• mammamys06

    När sov era barn borta eller hemma med barnvakt över natten första gången?

    Vi ska fira 5-årig bröllopsdag i maj och vi planerar lite inför det. Min käre make har gjort någon överraskningsbokning åt oss.

    Som jag känner det nu kan vi inte lämna vår son ensam hos mormor och morfar eller att de är hemma hos oss med honom, det känns inte ok. Många vänner reagerar över detta och tycker vi överdriver.

    Vi planerar att mormor och morfar ska ha sonen dagtid och så kan vi på egen hand äta och gå på spa och njuta av varandra innan vi får sonen till oss på hotellet....typ. Hur har ni andra löst liknande situationer? Vi har varit hemma med vår son i  över 1 år.


    Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-08 07:21
    Vill bara poängtera att denna tråden ligger under ADOPTION. Min fråga handlar alltså utifrån adopterade barn och är en viss skillnad på det och vad gäller biologiska barn som inte varit med om separationer tidigare i livet. Men tack ändå för era inlägg, intressant att höra hur ni med biobarn gjort också
  • Svar på tråden När sov era barn borta eller hemma med barnvakt över natten första gången?
  • camave

    våran flicka va 1 år och några månader när hon sov borta första gången.
    tyckte inte att det va sent på något vis.


    Felicia och Albin, mina underbara små....
  • Soppa

    Alla våra barn har varit 1½ när dom fått sova med någon annan än oss föräldrar.

  • Mälaröbo

    Mina barn är inte adopterade men den första fick sova 3 nätter hos moster när hon var 7 månader.
    Den yngste var 3 månader när han och storasyster passades av moster i 2 nätter hemma hos oss.

  • strojes

    våra två yngsta tjejer (nu 14 månader) var 11 månader när mormor och morfar hade de och deras storasyster över natten. mormor och morfar kom hit och sov i vårt hus och vi sov i deras lägenhet.
    hur gammal stora tjejen var första natten med barnvakt kommer jag inte ihåg men hon var iaf äldre än sina småsystrar.

  • Majsan71

    Undrar vad de skulle sagt om mig då... äldste sonen sov borta första gången när lillebror föddes och han var då 2 år och 4 månader. Likaså med mina yngre barn så har de varit runt 2,5 år innan de sovit borta.

  • Esprie

    Vår son sov borta, hos sin mormor/morfar... Vi hade sovit där flera gånger med honom, så det var inte något konstigt för honom att vara där/sova.
    han var ca 6-9 månader. kommer inte ihåg, men inga problem var det

  • Winterfresh

    Lillskrutten sov hos mormor och morfar när han var 3 månader gammal, blev lämnad själv hos mormor och morfar första gången när han var 1½ månad. Inte det minsta problem alls för honom att sova där.

  • Hedi

    Min dotter sov över hos sin farmor för första gangen när hon var 8 manader. Hon är hos henne tre eftermiddagar i veckan, det gick prima.

  • Tufselina

    Hejsan!
    Vår dotter hade varit hos oss i 2 år innan hon sov hos mormor och morfar första gången.(hon var nästan 3 år då) Hon var där med sina äldre syskon och de sov i samma rum. Hon sov gott och vaknade glad. När jag kom vid 10-tiden sprang hon mot mig överlycklig och kramade mig och sa om och om igen "du kom och hämtade mig, du kom och hämtade mig"...
    Känner du att du inte vill låta sonen sova över än så tycker jag att det du föreslår med en "ledig dag" låter jättebra. Känner man sig inte lugn med att barnet klarar övernattningen (och tiden därefter) så kanske man inte kan koppla av själv i alla fall.

  • Skosa

    MEN hallå alla kolla vilken rubrik frågan ligger under Adoption.
    Adopterade och biologiska barn funkar inte riktigt på samma sätt när det gäller detta med att lämna hos barnvakt det har med separationer och barnets start att göra.
    ¨Svar till ts jag har en inte lämnat för övernattning förrän jag kännt att barnet varit moget och det har varit olika med mina barn. Gå på magkänslan.

Svar på tråden När sov era barn borta eller hemma med barnvakt över natten första gången?