• Anonym (Ledsen)

Könssjukdom under graviditet! "HJÄLP"

Var hos min BM igår för att jag var så torr mellan benen typ de inre blygdläpparna och för att jag fått små "pluttar" vid slidmynningen. Men när hon såg mina "pluttar" så trodde hon att det var kondylom. Men fick en akut tid idag. Jag berättar då att jag ringde in när jag var runt v. 15 (är nu i v.25) och sa att jag fått pluttar, de försäkrade att det var för att talgkötteln producerar mycket mer talg under graviditeten och att det var vanligt...
    Men det var kondylom enligt läkaren. Jag blir skit ledsen och åker hem till sambon och berättar. Jag vill då berätta igen att jag är i vecka 25 och han anklagar mig för att ha varit otrogen!!! Och han tror inte på mig... Har aldrig "kn**at" runt, och jag känner mig som en sl**a.. Och nu tror min sambo att jag varit otrogen
    Undrar om det finns fler som blivit gravida och sen fått tecken på könssjukdom under graviditeten? Känner mig så j*vla vilsen. Han sa att han tyckte inte att det finns så mycket kvar i vårt förhållande.
    Alltså vad tror killar egentligen? vi ska ha barn i november och han tror att jag varit otrogen under min graviditet men skulle aldrig falla mig in att vara otrogen ngn gång under ett förhållande...

• Svar på tråden Könssjukdom under graviditet! "HJÄLP"
  • Anonym

Jag hade troligtvis också kondylom för ett par år sedan (cellförändringar, kan bero på kondylom tydligen) och då sa min gynekolog (när otrohetsfrågorna dök upp...) att det dels kan ligga latent i kroppen MYCKET länge utan att ge symptom, och att man dessutom kan bli smittad genom att tex använda en handduk som en smittad person har haft.

Tror det finns mer info på www.netdoktor.se - kanske du kan skriva ut den och ge till sambon?

• Anonym (Jag med)

Jag fick kondylom, av min kille, jag visste att han hade haft det för flera år sedan och innan vi började köra utan kondom så kollade vi könssjukdomar och han passade på att fråga läkaren om det var risk att jag skulle bli smittad. Läkaren svarade atta eftersom det var så längesedan så fanns det ingen risk. Och vips två månader seare så hade jag fått kondylom. Så fast han inte haft det på flera år så fick jag det. Det kom tillbaka lite under graviditeten, men är nu borta. men som sagt det kan ligga latent länge.

• lollisen

vill bara tillägga: det är nu bevisat, enligt forskning, att man kan födas med kondylomvirus, som senare kan bryta ut i samband med tex graviditet, sjukdom eller liknande....
    såååååå.... det är jättevanligt med denna sjukdom, å de går lixom inte spåra från vem man blivit smittad av....

• sparv

Kondylom kan finnas vilande i kroppen men har det inte brytit ut efter ett år efter att man haft det, så kan man kallas som ren och man smittar inte. och risken att man kommer få det igen är minimal.

• sparv

TS: din kille kan ju testa sig eller hur? Förstår att det är jobbigt för er....

• Danbala

Det är ju skitjobbigt när man plötsligt, efter många år i ett förhållande, får ett utbrott av någon könssjukdom.

Det hände mig, med herpes. Man blir ju lite chockad, ledsen, känner sig smutsig och äcklig, och blir allmänt instabil, och tankarna till "han måste ju ha varit otrogen" är inte långt borta. Men när man lugnat ner sig och börjar läsa på fattar man ju att det inte alls behöver vara så.

Så, vad jag menar är: Din sambo blev säkert mer eller mindre chockad. Har du det är det ju rätt troligt att han har det också, och könssjukdomar är ju inte skoj, direkt. Låt honom lugna ner sig och sedan kan ni ju kolla upp ihop hur det där funkar, med latenta sjukdomar och så.

• HeyMama

Kondylom testar man inte för utan diagnos sätts utifrån vårtorna.

Kondylom ligger ofta vilande i kroppen och dyker upp när man har försämrat immunförsvar. Uner graviditeten har man sämre immunförsvar för att kroppen inte ska stöta ut bebisen så det är inte ovanligt att det dyker upp just då.

Du kan alltså ha fått det för fleeeera år sedan (eller kanske din sambo) och det har inte visat sig förrän nu. Många ggr har man vårtor men vet inte om det eftersom de kan vara inuti i slidan och inte känns så mycket.

Kramar

• v i r r a

Jag tror du ska låta din sambo lugna ner sig lite kanske, även om jag tycker hans beteende är dåligt. Om han inte vet/vill fatta att sånt här kan dyka upp efter mycket lång tid så behöver han få veta det från många säkra källor tror jag. Att ta med honom till barnmorskan tycker jag låter som en strålande idé!

• Anonym (Ledsen)

Tack alla vänner!!
    Han lugnade ner sig och jag skrev ut den ena länken jag fick av MRS Hawkins tror jag du hette.. Så det är utrett men det var jobbigt ett tag där men tack fr att ni lyssnade..

• Anonym (Anna)

HEJ!
    Ta med din kille till läkare på ordentlig info! Det kan vara han som smittat dig haft det sedan tdigigare! Alla som utsätts för viruset får inte vårtor! Kan komma 1-2mån efter smittan el FLERA ÅR efter åt!l
    Jag fick under min grav kondylom som blommade upp, ingen av oss har vart Otrogen, det kan ligga vilande i kroppen och bryta ut vid infektion och nedsatt imunförsvar.
    Särskillt vanligt under grav!

Be bara läkaren kolla det inför förlossningen! Jag hade enligt läkaren "så lite" och bra runt o precis slidöppningen.
    För mig var det inget hinder med vaginal förlossning! Men man ska kolla innan.
    Kan tillägga att det kan försvinna av sig självt efter förlssningne. Mina försvann nästan helt efter 5v, och efter 7v ar allt borta!

PRATA MED killen Be att han får Rätt info!

• Andrés mamma

Vill bara tala om att Kondylom är ingen könssjukdom!! Det är ett virus som kan uppkomma hos vem som helst - även hos de som aldrig haft en sexuell relation!!

• koje

Vill bara berätta vad min doktor sa till mej i förra veckan att 80% av svenska folket har kondylom i kroppen men det är bara ett fåtal som utvecklar det vidare. Det kan även ligga latent i en massa år upp till 30 år tydligen. Alla får inte symtom så utan kan bara ha det i kroppen.

Svar på tråden Könssjukdom under graviditet! "HJÄLP"