• godisälskaren

Vägrad VAB av arbetsgivaren!!!

I fredags tänkte jag ta ut VAB pga att dottern var magsjuk. Det var svårt att få in vikarier så chefen sa att jag inte fick vara hemma utan att min sambo minsann kunde det! Jag är så arg! Trött på att andra ska lägga sig i vem som är hemma och hur vi löser det i familjen. Så länge vi håller oss till FK regler borde vi vä få göra som vi vill??? Är nu arg på mig själv som inte sa till på skarpen utan gick och jobbade. Vet inte hur jag ska gå vidare med detta eler om jag bara ska låta det vara. Det är inte första gången hon har synpunkter men det är första gången jag inte fått VAB.

• Svar på tråden Vägrad VAB av arbetsgivaren!!!
  • mamma är bäst

Arbetsgivaren har INTE rätt att vägra vab! Spelar ingen roll vad hon/han säger.

Om sedan skulle vara så att han tror att du ljuger och barnet inte är sjukt eller så, tror jag han kan kräva läkarintyg från dag ett. Men hindra dig från att vara hemma kan han inte...!

• rumpkullan

FÅTT vabba?

ursäkta, men kan verkligen arbetsgivaren neka det???
    jag tror inte det.

här frågar vi aldrig om lov från arbetsgivaren utan vi bara meddelar att vi inte kommer. ibland suckas det men han kan ju inte göra något för man har ju rätt att vabba...

• Dorjee

men det kan väl överhuvudtaget inte neka någon?!? Jag meddelar helt enkelt att jag är hemma med mitt sjuka barn, intefasen ber jag chefe nom lov! har du en facklig representant på din arbetsplats, prata med henne/honom!

• godisälskaren

Orkar inte med en anmälan men orkar inte känna att jag inte får vabba heller. Vet inte hur jag ska göra. Borde väl prata med henne antar jag.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • HelleGbg

men vaddå inte orkar? nästa gång barnet blir sjukt då?Du kanske ska upplysa din chef om vad man får och inte får.
    Säg till henne på skarpen!!! Fan hade blitt asförbannad!!

• Mrs Ella

Ta hjälp av ditt fackförbund.
    De kan hjälpa till att tala om för arbetsgivaren vad som gäller. Man behöver inte vara arg och skälla ut osv om man har rät

• Mrs Ella

.. och givetvis kan jag stava till "rätt" om jag vill...

• godisälskaren

Tack för allt stöd. Har bestämt mig för att om hon en enda gång till yttrar sig hur vi ska ta ut vab här hemma så kommer jag att prata med facket samt säga till henne.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • Gladhannapanna

Klart att hon inte får neka dig vab! Men jag kan förstå en chef som tycker att det är jobbigt med personal som har barn som är sjuka mycket, det ställer ju till det för chefen, men att gå så långt som att neka är väl magstarkt!

Min syrras chef ifrågasatte om dottern verkligen var sjuk så ofta som hon var...

Vår dotter var sjuk massor i höstas och jag är glad över att vi kunde turas om att vabba och att ingen av våra chefer klagade på att vi var borta så mycket!

har vänner som har bestämt att bara hon ska vabba, hon jobbar inom vården. Jag kan tänka mig att hennes chef kan tycka att de borde dela på det om de får en sådan period som vi hade i höstas! Men neka, nej!

Svar på tråden Vägrad VAB av arbetsgivaren!!!