• Cornellia

\windows\system32\config\system

Jag har hållt på att installera vår nya router, och nång gång stod det att jag skulle starta om datorn, vilket jag gjorde.
    Då får jag det här fel meddelandet:

Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Försök att reparera filen genom att starta instalationsprogrammet för windows med hjälp av installations-cd:.
    Välj R vid första skärmbilden för reparation.

Har en LG x110, dvs ingen cd-enhet. Och en OEM xp, dvs ingen installations-cd.
    Sökt på google bla, men alla tips verkar bygga på att man har en cd.

Har testat att starta i felsäkert läge, och med "senast fungerande konfiguration" men inget av dem hjälper.

Jag vet att det finns duktiga datafolk här, har ni några tips??

• Svar på tråden \windows\system32\config\system
  • Cornellia
    Mammut och Papput skrev 2009-02-09 18:43:21 följande:
    Frågade min lilla nätverkstekniker nu och han säger att du måste installera om hela windows. Det går annars med det är så överkurs och det skulle vara jobbigare.
    Har han nått tips på HUR jag ska göra för att installera om windows?
  • Cornellia
    Mammut och Papput skrev 2009-02-09 18:50:29 följande:
    Du får försöka låna en cd-läsare då kanske...
     tack, men det hjälper juh inte särskilt mycket eftersom jag inte har en skiva...

Någon annan som har nån form av lösning på mitt problem?
  • Cornellia
    c0ol skrev 2009-02-09 20:16:21 följande:
    det krävs hur som att du har en skiva, så låna eller fixa
    Går det på nått sätt att lägga in skivan på en extern hårddisk eller dyl och få datorn att läsa därifrån, för jag har ingen aning om var 17 jag ska få tag på en extern cd-läsare, för jag har verkligen inte råd att köpa nån.

Annars blir det väl tippen för dator skiten. Är så fucking less på allt strul att jag snart går i ide.
  • Cornellia
    c0ol skrev 2009-02-09 20:46:02 följande:
    kan du boota från usb-minne så kan det gå att ordna, eller så köper jag datorn billigt :)
    Jag tror vi har lyckats hitta var man bestämmer var den bootar(?) ifrån, frågan är om det går att få tag på en installations cd, som går att köra på ett usb, har sökt lite, men hittar inget på PB.
  • Cornellia
    MikPel skrev 2009-02-09 20:54:13 följande:
    har du kontaktat supporten? På vissa datorer finns nämligen installations filerna på hårddisken. För att nå dessa måste man trycka på vissa knappar när man bootar dator. Vilka det är borde supporten kunna svara på
    Supporten?
  • Cornellia
    LeeLoon skrev 2009-02-10 09:14:27 följande:
    Tänkte bara säga att det inte alls är säkert att du behöver installera om hela windows. Det kan räcka med att reparera windows, så testa det först.
    Ja hur gör man det då när man inte har en skiva?
  • Cornellia
    Jesspa80 skrev 2009-02-10 08:22:05 följande:
    www.vandomburg.net/installing-windows-xp-from.../#disclaimer Skummade lite, något liknande bör du kunna köra, men du kommer ju vara tvungen att fixa grejer på en annan dator först.
    Tack för länken, vi har börjat inse att det är nått liknande vi behöver hitta på, men det var en ypperlig beskrivning
  • Cornellia
    c0ol skrev 2009-02-10 13:09:11 följande:
    Du ska kunna göra en restore utan skiva
    Okej, du får gärna förklara lite mer ingående, eftersom jag inte vet vad restore betyder.
  • Cornellia
    Walk on by skrev 2009-02-10 13:12:10 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 13:10:33 följande: Återställa
    Okej, så mycket förstår jag oxå. Mer exakt vad är det jag ska göra?
  • Cornellia
    Walk on by skrev 2009-02-10 13:14:17 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 13:13:07 följande: Du sa ju att du inte vet vad restore betyder
    Givetvis vet jag vad ordet betyder. Men jag vet inte vad det betyder att jag ska göra.
  • Cornellia
    Walk on by skrev 2009-02-10 13:22:56 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 13:15:13 följande: tinyurl.com/d8srbt
    Tack, nu känns allt mycket bättre, nu har jag fått massor med fler länkar att plöja, där ingen riktigt passar in och där jag inte är tillräckligt duktig för att förstå hur jag ska applicera det på just mitt problem.

Nån som vill köpa en rosa LG x110, med icke fungerande xp?? Ge mig ett bud!
  • Cornellia
    Nixx skrev 2009-02-10 13:36:28 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 13:27:26 följande: Start -> Program -> Tillbeör -> Systemverktyg -> Systemåterställning
    Tack tack tack....Har du ens läst TS? Jag lyckas ju inte ens starta windows.
  • Cornellia
    Walk on by skrev 2009-02-10 13:56:36 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 13:27:26 följande: Problemet är att du förväntar dig gratishjälp på ionternet som är skräddarsydd för just dig, datorhjälp är inte gratis.
    Nej jag förväntar mig inget, men jag har dock fått bra hjälp.
    Problemet är att man inte kan få dator hjälp ens om man betalar för det. Jag hade lätt betalat för att lösa problemet, men tyvärr finns det juh ingen som fixar det tydligen...

Det som är irriterande är dom som bara skriver typ "googla det", har man inga tips, (förutom "googla" det) så kan man väl bara låta bli att skriva.
  • Cornellia
    Nixx skrev 2009-02-10 14:31:12 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 14:16:56 följande: Alt 1: Köp en extern cd-spelare och ominstallera Windows därifrån Alt 2: Fixa ett bootbart usbminne med windows på Alt 3: Lämna in datorn till butik.
    1. En extern spelare hjälper juh inte mycket då jag inte har nån skiva.
    2. Jag är oxå inne på det spåret, har fått flera bra och vettiga länkar på hur man gör det oxå.
    3. Butik, aldrig i livet att jag lämnar iväg min dator till nån klåpare på telia.
  • Cornellia
    c0ol skrev 2009-02-10 15:47:37 följande:
    Jag fixar det gärna om du bor i närheten, inga problem alls. Det finns massor med folk som skulle hjälpa dig mot betalning.

Jag finns i Luleå.
  • Cornellia

Tack för alla svar, jag har hittat en vän nu som tagit sig an min stackars dator till priset av en pizza.

Svar på tråden \windows\system32\config\system