• Joico

Gubbjäveln slog upp sin dörr i min bil!! Vad hade du gjort?

Jag har precis parkerat min bil, på min hyrda parkeringsplats, och sitter kvar några sekunder för att svara på ett sms. Då kommer gubben (~60år) som har parkering bredvid mig och parkerar sin bil. Han öppnar sin dörr och PANG - gubbjäveln öppnar sin bildörr helt sonika, och den smäller rätt upp i min bil.

Jag flyger ur bilen o frågar va i *** han sysslar med?! Han kliver ur sin bil, iklädd tajta spandexbraller i kitshig färg och pjäxor och tittar på mig helt oförstående. Så jag säger "ja, du slog upp din dörr väldigt hårt i min bil!!", han fortsätter se oförstående ut och kläcker ur sig "jaha, gjorde jag det?". Så hårt som han smällde kan han inte ha missat det! Jag säger "ja, det gjorde du verkligen!! det är jättemykcet plats häremellan, så vafan sysslar du med?". Till svar får jag "äh, det är sånt som händer" och så drar han sin hand hårt över min skitiga bil för att visa att det nog inte blev något. Sen knäpper han av skidorna från takräcket o ignorerar mig totalt..

Nu blev det ingenting på min bil, som tur var! Men vem vet hur många gånger han redan gjort så? Och hur många gånger till han kommer göra så? Han var kolugn och verkade inte kunna bry sig mindre om diskussionen.

Så, hur hade ni reagerat och vad hade ni gjort?
    (om det spelar någon roll så är hans bil en mossig Saab från 1983, jag har en Citroën från 2008)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 07:46
    Nu är jag här, blev ett litet avbrott p.g.a kraschat internet

Nåväl. Det första jag gjorde var inte att svära åt honom, även om det står så i TS. Svordomarna kom senare, när jag märkte hur lite han brydde sig. Han tittade inte på mig under samtalet, hans röst hade ett skittrist tonläge och hela han bara skrek "Jag bryr mig inte!".
    Han råkade inte slå upp sin dörr, det här var en rejäl smäll - han brydde sig helt enkelt inte. Hade det varit så att parkeringsplatserna var trånga och det var knepigt att ta sig ur bilen, så han råkade stöta emot min bil så hade det varit en helt annan sak. Men nu var det otroligt mycket utrymme och, som sagt, en ganska rejäl smäll.
    Det var lite olika åsikter här iallafall..

• Svar på tråden Gubbjäveln slog upp sin dörr i min bil!! Vad hade du gjort?
  • sahara

Jag blir väldigt förvånad över att folk är så nonchalanta och slarviga.Jag har precis köpt en helt sprillans ny bil och jag kommer att bryta ihop om någon smäller upp en dörr i sidan på min bil.
    Jag har aldrig smällt upp en bildörr på någon annans bil.Bilen jag hade innan var en gammal rosthög men jag var ändå försiktig.

TS, jag hade bytt parkeringsplats !

• suzzit

sahara skrev 2009-02-06 15:39:38 följande:

Jag blir väldigt förvånad över att folk är så nonchalanta och slarviga.Jag har precis köpt en helt sprillans ny bil och jag kommer att bryta ihop om någon smäller upp en dörr i sidan på min bil. Jag har aldrig smällt upp en bildörr på någon annans bil.Bilen jag hade innan var en gammal rosthög men jag var ändå försiktig. TS, jag hade bytt parkeringsplats !
    Fast det är på allmänna parkeringar mina märken kommer. Oavsett om jag försöker ställa mig LÅNGT bort så får jag märken. Ibland måste man ju parkera bredvid en annan bil för att det inte finns parkeringar och det är ju då man får märken.
  • Soulie

suzzit skrev 2009-02-06 14:24:53 följande:

Jag har hur mycket märken som helst på min bil pga av folk med mindre fina bilar verkar ha en tendens att bara slänga upp sina dörrar. Föräldrar som låter sina barn öppna dörrarna själva osv. Utan en tanke på att bilarna bredvid blir skadade. Jag parkera så långt bort där det inte finns andra bilar men det hjälper inte. Kan man inte vaddera bilarna eller göra dom i gummi i eller något. Jag är så trött för vi har bucklor och märken i bilen som inte går bort och hur kul är det? En gång kom det en familj och flickan i familjen körde kundvagnen rakt in i en annan bil, jag blev så paff för dom slängde sig in i bilen och bara åkte! Jag hann inte reagera och ta bil numret. Hur tänker man när man gör så?
    minns att adam alsing pratade om något man hade runt bilen föra tt skydda emot skador från andra, värt o kolla (;
  • Joico

Lite olika reaktioner här intressant!

Men vi verkar överrens om att det var grymt dålig stil av honom, och att jag kanske var lite elak.. Men va tusan! Han var fruktansvärt nonchalant och tittade inte ens på mig när vi pratade. Visst, han hade inte räknat med att jag satt där men han kunde ju iallafall ha gått ur sin bil och kollat efter märken och absolut bett mig om ursäkt. Så gör man bara inte! Hade det varit en olyckshändelse och hans dörr hade nuddat min - fine! Men det här var en rejäl smäll

Jag vet inte om jag ska byta plats eller inte.. blir det märken nu så vet jag ju troligen vem det är.

• Starkast

Om du uppträdde så otrevligt som det låter, ska du nog vara glad att han var så lugn...

• Meli

Jag hade haft betydligt bättre attityd än vad du hade en olycka kan faktiskt hända. Hade någon varit så otrevlig mot mig för att jag begått ett misstag, så hade jag varit rätt otrevlig tillbaka....

Men så här brukar det gå till, att båda parter kolla om en skada blivit, och har det det, fyller man i skadepapper så att rätt försäkringsbolag betalar osv.

Inte konstigare än så

• slangbella

Jag har varit med om en liknande situation. Jag hade lånat pappas (nya) bil och parkerat inne i stan. Sitter där och väntar på en kompis som är och handlar lite snabbt. Medan jag sitter där kommer en rostig 740 och parkerar på höger sida.
    "Klonk!" hör jag när det smäller mot bakdörren på min bil. Jag kliver ur och går runt och frågar damen som håller i dörren som slagit mot min bil.
    "Hur gick det här då?" frågar jag lite försynt.
    "Vadå...?" svarar hon.
    "Du slog ju upp dörren på min bil"
    "Nä, det kan jag inte ha gjort..."
    Jag tog tag i hennes dörr och visade på min bil där skadan uppstått - klockrent.
    "Nä jag vet inte..." och resten av hennes sällskap har redan börjat gå iväg så hon lommar snabbt efter dem. Jag står där som en fågelholk och funderar på hur fan är folk funtade??

Jag inväntar mitt sällskap och vi åker till polisstationen. Med oss har vi regnumret. När jag ska göra en anmälan frågar polisen om jag försökt göra upp i godo. Jag tvekar där (idiotiskt nog). Hon tycker jag ska försöka göra upp i godo och om det inte går göra anmälan.

Jag hade lånat bilen för att åka på en festival och pappsen tyckte vi kunde ta det där efter helgen istället. Men han fick regnumret, så under helgen ringer han upp ägaren och han var totalt vrång och vägrade lyssna. De hade minsann inte gjort någon skada på någon bil. De hade flera vittnen på att det aldrig hade hänt. Pappa ringde mej sen och var stortokig.
    "Nu ska här göras polisanmälan!"

När jag väl kom hem så lugnade han ned sig. Han trodde att skadan var mycket större än den var (några millimeter lack var borta). Så han struntade i anmälan. Men jag hade stora planer på att smyga dit likt en ninja om natten och göra punktering på alla fyra däcken (jo, jag visste exakt var de bodde), men levde aldrig ut fantasin  vilket var tur. För om jag skulle ha pallat göra det så måste jag nog vara lite full och då hade det säkert slutat med att jag snubblat och avslöjat mig eller nåt...

Fortfarande tänker jag på det där än ibland och blir så jääääävla förbannad hur folk beter sig. Varför har en del människor så in i helvete svårt att erkänna att de gjort ett fel??

♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Trolli

Åhhh! Typiskt äldre! Vi har varit med om samma sak.. En bil parkerade brevid oss och i bilen sitter ett äldre par.. När vi kommer tillbaka ett par minuter senare är deras bil borta och kvar på vår bil är där en repa i samma färg som deras bil! :-@
    Blir man arg?!
    Men de är så.. De har en äldre bil (kanske) och är bara helt enkelt oförsiktiga..
    Samma sak med barnfamiljer på tex Maxi.. Man får ju ha koll på barnen så att de inte smäller upp dörrarna hur som helst.. Men folk har ingen respekt för andras (eller uppenbarligen sina egna) bilar!
    Tyckte du gjorde helt rätt.. Nästa gång (om det blir en nästa gång) och om där blir en repa i din bil så får han ju betala omlackering på din bil! Så är det ju? Om han har orsakat den..

• Mälaröbo

Har bara läst ts:
    Jag har varit med om det och det enda som hände var att jag sa:
    "Oj då! Jag tar ditt bilnummer och telefonnummer så får mitt försäktingsbolag höra av sig om vi behöver åtgärda skadan."

• Ångan

Ja, det är helt sjukt hur vissa bara skiter i om dom slår upp bildörren i sidan på bilen bredvid.
    Oftast är det dom med 0 intresse för bilar som är helt hänsynslösa. Är det så trångt att man måste trycka upp sin dörr mot bilen bredvid så får man helt enkelt inte plats.
    Den som säger att an haft en bruksbil i ett par år utan att ha fått uppslagsmärken har nog inte kollat på bilen tillräckligt noga kan jag lova.
    Nytvättad bil, sen kolla mot mot lacken i olika vinklar så att ljuset träffar rätt. När man väl hittar ett så hittar man säkert 0-20 till. Oftast är det ju inte stora bulor, utan små små irriterande ärtor, repor eller bortskrapad färg som syns för det vältränade ögat. Som sagt, kolla noga på bilen nästa gång den är nytvättad

Var själv superrädd om min förra sportbil. Parkerade alltid så långt ifrån alla bilar som möjligt. Ibland ställde jag mig över tv rutor och betalade för bägge bara för att slippa andra bilar nära min.
    Kommer aldrig glömma när jag skulle på ica maxi. Var ganska lite bilar den dagen, trots det ställde jag mig längst bort i ena hörnet, och det var 2 helt tomma parkeringsrader (inte rutor, utan rader med säkert 30 platser vardera). När jag kommer ut ur affären sre jag till min förskräckelse att en röd gammal volvo 245 står bredvid, med bilbarnstol både i fram och i bak. Självklart med 2st röda fina märken, inkl ärtor på min blåa bil. Stog kvar och väntade i ca 15 minuter innan jag var tvungen att åka iväg. Kostade iaf mig 1500kr i självrisk att fixa.
    Vad tänker vissa med igentligen?

• BimBim o Knorrans Mamma
    Joico skrev 2009-02-06 14:14:00 följande:
    Jag har precis parkerat min bil, på min hyrda parkeringsplats, och sitter kvar några sekunder för att svara på ett sms. Då kommer gubben (~60år) som har parkering bredvid mig och parkerar sin bil. Han öppnar sin dörr och PANG - gubbjäveln öppnar sin bildörr helt sonika, och den smäller rätt upp i min bil.Jag flyger ur bilen o frågar va i *** han sysslar med?! Han kliver ur sin bil, iklädd tajta spandexbraller i kitshig färg och pjäxor och tittar på mig helt oförstående. Så jag säger "ja, du slog upp din dörr väldigt hårt i min bil!!", han fortsätter se oförstående ut och kläcker ur sig "jaha, gjorde jag det?". Så hårt som han smällde kan han inte ha missat det! Jag säger "ja, det gjorde du verkligen!! det är jättemykcet plats häremellan, så vafan sysslar du med?". Till svar får jag "äh, det är sånt som händer" och så drar han sin hand hårt över min skitiga bil för att visa att det nog inte blev något. Sen knäpper han av skidorna från takräcket o ignorerar mig totalt..Nu blev det ingenting på min bil, som tur var! Men vem vet hur många gånger han redan gjort så? Och hur många gånger till han kommer göra så? Han var kolugn och verkade inte kunna bry sig mindre om diskussionen.Så, hur hade ni reagerat och vad hade ni gjort?(om det spelar någon roll så är hans bil en mossig Saab från 1983, jag har en Citroën från 2008)
    Åhhh vad jag hatar såna jävla puckon!!!!!!
    Jag hade skällt ut han efter noter. (Mer än du redan gjort) samt kontrollerat bilen väldigt noggrant. Sen hade jag dragit en hammare i hans biljävel när han inte sett
Svar på tråden Gubbjäveln slog upp sin dörr i min bil!! Vad hade du gjort?