• Namnam

Har du inte råd med matsäck? – sluta med chips, cigaretter och godis.

Har du inte råd med matsäck? – sluta med chips, cigaretter och godis.

Detta skrev en i Kd på sin blogg som svar på kritiken att vissa föräldrar inte har råd att skicka med sina barn en frukt om dagen och matsäck i gång i veckan till skolan.

Vad tycker du, har han rätt?

Du gör dig skyldig till en osmaklig skräckpropaganda när du säger att vi i Sverige inte ha råd att ge våra barn mat. Har du knapp ekonomi får du prioritera om dina utgifter och dra in på något annat. Sluta med godis, läsk, chips, veckotidningar, bil eller cigaretter eller vad du nu lägger dina pengar på. Mat ska pengarna alltid räcka till! "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-04 23:30
    www.aftonbladet.se/nyheter/article4321506.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du inte råd med matsäck? – sluta med chips, cigaretter och godis.
  • Twid

Tycker att han har rätt.. När jag gick i lekis och skolan va ju den bäästa dagen när man hade egen matsäck med sig som vi fick äta utomhus! 

Och jag skulle med glädje göra massäck för att min dotter skulle kunna ha uteaktivitet i skolan! 

Tänk om dom skulle tvingas tabort uteaktiviteterna för att några föräldrar lackar ur för att dom måsta fixa massäck åt sina kids EN dag i veckan? 

Stackars matpersonalen om dom skulle behöva stå och bre flera 100 mackor och värma oboy till ALLA elever. den kostnade skulle antagligen medgöra att barnen får ännu sämre mat de dagar de äter mat i skolan.. och maten dom får nu är ju som sagt var inte allt för fin.. 

en liten pasta sallad några mackor fruk/grönsakt..det är inget som kostar många kronor..
    menmen alla tänker vi olika!

• HelenaG

Det finns fattigdom i Sverige även om inte alla förstår det. sent finns det ju alltid föräldrar som har helt slut på stålar innan månaden är slut oavsett hur mycket de har i lön för att de helt enkelt är ekonomiskt oansvariga + även föräldrar som inte har någon ordning och alltid glömmer att packa utflyktsmat. Det är då synd om deras barn som kanske inte får frukt med sig eller mat till utflykten - skolan & dagis mm bör vara en säker fristad för dessa barn så att de åtminstone får mat när de är där!

• Xantippa2004

Skolan ska vara avgiftsfri. Det är ju inte JAG som blir lidande för att jag är ego och röker upp pengarna som gör att min son/dotter inte får åka med på skolresan eller ha med sig matsäck. Det är ju BARNET.
    Och egoföräldrar finns det gott om. Straffa inte barnen för det.

• Vidhavet

BymBym skrev 2009-02-05 18:51:51 följande:

Matsäck 1 ggn/veckan i stället för lunch, då anser jag att man får betala 20 % av skolmaten. Och den ska vara avgiftsfri..
    Jag känner till hur det är. Det är en skola med utomhuspedagogik, när det är i skolskogen så vill de att man har med matsäck. De får lunch när de kommer tillbaka till skolan, fast lite senare än andra dagar. Så det räcker med en macka eller nån frukt.
  • Lena

Vidhavet skrev 2009-02-05 21:40:06 följande:

BymBym skrev 2009-02-05 18:51:51 följande:
    Jag känner till hur det är. Det är en skola med utomhuspedagogik, när det är i skolskogen så vill de att man har med matsäck. De får lunch när de kommer tillbaka till skolan, fast lite senare än andra dagar. Så det räcker med en macka eller nån frukt.
    Även om det räcker med det är det skolans ansvar att fixa fram mat. Man ska aldrig behöva betala något för en skolaktivitet!
  • Winnertaco
    Lena skrev 2009-02-05 22:09:01 följande:
    Vidhavet skrev 2009-02-05 21:40:06 följande: Även om det räcker med det är det skolans ansvar att fixa fram mat. Man ska aldrig behöva betala något för en skolaktivitet!
    Jag håller med! Det handlar om principen! Börjar de rucka på detta, så vad mer börjar de rucka på som de faktiskt är skyldiga att håll med? Rastvakter? Läromedel (men hallå EN bok måste man väl ha råd att köpa, hur kan man annars ha råd med barn?)?
    Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • Xantippa2004

Mandragora skrev 2009-02-05 22:46:03 följande:

Som svar på den inledande frågan - ja det är helt rätt!Hur kan man inte ha råd med en matsäck?
    Hur kan man inte ha råd med det? Jaadu, det finns dem som inte ens har råd att servera mjölk hemma.
  • Winnertaco

Mitt ex har berättat att han faktiskt fick vara utan mat ibland när han var sjuk. Det fanns ingen mat hemma och inga pengar. De levde på socialbidrag. Ibland fanns det ingen middag heller, då fick de äta nån bit knäckebröd. Han åt allti typ 3 portioner i skolan för att fördöka undvika hunger senare under dagen. Så visst existerar det.

Mandragora skrev 2009-02-05 22:46:03 följande:
    Som svar på den inledande frågan - ja det är helt rätt! Hur kan man inte ha råd med en matsäck?
    Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • Xantippa2004

Det är helt sjukt att folk inte fattar (eller vill fatta kanske det snarare handlar om) att det FINNS fattiga i Sverige. Människor som får vrida och vända på varenda krona för att ha råd och där en sådan smipel sak som en matsäck kan bli förödande. VAKNA!

Svar på tråden Har du inte råd med matsäck? – sluta med chips, cigaretter och godis.