Inlägg från: Hemulia |Visa alla inlägg
  • Hemulia

Jäkla IKEA-möbler!

Aarrgh!

Äntligen sätter man sig ner för att skruva ihop bokhyllan "Rexbo" som stått i sin kartong ett par veckor. Det börjar bra men så ska skruvar i genom stommen till hyllplanen, och där finns inga jäkla hål att skruva in dom i och det är inte direkt normalstyrka som behövs för att trycka igenom dom.
    Jag får inte ihop hyll-jäveln helt enkelt, den får pryda hallgolvet tills vi flyttar ut.

Ingen som har denna hylla själv och vet någon lösning på problemet?

Varför kan inte IKEA någon gång skapa normala monteringar?

• Svar på tråden Jäkla IKEA-möbler!
  • Hemulia

Jag brukar lyckas lösa det med med hjälp av egna skruvar och verktyg, men denna gången går det inte.

Skruvarna ska in i hyllplanen, det finns inga hål urmärkta för var de ska in utan man får mäta själv, och det är hur trögt som helst att komma igenom trät, sen vill man inte spräcka skivan heller.

Jag gör precis enligt beskrivningen och på bilderna finns inte heller några hål där skruvarna ska in, så jag antar att det ska vara så här, men sjukt är det.

• Hemulia

emiliaq.blogg.se/images/2009/img_8594_28447007.jpg

Här ska små träpluggar sättas på plats innan man sätter dit hyllplanet, inga problem.

emiliaq.blogg.se/images/2009/img_8595_28447125.jpg

Skruvarna ska igenom hålen i stommen och sedan in i plattorna...

emiliaq.blogg.se/images/2009/img_8600_28447212.jpg

... där det inte finns några förborrade hål och där träet är för hårt för att skruva igenom för hand.

(Lägg märke till första bilden, inte ens i anvisningarna finns det hål för skruvarna i plattorna.)

• Hemulia

Det finns inga andra sätt att göra på, jag har en sorts skruv och en sorts platta.

• Hemulia

Har lyckats få in några skruvar en liiiten bit, men sen tar det stopp.
    Varför finns inga färdiga hål?

• Hemulia

Eftersom det inte finns några hål i monteringsanvisningarna heller så antar jag att det ska se ut så.

Jag tror problemet är att träet är för hårt för att skruva sig igenom med en lite skruvmejsel för hand...

• Hemulia

Men jag är helt säker på att alla ser likadana ut, eftersom den ser ut som i berskrivningen, de tar nog bara för givet att alla är muskelbyggare.

Har fått i nåågra skruvar någorlunda ordentligt nu efter att ha tagit spjärn mot en vägg, hållt fast hyllan med benen och skruvat med båda händerna medan det kändes som revbenen skulle gå av, men hyllplanen blev typ snea istället.

Lyckat det här.

Sen ligger IKEA ett antal mil härifrån och jag har ingen bil, annars skulle jag varit där redan.

• Hemulia

Det fanns inte ett enda litet märke på plattan, så nej.

Sen var pojkvännen också framme och försökte, han är en aning större än mig, men det gick inte då heller.

Hyllan sitter ihop nu efter mycket kämpande, men hyllplanen blev så snea att man inte kan ställa något på dom, det kommer glida av.

Helt sjukt ju, man ska först och främst få in skruvarna och dessutom lyckas hålla allt rakt... rent omöjligt ju.

Nej, hyllan får stå i garderoben tills mitt tålamod är tillbaka.

• Hemulia

Återigen, titta länkarna jag la in med bilder, där ser du var de ska in - underifrån!

• Hemulia

Jag tackar för hjälpen men det finns inte så mycket mer att göra nu, jag fick i skruvarna efter mycket kämpande men hyllorna blev helsnea och det går nog inte att rätta till, så jag får satsa på att ta mig till Ikea inom 3 månader och hoppas på att få byta den.

Borra tänkte vi göra, men plattorna är så tunna att vi skulle riskerat att spräcka dom istället plus att vi inte har något att sätta fast dom med medan vi borrade.

Jag har gett upp hyllan för idag, blev ju bara kaos och kvällen är förstörd för min del.

Ledsen om jag låtit sur i vissa inlägg, men tråden ligger under kategorin "irriterande" och ja, vad förväntas man vara då om inte irriterad och sur?
    Dock inte på er, men det lyser väl igenom i svaren.

• Hemulia

ÄngelBängel skrev 2009-02-06 19:23:32 följande:

Jag tror att du har gjort precis rätt men måste man se ut som en broiler för att få ihop en IKEA-hylla nu för tiden? Jag har en känsla att IKEA antar att alla har skruvdragare nu för tiden för jag tycker att det ofta går så tröööögt att skruva i skruvarna, eller är det jag som blivit en sparris????
    Tack, du förstår precis vad jag menar!
  • Hemulia

litenskatt skrev 2009-02-06 19:20:58 följande:

Hittade du varan i fyndhörnan? Har nämlingen sett att de brukar ha omonterade högar kartonger där jätte billigt! Dock brukar det vara småfel, som du nämnde, hål saknas.
    Nej, den var "vanlig" till normalpris.
  • Hemulia

Cuthalion skrev 2009-02-06 19:30:13 följande:

Men de skall ju igenom balken inte igenom hyllorna. Det enda är att "tippen" på skruven skall in i hyllan så att den hålls på plats men det brukar sällan vara några problem och som du sade får du ju in den en liten bit i hyllan.
    Ja, fast inte ska väl hatten på skruvarna sticka ut en centimeter under balken när hyllan är färdig och står upp?
  • Hemulia

Jag har redan satt ihop hyllan, lyckades få i skruvarna förut efter att ha slagit i en syl en liten bit och fått ut små hål.

Nu blev dock hyllplanen helt snea av någon anledning, så jag hoppas jag får byta ut alltihop nästa gång jag tar mig till ett Ikea-varuhus.

• Hemulia

TinaLi skrev 2009-02-07 09:13:09 följande:

Hemulia skrev 2009-02-06 20:04:15 följande:
    Kan säkert bli svårare att byta den när den är monterad. Men dom borde ju va schyssta när du förklarar om ikke-hålen Jobbigt o behöva åka tebax....sånt e så pissigt!
    Den får duga som den är. En hylla lutar lite framåt när den står klar mot väggen, men jag orkar inte dra med den till närmsta Ikea och stressa över det. Ska försöka ordna till hyllan när jag orkar, annars får det vara.
Svar på tråden Jäkla IKEA-möbler!