• Lady81

Ni som har/haft finnar, hur göra sen?

Av någon konstig orsak fick jag helt plötsligt jätte mycket finnar! Brukar normal aldrig ha det, det kom så mkt att jag nu äter en antibiotikakur mot detta.
    Det ser bättre ut, finnarna har liksom "försvunnit" från ytan på huden, men lämnar jätte konstiga röda prickar i huden som ärr av nåt slag?!
    Hur gör ni andra för att bli kvitt detta? Självklart ser det ju bättre ut med smink på, men man sminkar sig ju inte konstant bara för att vara hemma liksom..

Kommer dessa röda prickar försvinna/blekna med tiden? Vad har ni för erfarenheter?

Så många svar och tips som möjligt är oerhört uppskattat!

• Svar på tråden Ni som har/haft finnar, hur göra sen?
  • Lady81

ingen som är i samma situation som jag? wow! vilken tur ni har måste jag säga..

• Plutt05

jag har mina kvar tyvärr, vet inte hur man får bort dom, någon annan kanske vet? är så illa att jag inte lämnar huset utan smink....

• EttElaktTroll

och blanda i några droppar morotsolja

• Lady81

åh! tack för svar!!

sheasmör, täpper det inte till huden och bidrar till att man får ännu mer finnar? så upplever jag iaf med ansiktskrämer. eftersom jag har en sån omständig hud, som är torr & blandhy så måste jag ibland smörja in mig med lite fetare ansiktskräm än för blandhy, och då kommer det finnar på en gång. det är jätte jobbigt!

och jag har absolut ingen förståelse hur det kan komma finnar på ställen som kinderna, där man är minst fet i hela ansiktet?! antar att det är något hormonellt, men man är ju måttligt less på detta!

någon som har varit till en hudterapeut och gjort någon magisk behandling mot sånt här, som upplever att det är värt varje krona? och i såna fall, vad var det för typ av behandling?

• EttElaktTroll

nej det gör den inte. Den bästa hudcreme jag någonsin använt innehöll shea och morot, men den kostade nästan 2000 så nu gör jag min egen istället
    shea reparerar huden.

sluta använd tvål eller rengöringscremer i ansiktet
    tvätta ansiktet med honung
    eller olja
    skrubba ansiktet med honung och bikarbonat
    eller olja och bikarbonat
    jag använder ricinolja som drar ut smutsen ur porerna
    späd lite äppelcidervinäger med vatten och använd som ansiktsvatten

Lady81 skrev 2009-02-08 14:09:01 följande:
    åh! tack för svar!! sheasmör, täpper det inte till huden och bidrar till att man får ännu mer finnar? så upplever jag iaf med ansiktskrämer. eftersom jag har en sån omständig hud, som är torr & blandhy så måste jag ibland smörja in mig med lite fetare ansiktskräm än för blandhy, och då kommer det finnar på en gång. det är jätte jobbigt! och jag har absolut ingen förståelse hur det kan komma finnar på ställen som kinderna, där man är minst fet i hela ansiktet?! antar att det är något hormonellt, men man är ju måttligt less på detta! någon som har varit till en hudterapeut och gjort någon magisk behandling mot sånt här, som upplever att det är värt varje krona? och i såna fall, vad var det för typ av behandling?
  • EttElaktTroll

Det är allt skit dom stoppar i hudcremerna som täpper till...

Lady81 skrev 2009-02-08 14:09:01 följande:
    åh! tack för svar!! sheasmör, täpper det inte till huden och bidrar till att man får ännu mer finnar? så upplever jag iaf med ansiktskrämer. eftersom jag har en sån omständig hud, som är torr & blandhy så måste jag ibland smörja in mig med lite fetare ansiktskräm än för blandhy, och då kommer det finnar på en gång. det är jätte jobbigt! och jag har absolut ingen förståelse hur det kan komma finnar på ställen som kinderna, där man är minst fet i hela ansiktet?! antar att det är något hormonellt, men man är ju måttligt less på detta! någon som har varit till en hudterapeut och gjort någon magisk behandling mot sånt här, som upplever att det är värt varje krona? och i såna fall, vad var det för typ av behandling?
  • Lady81

var kan man köpa sheasmör? i vanlig matvaruhandel eller? vad blandar du den med? eller använder du den som den är?

• Ranawi

när jag blev gravid fick jag helt plötsligt massor med finnar/acne jätte stora blåsor över hela ansiktet efter att jag fick min lilla flicka skrev läkaren en medecin åt mig så allt försvan och min hud blev len som en barnrumpa :P endå har jag inte ärr men liksom rött ansikte jag köpte basiron och det började bli bättre det röda försvann sakta men säkert har fortfarande lite men inte mkt kvar

• Lady81

annawall: har inte hunnit så långt som att börja sola ännu, för just nu går jag fortfarande på min antibiotika kur och då får jag absolut inte sola sa läkaren. men ska deffinitivt ge det ett försök när allt väl är över. hoppas det blir bra!
    för övrigt har jag funderat på att boka en tid för någon typ av behandling hos en hudterapuet, se och höra vad dem har att säga. vad som kan hjälpa och vilka produkter. kan vara klokt :)

ranawi: jag vet vad du menar, min är oxå röd (som röda prickar bara under huden. man kan tro att det är pigment fel eller nåt sånt) jag har oxå köpt basiron och använder det på ställen där finnarna riktigt inte ännu försvunnit. givetvis hoppas jag allting avtar innan min kur är slut. det är ju med dem förhoppningar man så gärna knaprar i sig flera piller om dagen :)

• EttElaktTroll

Jag beställer min på nätet
    Men kanske finns på tex bodyshop

Jag gör lite olika. sheasmör, morotsolja och vildrosolja tex
    shea reparerar, mjukgör och skyddar, morotsoljan tillför näring, vildrosoljan stramar upp och hjälper huden att återbildas

Och nu provar jag ett recept jag läste här

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m40680171.html

nattcreme 1 del olja, halv del äppelcidervinäger (exfolierande och sammandragande) och en halv del vatten

• iii

Du kan även smörja in med aloe vera, det påskyndar ärr-läkningen och känns inte fet att smörja in ansiktet med.

• Lady81

iii: var köper man en aloe vera gel som är bra för huden? tänkte du på dem som finns på apoteket?

• EttElaktTroll

Den man dricker ska vara bäst

Lady81 skrev 2009-02-09 17:07:42 följande:
    iii: var köper man en aloe vera gel som är bra för huden? tänkte du på dem som finns på apoteket?
  • iii

Lady81 skrev 2009-02-09 17:07:42 följande:

Den som brukar vara populärast heter Aloe 99 tror jag. Finns att köpa i hälsokostaffärer. Det kan vara bra att dricka aloe vera också för att påskynda effekten, men att smörja räcker långt.

Sen är även vitamin E bra för att läka ärr. Man kan köpa det i kapslar på apoteket och ta hål på dom och smörja in på huden. Men det är lite klibbigt så det är inget man använder under dagtid med make-up.
  • EttElaktTroll

Att smörja in med alltså, inte bara dricka den

EttElaktTroll skrev 2009-02-09 17:28:55 följande:
    Den man dricker ska vara bäst
  • Lady81

okej, tack så mycket! ska prova mig på att köpa aloe veran och smörja in med den. den borde ju kunna läka ut lite av det hela iaf. *hoppas* så länge den inte är för fet, men det har jag svårt att tänka mig.. borde ju passa alla hudtyper tycker man?

• EttElaktTroll

Den är inte fet alls, det är bara fukt i den. Tycker iaf du ska prova sheasmör, det är gudomligt
    du kan blanda dom två, lite aloe och lite shea
    och börja gärna tvätta ansiktet med honung istället för tvål, honung är antiseptiskt och fuktgivande

Lady81 skrev 2009-02-10 12:50:34 följande:
    okej, tack så mycket! ska prova mig på att köpa aloe veran och smörja in med den. den borde ju kunna läka ut lite av det hela iaf. *hoppas* så länge den inte är för fet, men det har jag svårt att tänka mig.. borde ju passa alla hudtyper tycker man?
Svar på tråden Ni som har/haft finnar, hur göra sen?