• Tin o Trolls mamma

Övertrasserat konto!

Jag har ett konto som för tillfället råkar vara övertrasserat med ett par hundra. Händer aldrig annars, men nu hade jag tagit ut pengar och kontot var tomt. DÅ dras en betalning som jag gjort flera dagar innan.. (Jag trodde den var bokförd redan.)

Idag fick jag ett brev från banken. "Ditt konto är övertrasserat, var vänlig sätt in det övertrasserade beloppet snarast". Det vore väl ok, men de har dessutom tagit ut en avgift för att kontot är övertrasserat! Jag får ju inte lättare att fylla på det som saknas då precis!! Annars hade jag kanske kunnat låna ihop två hundralappar, men nää, då drar banken 75 spänn till. Sjysst! Not!

Finns det nån logik i deras agerande eller? Ekorren.

• Svar på tråden Övertrasserat konto!
  • Xerxez

Klart det finns en avgift för övertrassering, annars skulle folk utnyttja det som en kredit. Se det som en förseningsavgift precis som om du lämnar in en bok försent på biblioteket eller en försenad videofilm.

• helenuz

Hej!!
    Jag har hört att har man ett övertrasserat konto ofta så kan man inte ta lån på banken..stämmer det??Jag brukar ibland ha 100 i slutet av månaden.

• Icapika

Helenuz:
    Jo, det stämmer nog kanske. Tror kanske de är lite hårdare om man lånar från sin bank, då kan de ju kolla sånt. Men annars tror jag de kollar hur mycket pengar man har kvar efter man har betalat räkningarna och sen får man se hur poppis man är som långtagare efter det.

• My 2

Ring och snacka med banken, säg som det är och var mycket ångerfull, är det första gången det händer kanske de är snälla och tar bort avgiften....

/my

• Tin o Trolls mamma

Hmmm, jag klarar mig nog ändå. Jag tyckte bara det var lite komiskt att de tar mer pengar av mig när jag uppenbarligen inte har några alls. Lite som att "Aha! Du har inga pengar. Men du, då passar vi på att ta några spänn till." Av vaddå? Det jag inte har!? Jag får ju inte mer pengar på kontot precis när de lägger på en avgift.

Ja, ja. I vilket fall som helst lär de inte se några pengar på mitt konto igen förrän den 20 när barnbidraget kommer..

Kram, Ekorren.

• Fluffi

Helenuz: Det stämmer inte att det är svårt att få lån om du har övertrasserat ditt konto. På vanliga lönekonton utan kredit har man oftast en viss mån som man faktiskt kan övertrassera ändå. Brukar ligga på en 100kr. Alla kan vi ju räkna lite fel ibland.
    När man söker lån hos sin bank tittar de på hur din ekonomi ser ut och om du har betalningsanmärkningar från typ kronofogden. Man kan få en sk osynlig "prick" hos kronofogden och får man en till så syns båda två. Pricken försvinner efter 3 år och då är det fritt fram att ta lån mm.

• Regnbågsbarn

Jag har för mig att de lägger på 75 kr första gången och betalar man inte då så är det något på 90 (har hänt mig)

• Monsa

vad är det för osynlig prick hos kronofogden?

man måste komma över en viss summa när man övertrasserar för att dom ska ta ut en avgift och pengarna ska fattas i ett visst antal dagar och då kan det kallas ett krav och set ser banken och noterar om du vill ta lån men är det ett par hundralappar det handlar om så ska det inte va någon fara.

• Popflickan

Ekorren! Om jag vore du skulle jag ta och peta in pengar på kontot så att det står någon krona på plus.

Jag har för mig att de utöver avgiften dessutom drar ränta för varje dag som du inte har betalat, vilket du alltså OCKSÅ måste betala sen. (men jag är inte säker på detta)

Bara en tanke....

• Uma

Vad är det för en jävla bank som tar ut en sådan avgift på ett par hundralappar minus? Jag har missat ibland (vissa affärer är ju väldigt sena med att bokföra kortköp) men det enda som har hänt är att jag får betala lite ränta på "krediten". Det brukar bli ungefär en krona om man märker vad som hänt hyfsat snabbt och det inte handlar om några stora summor. Tilläggas bör väl att jag inte har någon kredit kopplad till kortet men att det ändå fungerar så här vid övertrassering. Jag har Skandiabanken.

/Uma

Svar på tråden Övertrasserat konto!