Anonym (Förvirrad) skrev 2009-03-13 22:42:54 följande:
Den krassa frågan är vad man som skall göra i detta läget? Jag har fru och två barn. Min fru vägrar sluta amma vår minsta som snart är 3 och när jag sagt något får jag "bra" svar som att -WHO rekommenderar mammor i Afrika att amma tills de är 5! Hon vill ha enormt mycket närhet till barnen vilket jag till 99% respekterar men när jag sedan får svaret att hon inte orkar med mig för att hon lägger sin tid på barnen blir det mentalt jobbigt. Det är svårt att bli sårad utan att verka egoistisk men det är ju faktiskt vad som händer. Allt detta hade varit OK om det inte just varit för att vi inte haft ett sexliv på snart 5 år. Tyvärr har jag varit korkad och trott på hennes argument. Först var hon ledsen för att vi bara hade ett barn (vi skaffade ett till), sedan för att vi inte var gifta (nu är vi det), sedan för att hon inte hade utrymme för sig själv (vi slängde ut kontoret och gav henne ett hobbyrum). Nu är argumentet att vi borde ha 3 barn och jag berövar henne den möjligheten då jag sagt nej. Normalt funkar allt bra men så fort vi kommer in på sex får jag dessa skuldargument tillbaka. Hade vi inte haft barn hade jag packat och stuckit för jag BEHÖVER ett normalt sexliv men jag vill verkligen ge barnen ett bra familjeliv. Tyvärr sitter jag i den politiskt korrekta pratfällan. Varje gång vi pratar om det så skall vi minsann försöka, ibland har vi t.o.m sex (tror det var tre månader sedan sist) men efter en gång är allt tillbaks på ruta 1. Jag är just nu i något sorts ångeststadie då otrohet i form av KK går emot alla mina värderingar och framtidsutsikterna är mist sagt deprimerande. Att skiljas känns som en ganska brutal lösning på problemet men just nu har jag inga andra idéer. Tips mottages tacksamt...
Hej Förvirrad
Jag upplever att din fru beter sig lite som min son gör just nu. Han är 10. Han har ett otroligt behov av att vara sedd och bekräftad, vill ha allt, vill göra allt men är ändå inte nöjd utan vill ha något annat.
Har hon alltid varit så eller blev det så efter barnen....På nåt sätt beter hon sig som ett offer (vilket jag själv gjort i många år)
Jag förstår att du lider. Själv ställde jag upp på sex bara för att inte min man skulle bli ledsen men den typen av sex kan inte vara kul den heller.
Har du kunnat prata med henne om detta. Har du kunnat förklara vad du egentligen känner. Jag kunde inte riktigt det eftersom maken kom med sina korrekta sakargument om allt. Du får åxå sakarumet emot din känsla.
Kom ihåg att din känsla är sann och riktig och viktig och hennes argument är inte mer värda än din din känsla.
visst familjen i all ära. Som fostrad i den kristna andan så är skilsmässa synd och otrohet förenat med dödstraff.
Visst kan man göra mycket för barnen men det viktigaste för dom är kärlek, förståelse och bekfräftelse av sina känslor. Om inte du får dina känslor bekräftade om ni lever i en icke kärleksrelation. vad ger det då för signal och bild till barnen. Att man som vuxen ska ge upp allt för alla och hålla ihop även om man är olycklig.
Hur vill du att ditt liv ska vara? Kan du säga det? Kan du visa att du menar allvar?
Var rädd om dig - det är du värd.
Det är bara min erfarenhet.