Inlägg från: Aprilia77 |Visa alla inlägg
  • Aprilia77

Min systerson klirrade min dyra vas.

I dag hade vi 1-årskalas för min son. Min syster och hennes snart 3-årige kille var här. Vi satt i köket och han lekte ute i vardagsrummet tillsammans med min bror och helt plötsligt hör vi ett brak. Min vas som jag köpte i somras hade åkt i backen. Denna vas var ganska dyr, nästan 3000:- och jag inhandlade den när jag hade lite pengar över. Ville köpa något bestående som min son sedan kunde ärva. Denna vas är ett konsthantverk (kan man väl kalla den) och även om vasen går att laga så är den nu säkert värd noll och inga kronor.

Frågan är nu vad fasen man ska göra. Min syster hade så klart dåligt samvete över det inträffade och jag sa väl något i stil med att "det ordnar sig, det är ju bara en sak". Men jag hade ju ändå köpt den i något slags investeringssyfte samtidigt som jag tycker att vasen var väldigt vacker. Vad är egentligen rätt, ska min syster köpa mig en ny vas eller var det mitt fel att jag hade en sådan dyr vas framme?

Vad säger ni kloka människor? Vad gör man i ett olustigt läge som detta?

• Svar på tråden Min systerson klirrade min dyra vas.
  • Aprilia77

Jo, hemförsäkring finns ju. Till saken hör att vi PRECIS bytt försäkringsbolag och då inte hunnit teckna någon drulle-/allriskförsäkring.

• Aprilia77

Vasen stod på en hög byrå men han drog i lådorna under så att byrån sattes i gungning.

Jag är ju förälder själv och vet hur lätt sådant händer. Samtidigt tycker jag nog inte att man ska begära att ett hem barnsäkras innan besök, tycker att man som förälder ska ha koll på sina ungar. Men det är svårt det där.

• Aprilia77

Mickan85 skrev 2009-02-07 23:59:45 följande:

Vem har en 3000kr vas frame på ett barnkalas?????hmmm skylla sig själv kanske...
    Det var inget barnkalas. 8 vuxna personer och en liten 3-åring.
  • Aprilia77
    2små2stora skrev 2009-02-08 00:01:25 följande:
    Varför byta bolag utan att teckna allt på engång? Men det borde gå på din systers försäkring då det var hennes barn som hade sönder vasen.
    Skitdumt, jag vet. Men det var min man som tecknade ny försäkring via facket och då var man tvungen att göra ett tillägg vilket inte gjorts. Jag skyller på min gubbe!
  • Aprilia77

Baba Screetch skrev 2009-02-08 00:07:54 följande:

är ni med i samma fackförbund undrar jag genast nu bara lite snabbt?
    Nej, jag är inte med i någon fack.
  • Aprilia77

Jag tänker bara om det var min son som hade haft sönder något hemma hos min syster så hade jag krävt att få ersätta den eller köpt en ny. Jag hade insisterat.

• Aprilia77

Fille Fjonkan skrev 2009-02-08 00:11:56 följande:

Visst ska man som förälder ha koll på sina ungar. Men då kan man inte också förväntas vara social och umgås med värdparet/födelsedagsbarn/andra gäster om man befinner sig i ett icke barnsäkrat hem. Jag stannar i sådana lägen hellre hemma. Men att tacka nej till syskonbarns 1-årskalas är ju inte heller helt skoj.
    Ja, det är ju så. Och det är inte så att jag har en massa värdefulla saker framme, det var just bara den särskilda vasen.
  • Aprilia77

Minna07 skrev 2009-02-08 00:12:44 följande:

Be henne om 3000:-. Jag hade absolut betalat det om jag var hon och hade absolut förväntat mig att få det om jag var du.
    [/citat]
    Hanniz84 skrev 2009-02-08 00:17:02 följande:
    [citat]
    jag hade betalat dej om det varit mitt barn som vält din vas... utan snack :) o det tycker jag att din syster ska göra oxå..
    Jo, det tycker väl jag också egentligen. Men det är lite svårt att säga till syrran, hade hoppats att hon sa det själv.
  • Aprilia77
    enlitenbitkaka skrev 2009-02-08 00:18:27 följande:
    Klart hon ska betala. Inte ditt ansvar att barnsäkra ditt hem för andras behov. Hade inte DU erbjudit dig att betala om det var hennes vas ditt barn pajjade?
    Jo, det hade jag absolut gjort. Jag hade insisterat.
  • Aprilia77

Ja ja..., jag får försöka glömma detta för en stund.

TACK för era synpunkter, tips och råd. God natt!

• Aprilia77

hallooj skrev 2009-02-08 01:36:08 följande:

Om man har barnkalsa anser jag att då får man plocka bort saker man är rädd om eftersom dom flesta vet att barn inte är så försiktiga som man önskar att dom borde alla gånger. =) Enligt mig... herregud det är en vas, en sak.! Misstag händer. Köp en guldtaka istället, kostar typ dubbelt så mycket men det är en investering som kanske är värt att ödsla pengar på och det är inget som går sönder och blir dyrare år för år. =)
    Men det var inget barnkalas, min systerson var den ende ungen utöver vår egen pojke.

Och jag tycker det är trevligt att kunna använda saker man köper, vill inte lägga något i en låda och hoppas att den stiger i värde.
Svar på tråden Min systerson klirrade min dyra vas.