• Aprilia77

Min systerson klirrade min dyra vas.

I dag hade vi 1-årskalas för min son. Min syster och hennes snart 3-årige kille var här. Vi satt i köket och han lekte ute i vardagsrummet tillsammans med min bror och helt plötsligt hör vi ett brak. Min vas som jag köpte i somras hade åkt i backen. Denna vas var ganska dyr, nästan 3000:- och jag inhandlade den när jag hade lite pengar över. Ville köpa något bestående som min son sedan kunde ärva. Denna vas är ett konsthantverk (kan man väl kalla den) och även om vasen går att laga så är den nu säkert värd noll och inga kronor.

Frågan är nu vad fasen man ska göra. Min syster hade så klart dåligt samvete över det inträffade och jag sa väl något i stil med att "det ordnar sig, det är ju bara en sak". Men jag hade ju ändå köpt den i något slags investeringssyfte samtidigt som jag tycker att vasen var väldigt vacker. Vad är egentligen rätt, ska min syster köpa mig en ny vas eller var det mitt fel att jag hade en sådan dyr vas framme?

Vad säger ni kloka människor? Vad gör man i ett olustigt läge som detta?

• Svar på tråden Min systerson klirrade min dyra vas.
  • Hanniz84

Aprilia77 skrev 2009-02-08 00:18:52 följande:

Minna07 skrev 2009-02-08 00:12:44 följande:
    Jo, det tycker väl jag också egentligen. Men det är lite svårt att säga till syrran, hade hoppats att hon sa det själv.
    jo, lite konstigt att hon inte erbjudit sej.. 3000kr kanske är mkt att slänga fram sådär bara, men en avbetalning? 1000kr/3mån.. vad som e ju bättre än inget...
  • enlitenbitkaka

Vart står det att det var ett barnkalas? inte hennes sak att städa undan för andra barn.

Mickan85 skrev 2009-02-07 23:59:45 följande:
    Vem har en 3000kr vas frame på ett barnkalas?????hmmm skylla sig själv kanske...
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Aprilia77

Ja ja..., jag får försöka glömma detta för en stund.

TACK för era synpunkter, tips och råd. God natt!

• Zeelita

TYcker nog att det kanske beror lite på HUR det gick till. Det är ju en viss skillnad på en treåring som är vild av sig själv & en treåring som kanske din bror stimmat upp... Jag tycker att om man leker o stojar med barn så har man ett visst ansvar för leken även om man inte är förälder. Och jag tycker nog att om vasen gått sönder för att de lekt för vilt så är broren med lite ansvarig för att den gått sönder. Men det beror ju helt på HUR det gick till.

• hallooj

Om man har barnkalsa anser jag att då får man plocka bort saker man är rädd om eftersom dom flesta vet att barn inte är så försiktiga som man önskar att dom borde alla gånger. =)

Enligt mig... herregud det är en vas, en sak.! Misstag händer.
    Köp en guldtaka istället, kostar typ dubbelt så mycket men det är en investering som kanske är värt att ödsla pengar på och det är inget som går sönder och blir dyrare år för år. =)

• Aprilia77

hallooj skrev 2009-02-08 01:36:08 följande:

Om man har barnkalsa anser jag att då får man plocka bort saker man är rädd om eftersom dom flesta vet att barn inte är så försiktiga som man önskar att dom borde alla gånger. =) Enligt mig... herregud det är en vas, en sak.! Misstag händer. Köp en guldtaka istället, kostar typ dubbelt så mycket men det är en investering som kanske är värt att ödsla pengar på och det är inget som går sönder och blir dyrare år för år. =)
    Men det var inget barnkalas, min systerson var den ende ungen utöver vår egen pojke.

Och jag tycker det är trevligt att kunna använda saker man köper, vill inte lägga något i en låda och hoppas att den stiger i värde.
  • enlitenbitkaka

Men för TS var det inte bara "en vas". Hon hade köpt den för dyra pengar som en investering. Och det är INTE hennes sak att barnsäkra sitt hem för andras ungar!

hallooj skrev 2009-02-08 01:36:08 följande:
    Om man har barnkalsa anser jag att då får man plocka bort saker man är rädd om eftersom dom flesta vet att barn inte är så försiktiga som man önskar att dom borde alla gånger. =) Enligt mig... herregud det är en vas, en sak.! Misstag händer. Köp en guldtaka istället, kostar typ dubbelt så mycket men det är en investering som kanske är värt att ödsla pengar på och det är inget som går sönder och blir dyrare år för år. =)
  • Kinne79
    enlitenbitkaka skrev 2009-02-08 13:17:53 följande:
    Men för TS var det inte bara "en vas". Hon hade köpt den för dyra pengar som en investering. Och det är INTE hennes sak att barnsäkra sitt hem för andras ungar!
    Nej, det är inte hennes sak att barnsäkra för andras barn, men det kanske inte vore så fel att göra det, då hennes egna barn vilken dag som helst skulle kunnat tippa ner vasen.
  • enlitenbitkaka

men det förändrar ju knappast läget. Ska jag barnsäkra mitt hem för att jag KANSKE kommer ha barn som river ner den själv

Kinne79 skrev 2009-02-08 13:27:55 följande:
    Nej, det är inte hennes sak att barnsäkra för andras barn, men det kanske inte vore så fel att göra det, då hennes egna barn vilken dag som helst skulle kunnat tippa ner vasen.
  • Kinne79
    enlitenbitkaka skrev 2009-02-08 13:38:44 följande:
    men det förändrar ju knappast läget. Ska jag barnsäkra mitt hem för att jag KANSKE kommer ha barn som river ner den själv
    Hennes barn är 1-år så han skulle ju kunna tippa ner vasen dagen efter eller samma dag. Självklart behöver du inte barnsäkra om ditt barn är för litet.
  • TinaLi

För mej känns det som det skulle vara "en sak" bara. När man har barn som är små i närheten, känns det som allt av värde bör man ställa undan. Vare sej det är ens egna barn eller andras som är där.
    Du hade kanske kunnat gömt den tills ditt barn blivit större. O sen ställt undan den när du visste små barn skulle komma.

Liknande hände min faster, då hennes katt välte ner en dyr vas hos farmor. När farmor sen ville ha ersättning för vasen, tyckte jag det lät helt fel i mina öron.
    Det var ju ett misstag, en olycka.

Jag skulle iaf inte kunna kräva betalt för nått sånt....

• Hedi

Men det är väl din systers försäkringsbolag som skall betala?

Aprilia77 skrev 2009-02-07 23:54:04 följande:
    Jo, hemförsäkring finns ju. Till saken hör att vi PRECIS bytt försäkringsbolag och då inte hunnit teckna någon drulle-/allriskförsäkring.
  • godisälskaren

Jag skulle nog vara lite sur men med egna barn så vet jag hur lätt en olycka händer, kunde ha hänt  trots att en vuxen satt bredvid. Jag som syster skulle nog ta det på min försäkring och betala självrisken själv men det beror ju på om hon har råd med det.
    Jag skulle nog inte kräva något av systern om det var min vas, hade tyckt att det var otur men sådant är livet. Om du mår dåligt av händelsen och är arg borde du ta upp det med systern och iallafall prata om det.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • Thessis77

Ja, det är systerns försäkring som gäller, inte TS. Min brorsdotter hade sönder min mans (dyra) gitarr och den ersattes i sin helhet av brorsans försäkringsbolag. Inga problem. Förstår inte vad problemet är här? Har TS syster inte försäkring eller vad??

Svar på tråden Min systerson klirrade min dyra vas.