• Amandamamman

Löneförhöjning under föräldraledighet

14 april är det tänkt att jag ska påbörja min föräldraledighet. Fick ida veta att vi får löneförhöjning från och med aprillönen. Påverkar det min föräldrapenning? Kan jag då skicka in de nya uppgifterna till FK så att de räknar om min Fp?
    Eller måste jag jobba ett tag för att de ska kunna räkna på den nya lönen?
    Nu beräknas ju min nya FP på min nuvarade lön.

• Svar på tråden Löneförhöjning under föräldraledighet
  • Kermit the frog

Jo du har rätt att få SGI höjd i enlighet med din höjda lön. Meddela försäkringskassan din nya lön så snart som möjligt.

• jonna99

Ja, det var samma för mig. Jag fick löneförhöjning under tiden jag hade havandeskapspenning. Chefen sa åt mig att lämna de nya uppgifterna till fk för min föräldrapenning skulle beräknas även på löneförhöjningen (även fast jag inte hade hunnit jobba efter löneförhöjningen). Jag frågade en handläggare på fk om detta och det stämde.

• Billabong

Observera att FK ger högre fp/sgi fr o m det datum avtalet om den nya lönen är undertecknad - inte fr o m datumet den ska gälla, i de fall löneöversynen drar ut på tiden. Så, se till att få din nya lön på papper med datum för undertecknande och giltighetsdatum när den börjar gälla angivet!

• jerseyko
    Billabong skrev 2009-02-05 23:15:10 följande:
    Observera att FK ger högre fp/sgi fr o m det datum avtalet om den nya lönen är undertecknad - inte fr o m datumet den ska gälla, i de fall löneöversynen drar ut på tiden. Så, se till att få din nya lön på papper med datum för undertecknande och giltighetsdatum när den börjar gälla angivet!
    Jag ringde bara in och sa att jag fått löneförhöjning med 4,50 kr/timmen from 1 april eller när det nu var för mig förra året.
  • Billabong

jerseyko skrev 2009-02-07 22:41:27 följande:

Jag ringde bara in och sa att jag fått löneförhöjning med 4,50 kr/timmen from 1 april eller när det nu var för mig förra året.
    Då hade du en "snäll" handläggare där som accepterade beskedet utan skriftligt underlag.
  • scs

Men om man som jag är föräldraledig och har varit det sen augusti-07 och nu har fått löneförhöjning, ska det också anmälas till FK? Kommer min SGI räknas om fast jag inte jobbat nåt med nya lönen eller hur funkar det? Just nu pluggar jag på distans och tar ut vårdnadsbidrag men det vore ju inte fel med höjd SGI till nästa barn.

• Alexi

SCS: Ja, du ska anmäla den nya lönen till FK, SGI höjs även under föräldraledighet, höjs from avtalsdatum.

• Tezz3

Jag har fått höjning och skickat in intyg från mitt jobb. Dock ville hon på Fk inte godkänna hela min höjning för hon tyckte att det var konstigt att min lön kunde höjas så mycket som den gjorde!

Svar på tråden Löneförhöjning under föräldraledighet