenumerera på tidningar eller annat som kostar fast man inte tänker på det...

• Garageänkan

AnneSophie skrev 2009-02-04 23:30:55 följande:

I princip tycker jag att han har helt rätt. Sedan finns det säkerligen familjer som ändå, trots alla åtgärder, inte har råd men jag tror att det kanske inte är dom som gnäller högst (dvs dom som blir mest upprörda över ett sådant uttalande).
    Håller med. Många gnäller ju över just cigaretter, internet, mobiler och annat "man inte klarar sig utan" i vardagen
  • lövet2

Nej, jag håller inte med. Vi har varit i den sitsen för en del år sedan, att de där extraavgifterna som skolan krävde in, verkligen var ett problem.
    Tidningen Vi föräldrar, som jag köpte ibland, fick jag sluta med. Läsk köpte vi bara till jul. Kakor och sådant köpte vi aldrig, utan vi kunde möjligen baka en sockerkaka till fika någon gång då och då. Chips? Nej, sådan lyx var inte för oss. En pizzeria eller hamburgerrestaurang hade ungarna aldrig varit in på, så långt tillbaka de kunde minnas. Vad återstod att dra in på av den "lyx" vi unnade oss? Tja, det var förstås ungarnas lördagsgodis, och de enstaka glassar de kunde få varma sommardagar ...

You're one of us now ...
  • Garageänkan

lövet2 skrev 2009-02-04 23:37:36 följande:

Nej, jag håller inte med. Vi har varit i den sitsen för en del år sedan, att de där extraavgifterna som skolan krävde in, verkligen var ett problem. Tidningen Vi föräldrar, som jag köpte ibland, fick jag sluta med. Läsk köpte vi bara till jul. Kakor och sådant köpte vi aldrig, utan vi kunde möjligen baka en sockerkaka till fika någon gång då och då. Chips? Nej, sådan lyx var inte för oss. En pizzeria eller hamburgerrestaurang hade ungarna aldrig varit in på, så långt tillbaka de kunde minnas. Vad återstod att dra in på av den "lyx" vi unnade oss? Tja, det var förstås ungarnas lördagsgodis, och de enstaka glassar de kunde få varma sommardagar ...
    Bra kämpat, en nära person växte upp så ungefär pga stort huslån, pappan blev sjukskriven och nittiotalets lågkonjuktur och 13% i räntor osv osv... Ja du vet vad jag pratar om.
    Mamman fick dela post på morgonen och kvällen, köra extrapass med taxi och jobba heltid på dagis. De käkade typ fisk alla dagar som de fiskade själva typ... Mamman måste sy kläder åt kidsen själv osv osv De hade inget att dra in på. Men likväl rökte båda föräldrarna som bortbindare...
Svar på tråden Har du inte råd med matsäck? – sluta med chips, cigaretter och godis.