• Aprilia77

Min systerson klirrade min dyra vas.

I dag hade vi 1-årskalas för min son. Min syster och hennes snart 3-årige kille var här. Vi satt i köket och han lekte ute i vardagsrummet tillsammans med min bror och helt plötsligt hör vi ett brak. Min vas som jag köpte i somras hade åkt i backen. Denna vas var ganska dyr, nästan 3000:- och jag inhandlade den när jag hade lite pengar över. Ville köpa något bestående som min son sedan kunde ärva. Denna vas är ett konsthantverk (kan man väl kalla den) och även om vasen går att laga så är den nu säkert värd noll och inga kronor.

Frågan är nu vad fasen man ska göra. Min syster hade så klart dåligt samvete över det inträffade och jag sa väl något i stil med att "det ordnar sig, det är ju bara en sak". Men jag hade ju ändå köpt den i något slags investeringssyfte samtidigt som jag tycker att vasen var väldigt vacker. Vad är egentligen rätt, ska min syster köpa mig en ny vas eller var det mitt fel att jag hade en sådan dyr vas framme?

Vad säger ni kloka människor? Vad gör man i ett olustigt läge som detta?

• Svar på tråden Min systerson klirrade min dyra vas.
  • 2små2stora

Både du och din syster har väl hemförsäkring och om det var en sådan dyr vas så borde du haft en separat försäkring på den.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Ilonasmamma

vissa försäkringar för lösöre i hemma kan täcka sånt om inte din syrra ger dig pengar eller köper ngt annat

men är det så att ni har nån försäkring som täcker saker i hemma så blir det ju självrisk

• Pysse

Jag hade nog grämt ihjäl mig och inte sagt mer om saken. Å andra sidan hade jag nog inte haft något så dyrbart framme, när det kommer barn på besök.

• Aprilia77

Jo, hemförsäkring finns ju. Till saken hör att vi PRECIS bytt försäkringsbolag och då inte hunnit teckna någon drulle-/allriskförsäkring.

• Fille Fjonkan

Trist situation. Jag som har 3 vilda kids är väldigt glad om folk barnsäkrar sitt hem någorlunda innan de bjuder dit oss. Gör de inte det stannar jag hellre hemma och tar det lugntän ränner efter kidsen och försöker hindra dem från att ha sönder något eller skada sig.

Så jag anser att du borde ha ställt vasen ur räckhåll för ditbjudna barn. Men samtidigt hade jag nog själv velat försöka ersätta en sådan sak om mina barn hade förstört den. Finns väl egentligen inget direkt rätt eller fel. Som förälder har man ju ansvar för vad ens barn ställer till. Så rent juridiskt är din syster antagligen ansvarig. Men...

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • smurfis75

Jobbigt läge.

Om jag var i dina skor skulle jag antagligen vara skitförbannad men inte kräva ersättning då jag får skylla mig själv för att ha lämnat vasen framme.
    Däremot om det var mina barn så skulle jag erbjuda någon slags ersättning, kanske dela på kostnaden av en ny vas?

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Mickan85

Vem har en 3000kr vas frame på ett barnkalas?????

hmmm skylla sig själv kanske...

• amalie79

Man måste ju kunna ha sina saker framme, inte ska man behöva flytta dem för att det ska komma barn.

Hemma hos andra får man ju ha superkoll på sina barn.Sen kan det såklart hända saker, det får man ju räkna med.
    Hade troligen velat ha kompensation av något slag, hade nog gett det också, om det varit mitt barn.

Men det kan ju vara känsligt om det är en nära släkting. :)

Svar på tråden Min systerson klirrade min dyra vas.