• MyggaMygg

Allergi välig katt? Vilken sort?

Vilken katt (Rasren) är allergivänlig?
    Alla tips önskas

• Svar på tråden Allergi välig katt? Vilken sort?
  • Smirretissen

Jag vet många allergiker som kan umgås med cornish rex. Det är en väldigt speciell ras som många tycker är fula, men det finns väl inga fula katter?

♥ ♥ ♥ Anton 2006-12-18 ♥ ♥ ♥ www.familjensundquist.se
  • Petronilla

Det är inte hundraprocent säkert med någon raskatt att man inte ska reagera på just den, men min syster som föder upp Balineser och Siameser påstår att de är de enda hon klarar, men så är hon så allergisk att hon ändå måste medicinera för att överleva så då tyckte hon att hon kunde prova.

Grannen är lättare allergisk och har två nakenkatter och en italiensk vinthund.

Själv har jag en son som är allergisk och jag skulle aldrig utsätta honom för att skaffa husdjur. Det får vara helt enkelt.

• Samsmamma

Sphynx, har inget hår :) Jättesöta tycker jag, men vet att alla inte håller med :)

• jessicolors

Med risk för att göra dig/er besvikna finns det inga allergivänliga katter. Alla katter, även de utan päls, bär på allegenerna som ju sitter i huden.

• Samsmamma

cornish är jättefina, precis som bilden ovan visar. De ska också vara otroligt smarta, lite som hundar och vill apportera osv. Det vill i och för sig mina bondisar också :D

• Queequeg

Det finna ingen kattras som är helt allergivänlig

Men sphynx som jag har brukar ansed som en allargivänlig ras, men inte alla allergiker som klarar av den heller.

Men många uppfödare av rasen erbjuder att man får komma på besök för att se hur man reagerar på katterna när det gäller allergi.

Kan tillägga att sphynxen är en supermysig ras med ett underbart temperament.

Sedan har jag hört att den del allergiker klarar av rasen sibirisk katt

• izzaizzaizza

Jag har två kattallergiska barn ihop med kattrasen mainecoon.
    Det är ingen Ras man speciellt rekomenderar men det har funkat hos oss.
    Mitt tips är att du besöker vänner med katt
    eller uppfödning av vissa raser för att prova dig fram.
    Är man allergisk mot katt kan man ju vara det på olika sätt.
    Pälsen,saliven eller huden (tror jag iaf )
    Är ni allergiska redan eller är du rädd för att barnet skall bli ??
    Lycka till .katter är underbara...barn oxå

• Moyo

Jag är kattallergisk och har två sphynxar och det funkar bra så länge jag håller dem utanför sovrummet. Tyvärr funkar de inte alls för alla, vissa reagerar till och med värre på sphynxar än på norsk skogis tex. Jag skulle inte rekommendera någon med allergiska barn att skaffa sphynx. Ofta kan man hos uppfödare få komma och "provsniffa", men det är ju ingen garanti att det funkar hemma ändå.

• Aiwendil

Nu ska jag berätta min solskenshistoria!

Jag har alltid älskat katter men är superallergisk.
    Får astma, klåda i ögonen och näsan rinner som om jag vore superförkyld.

Jag träffade en tant som födde upp Cornish Rex och Devon Rex men tyvärr gick det inte heller.. jag blev så sjuk så sjuk och jag fick inse att den enda katten jag skulle kunna ha var en nakenkatt...
    Jag började spara (dom kostade då runt 10.000kr) och spara och spara...

En dag åkte jag med min dåvarande kille ner till hans mamma i Småland (vi bor i sthlm) och vi skulle då naturligtvis behöva sova över där.
    När vi kommer dit står hon med en liten kattunge på 8 veckor i famnen och jag fick panik.
    Täkte att nu kommer jag bli dundersjuk.
    Vi klev in och det gick en stund. Jag kände inget.
    Den lilla katten tydde sig till mig direkt och jag som älskar djur och katter kunde inte låta bli att ta upp den... Hon somnade direkt i min famn och jag var kär.
    Det gick en timme till.. inget hände och det gick en hel helg och jag kände ingenting.

Nu till saken att denna lilla katt inte skulle få behålla livet.
    Bonden som ägde dom hade tänkt dränka kattungarna och jag blev så ledsen när jag fick veta detta...
    Jag satte mig ner och kände efter ordentligt...
    Jag hade inte haft några som helst symtom¨på hela helgen och normalt tar det ca 15 minuter innan jag får kli i näsan och astma...

Jag bestämde mig. Jag tar med mig kattungen hem.

Sagt och gjort... jag tog med mig den lilla kattflickan hem och idag är hon en fin och välmående bondkatt som fyller fyra år den 28e februari!
    Jag har aldrig känt någonting mot min katt och läkarna säger att det kan vara så att
    om man får en kattunge när den är liten så har den inte de allergener som utsöndras så man blir sjuk...
    Om jag växer ihop med katten så kan jag klara mig utan symtom..
    Dock inte mot andra katter men det spelar ju ingen roll!
    Jag tål min katt och det är UNDERBART!

Ville bara dela med mig av min historia!

Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 27
Svar på tråden Allergi välig katt? Vilken sort?