• Anonym

Hur väga maten???

Vill verkligen gå ner i vikt och har därför börjat träna lite..
    vet om att jag äter för mycket och skulle behöva veta hur man väger mat!

Hur gör man? Hur vet jag hur mycket jag ska äta på en hel dag?

Finns det någon som kan detta?

• Svar på tråden Hur väga maten???
  • Anonym

Det går nog inte att säga hur mkt du ska äta. Räkna kalorier i stället. bra om man vill gå ner i vikt är väl ca 2000 kalorier CIRKA om dan. Sen brukar man ju säga att man ska äta 500gram frukt och grönt om dagen.

• Anonym

Okej tack..
    Men hur räknar jag kalorierna??

Ursäkta, jag är lite trög ibland

• smis

jag är med i aftonbladets viktklubb jättebra sida. där skriver du in vad du ska äta o då kommer det fram hur mycket kalorier det är. svårt att räkna kalorier på egen hand om man ska hänsyn till fettmängd o liknande..
    kolla upp den sidan smidig o många livsmedel och lätt att lägga in livsmedel som inte finns o lätt att lägga in egna recept..
    kan vara värt ett försök

• Tjatte

2000 kcal/dag låter mkt om man är kvinna och vill gå ner i vikt, men det beror på vilken startvikt man har iofs. När jag har varit med i Viktklubb.se har jag legat på 1300 kcal/dag, då har jag legat precis i överkant på normalvikts-BMI och velat gå ner några trivselkilo.

Kaloritabeller finns säkert på nätet, bara att googla. Att väga maten gör du med en bra, elektronisk hushållsvåg.

Personligen tycker jag att det är lättast att gå ner i vikt om jag är med i någon "bantningsklubb". Har testat viktklubb.se och giviktkoll.se, båda har bra receptdatabaser och iom att man skriver in vad man äter får man en bra överblick över sina fallgropar. Jag föredrar GI över att räkna kalorier, men det är väl en smaksak. Båda funkar.

• Anonym

När jag ska börja banta ska jag gå efter devisen:
    180 gr protein
    150 gr kolhydrater
    2 dl mjölkprodukter
    2 tsk fett
    obegränsat med grönsaker

den gäller för kvinnor som vill gå ner i vikt.

själv har jag köpt en analog billig våg på ikea

• Anonym

Köp en digitalvåg. Kostar inte särskilt mycket.

Det finns jättebra kaloritabeller på nätet, googla på kaloritabell så hittar du...

Det är lite trixigt i början, men siffrorna på vanliga livsmedel sätter sig efter någon vecka, så slipper man slå upp hela tiden.

Jag och sambon försöker hålla oss till ca 1300 kalorier om dagen, och då äter vi fem mål, ibland sex.

Jag rekommenderar att du håller dig under 1500 kalorier om du vill gå ner i vikt.

• Anonym

Oh ja.. glömde.

På de flesta förpackningar står hur mycket varan innehåller per 100 gram, och då är det ju bara att räkna på det...

Svar på tråden Hur väga maten???