Inlägg från: juluu |Visa alla inlägg
  • juluu

Allergi välig katt? Vilken sort?

Så här står det på Sällskapet Sibirisk Katt´s hemsida:

" Stämmer det att allergiker kan ha Sibirisk Katt?
    På en del hemsidor kan man finna uppgifter om att den Sibiriska Katten saknar ett protein, FEL-D. Detta protein är ett av de ämnen som är mest allergiframkallande hos katter. Att de skulle sakna detta protein skulle då innebära att katterna skulle vara "allergifria". Men det finns ännu inga vetenskapliga bevis alls för att Sibirierna saknar FEL-D. Trots det kan många uppfödare och kattägare världen om med personliga erfarenheter berätta att många allergiker verkar tolerera den Sibiriska Katten bättre än många andra raser. Man bör dock vara medveten om att allergi är något väldigt individuellt, och vad en människa tål kanske en annan blir sjuk av.
    Det finns många fler kattraser som allergiker säger sig tåla bättre än andra raser. Sphynxkatter och Rexkatter är exempel på detta"

www.sibiriskkatt.nu/

• juluu
    Svar på #28
    Dom går jättebra att ha inne med!
    De flesta katter kan trivas inne, det handlar mest om hur mycket uppmärksamhet katten får hemma, och hur mycket man tar hand om den.

Tror att priserna ligger på runt 10, så kolla på länken jag skickade med, där finns uppfödare.

• juluu

Kan tillägga. Jag har två innekatter, hanar, bondkatt. Den ena har jag trott lite maine coon i sig eftersom han är så stor. Men när jag hittade Sibirisk katt, så ser jag ju att det är ju det han har i sig!!!
    Så min ena är minst 25% Sibirisk.
    Har en superallergisk släkting som har kunnat ligga och sova bredvid den katten, utan att ta allergitablett, så det är ju ett bra tecken

Glömde säga också att jag såg att ni tänkte ha två katter, och då går det definitivt att ha dom inne, för då har de sällskap hela tiden

• juluu

EKJ76 skrev 2009-02-05 12:00:43 följande:

juluu skrev 2009-02-05 11:52:38 följande:
    Med tanke på hur ovanlig sibiriern är och hur otroligt liten del av de fertila sibirierna som får gå ute, tror jag att det är något helt annat, om det alls är någon ras (finns gott om långhåriga och stora bondkatter också)
    Japp, men mamman till min katt bodde granne med en uppfödare
  • juluu
    Svar på #33
    Fast visst kan det vara nån annan ras det är inte det, men min katt är en kopia på en av uppfödarens katter
    Höll på att smälla av när jag såg kortet på den katten!
Svar på tråden Allergi välig katt? Vilken sort?