• Anonym

Ang uppsägning.. BROTTOM!

Blev uppsagd idag och anledningen till denna uppsägningen är enl min arbetsgivare "samarbetssvårigheter" till just honom men saken är den att vi pratar verkligen aldrig med varandra, han ringer och säger att vi måste prata men dyker aldrig upp etc etc..
    Min fråga är nu om han verkligen får säga upp mig på dessa grunder och han inte varnat mig innan och kan man skriva på ett avskedspapper i efterhand, dagens datum och jag kanske skriver på om en vecka.. Jag menar måste det inte skrivas samma dag eller?!

kan ni hjälpa mig att begripa mig på detta?

• Svar på tråden Ang uppsägning.. BROTTOM!
  • Smirretissen

Såhär säger lagen om anställningsskydd (LAS):

Saklig grund
    En uppsägning ska vara sakligt grundad. Det innebär att arbetsgivaren måste ha något av följande skäl till uppsägningen:

Arbetsbrist (dålig lönsamhet, neddragning av tjänster) Personliga skäl (allvarlig misskötsamhet)
    Med uppsägning av personliga skäl menas att arbetstagaren inte fullgjort sina förpliktelser i enlighet med anställningsavtalet. Arbetstagaren kan ha misskött sitt arbete eller på annat sätt uppträda olämpligt för tjänsten. Saklig grund för uppsägning av personliga skäl kan vara misshandel, hot om våld, stöld, förskingring, illojal konkurrens, arbetsvägran och olovlig frånvaro mm.

Den vanligaste orsaken till att bli uppsagd är att företaget vill minska sina kostnader och ser personalminskning som en åtgärd.

♥ ♥ ♥ Anton 2006-12-18 ♥ ♥ ♥ www.familjensundquist.se
  • Anonym

ja jag är med i facket och min arbetsgivare kallade in mig och sa sakt upp och ner att han skulle avsluta min anställning omg men vi skrev inga papper. jag ringde facket när jag kom hem och iom att jag är visstidsanställd utan slutdatum så har jag 1 månadsuppsägning tydligen och om han säger upp min anställning på dessa grunder som han sa så måste vi tydligen ha en slags förhandling chef/fack/arbetare men jag begriper ju inget :-/

• TeQuilla

Han kan inte bara säga upp dig! Kontakta facket!

• TeQuilla

Det är en sån där gris som tror att dom kan göra som i amerikanska filmer! Har själv vart med om det!

• Anonym

mm och jag har haft oturen att drabbats av svår foglossning så jag har inte vart så mkt på jobbet på sista tiden men idag tog jag mig i kragen för att sjukskriva mig och väntar på det och hux flux så bara gjode han så, han säger även att jag inte sköter mitt jobb och att mina syssler inte blir utförda men saker är ju den att det är väl inte mitt fel att han inte ser till att någon annan gör mitt jobb då jag inte är där eller
    Jag som får skiten helt obefogat känns det som...

• TeQuilla

Bara o ta allt med facket!

• TeQuilla

En uppsägning från arbetsgivarens sida ska enligt lagen om anställningsskydd (LAS) vara sakligt grundad. Lagstiftaren skiljer mellan två typfall av uppsägning: Arbetsbrist eller därmed jämförliga förhållanden och fall då det är den anställdes agerande eller personliga förhållanden som föranleder uppsägningen.

Om en arbetsgivare inte kan visa att saklig grund funnits för en uppsägning kan uppsägningen, på yrkande av den anställde eller dennes fackliga organisation, förklaras ogiltig av domstol. Arbetsgivaren kan dessutom få betala allmänt skadestånd för den felaktiga uppsägningen. Den anställde kan välja att bara yrka skadestånd för felaktig uppsägning, men då såväl ekonomiskt som allmänt skadestånd. Detta gäller för de som är tillsvidareanställda.

Skriftlig uppsägning
    En uppsägning från arbetsgivaren ska vara skriftlig och överlämnas till den anställde personligen. Om den anställde inte kan anträffas får uppsägningen skickas i rekommenderat brev till den senast kända adressen. I sådant fall anses uppsägningen ha skett tio dagar efter det att brevet skickades. Har den anställde semester anses uppsägningen ha skett tidigast dagen efter det att semestern upphörde.

Uppsägningshandlingen ska innehålla uppgifter om vad den anställde ska iaktta om han eller hon vill ogiltigförklara och/eller begära skadestånd för uppsägningen samt när detta måste ske.

Under uppsägningstiden
    Under uppsägningstiden har den anställde rätt att behålla lön och andra anställningsförmåner även om arbetsgivaren inte erbjuder några arbetsuppgifter.

Om den anställde inte behöver stå till arbetsgivarens förfogande under denna tid, får arbetsgivaren dra av inkomster som den anställde förvärvat i annan anställning eller uppenbart kunde ha förvärvat i annan godtagbar anställning.

Den anställde har under uppsägningstiden rätt till skälig ledighet för att besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete. Arbetsgivaren får inte förflytta den anställde till annan ort under uppsägningstiden om detta försämrar möjligheten att söka nytt arbete.

• Anonym

Tack snälla alla ni för hjälpen och om de finns nån mer som vet nåt så får ni gärna dela me er mera, så jag har lite skinn på näsan så att säga

• Maria40

Det är bra att du pratat med facket, om du ska träffa chefen något mer se till så de är med.

Chefen kan ju inte bara skylla på samarbetssvårigheter, du måste väl fått exempel på VAD han menar. Om jag kommer ihåg rätt så måste du få en tillsägelse/varning först så du kan rätta till det som inte fungerar innan de drämmer till med en uppsägning.

Det viktigaste är: skriv inte på nåt innan du är helt överbevisad (coh du har pratat med facket).

• John D
    Anonym skrev 2009-02-05 14:42:31 följande:
    mm och jag har haft oturen att drabbats av svår foglossning så jag har inte vart så mkt på jobbet på sista tiden men idag tog jag mig i kragen för att sjukskriva mig och väntar på det och hux flux så bara gjode han så, han säger även att jag inte sköter mitt jobb och att mina syssler inte blir utförda men saker är ju den att det är väl inte mitt fel att han inte ser till att någon annan gör mitt jobb då jag inte är där eller Jag som får skiten helt obefogat känns det som...
    Om du nu inte varit så mycket på jobbet sista tiden så är det väl inte helt obefogat. Om du nu inte varit sjukskriven förstås, vilket jag antar att du inte varit eftersom du säger att du först nu tagit dig i kragen och ska sjukskriva dig.

Av erfarenhet så kan jag säga att det händer i princip aldrig att en arbetsgivare sparkar någon utan anledning. Varför skulle dom?
    Om man håller tiderna, samarbetar med kollegorna och gör det man ska så finns det ingen anledning i världen varför en arbetsgivare skulle sparka dig. Han tjänar inget på det, och du tjänar inget på det.

I motsats till vad facket försöker få oss att tro så är faktiskt även arbetsgivare människor, dom är inte onda monster som skulle sälja sin morsa för en tjuga.
  • Anonym

Jo jag tycker det också, men han liksom bara klämde ur de och gav mig inga ex utan har sagt nu under en längre tid att han ska omplacera mig vilket jag gått med på och han har visat mig div olika sheman men inget av dessa har blivit av utan bara kasta detta i ansiktet på mig..
    Tack!

• Anonym
    Svar på #12
    Jo men han sa inget om min frånvaro what so ever utan sa att jag hade samarbetsproblem vilket jag verkligen inte tycker jag har, inte mina kollergor heller och så detta med att sakerna inte blir gjorda då jag är borta är ju inte mitt fel att han inte kan sätta in vik.. förstår att han får klagomol då inget blir gjort men jag kan ju inte trolla åt han utan de måste väl han som chef kunna fixa eller???
  • Anonym (A)

Samma sak hände mig en gång. Min chef hittade på en massa tjafs om samarbetssvårigheter. Jag blev först skitledsen sen hur förbannad som helst så jag gick till biblioteket och läste LAS, sen citerade jag alla fel han hade gjort i min sk. uppsägning för honom. Han gav mig jobbet tillbaka men jag fick inte komma dit. Det gjorde mig ingenting för jag gick ju hemma med lön då. Jag hade ett vick som sen gick ut så det varade ju inte för alltid, men det var ju inte dumt så länge det varade.

Läs på om dina rättigheter och kontakta facket. Din sviniga arbetsgivare kan inte bete sig hur som helst! Lycka till!

• bellanbus

Anonym skrev 2009-02-05 15:28:09 följande:

Jo jag tycker det också, men han liksom bara klämde ur de och gav mig inga ex utan har sagt nu under en längre tid att han ska omplacera mig vilket jag gått med på och han har visat mig div olika sheman men inget av dessa har blivit av utan bara kasta detta i ansiktet på mig.. Tack!
    Varför har omplaceringarna inte blivit av?
  • Anonym
    Svar på #16
    inte en plekaste aning.. han har sagt det jätte länge jaa nästan lika länge som han sagt att vi ska ha ett möte men som inte har blivit av utan allt har rullat på som vanligt.. Jag fattar verkligen ingenting..

Ska läsa allt som står på nätet ikväll om detta sen ska jag ge honom för jag känner mig verklighen helt oskyldigt avvisad..
  • bellanbus

Anonym skrev 2009-02-05 16:27:24 följande:

Svar på #16inte en plekaste aning.. han har sagt det jätte länge jaa nästan lika länge som han sagt att vi ska ha ett möte men som inte har blivit av utan allt har rullat på som vanligt.. Jag fattar verkligen ingenting..Ska läsa allt som står på nätet ikväll om detta sen ska jag ge honom för jag känner mig verklighen helt oskyldigt avvisad..
    Jo för då kan han ju hävda att han försökt att omplacera dig men att kanske du inte samarbetat när det gällt det? Eller att det inte skulle fungera med omplacering.
    Vad gäller uppsägning på de grunderna han hävdar, då ska den vara motiverad och saklig som flera andra här nämner.

Ett möte med facket är det första du ska få till stånd, för att gå igenom om uppsägningen varit regelrätt.

Jag kan inte säga att du har rätt och han har fel eftersom man inte känner till detaljer och allt kan handla om tolkningar. Alltså att du tolkar situationen på ett sätt och din chef på ett annat sätt och i slutändan är det kanske ändå så att han har rätt.
    Har han fel kommer facket att kunna hjälpa dig att reda ut det.
  • Maria40

Anonym skrev 2009-02-05 16:27:24 följande:

Ska läsa allt som står på nätet ikväll om detta sen ska jag ge honom för jag känner mig verklighen helt oskyldigt avvisad..
    Gå inte på chefen förrän du pratat med facket, så det inte blir ännu mer "fel" mellan er.
  • Anonym
    Svar på #19
    nä det ska jag inte utan nu ska vi boka möte som facket ska vara med på dessutom såg jag nu att jag fått ett par kr mindre i lön än vad jag egentligen ska ha..
    På anställningavtalet står det att jag ska ha 105.22 i timman men har bara fått 101.68 enligt lönespec sen ett halvår tillbaks.. det blir ju ett par tusen som dom har blåst mig på och det kan jag lova att facket ska få reda på också..
Svar på tråden Ang uppsägning.. BROTTOM!