• Tin o Trolls mamma

Övertrasserat konto!

Jag har ett konto som för tillfället råkar vara övertrasserat med ett par hundra. Händer aldrig annars, men nu hade jag tagit ut pengar och kontot var tomt. DÅ dras en betalning som jag gjort flera dagar innan.. (Jag trodde den var bokförd redan.)

Idag fick jag ett brev från banken. "Ditt konto är övertrasserat, var vänlig sätt in det övertrasserade beloppet snarast". Det vore väl ok, men de har dessutom tagit ut en avgift för att kontot är övertrasserat! Jag får ju inte lättare att fylla på det som saknas då precis!! Annars hade jag kanske kunnat låna ihop två hundralappar, men nää, då drar banken 75 spänn till. Sjysst! Not!

Finns det nån logik i deras agerande eller? Ekorren.

• Svar på tråden Övertrasserat konto!
  • ByggareBob

Fick ett brev från banken att den summan ska höjas. Det stod inte tilll hur mkt...(föreningssparbanken)

• Tin o Trolls mamma

Hmm, problemet är ju att nu när de la på den extra 75-kronan så blev det lite svårare att betala in så att jag hamnar på plus.. Det fattades ett par hundra som sagt och det var vad jag har på ett annat konto som jag kan ta ut. Nu blev det för dyrt så då hjälper det ju inte att betala in det.

Ja, ja. Det drabbar ju ingen annan än mig får vi hoppas. Jag får överleva att de skinnar mig på mer och mer fram till den 20:e då jag får barnbidraget.

Tack för era tips och glada tillrop! Ekorren.

• Despinetta

Bor man på ett litet ställe är det inte så kul att hamna på den där listan över dem som ligger minus på kontot. Min mamma satt i styrelsen i "vår" bank och det hände en gång när jag studerade att det blev nån hundralapp minus på kontot pga sent bokförd kortbetalning. Vid slutet av månaden sitter min mamma på styrelsesammanträde där dom går igenom kreditlistorna. Gissa om hon skämdes när hennes dotters namn dök upp!!! Hon visste precis vilka som hade problem med ekonomin på vår ort.

• annikandy

jag pratade med dom på banken och frågade vad som hände om man tog ut en hundring för mycke. Jag fick svaret att inget kan hända. Man får inte svårare att låna heller. JAg hade oxå hört d så jag tyckte att d va bäst att kolla upp d. Men d va inga problem fick jag till svar på föreningssparbanken jallefall.

• FrökenFru

Om man någon enstaka gång har övertrasserat sitt konto påverkar det inte ens kreditvärdighet. Men om man övertrasserar upprepade gånger kan det påverka möjligheten att få lån. Banken är ju intresserad av hur du sköter din ekonomi och att du kan betala tillbaks ränta och amorteringar. Har man så dålig koll att man ständigt övertrasserar så är det inte heller säkert att de är intresserade av att låna ut pengar.

• JsN

Ekorren, ring banken. Berätta vad som har hänt och att du har pengarna till övertrasseringen, men inte till avgiften. HAr du tur (och inte har "tabbat" digg förr) så finns det en liten chans att de tar bort avgiften.

• Tossan79

Jag ser det som en självklarher att de tar ut en avgift för övertrasseringar - ingen bank lånar ut pengar gratis. Vanliga lån betalar man också ränta på, men dem har banken godkänt. En övertrassering är som ett olovligt lån, och därför blir straffet högt!

Men kul är det ju inte, har själv varit med om det många gånger. Inga problem med att få lån dock, så jag vet inte huruvida det stämmer.....

• ElinÖland

Eh, hur fixar ni så kontona blir övertrasserade?
    Det enda stället jag vet att jag kan övertrassera mitt maestro kort på är Preem.. ?!?
    Kan vara bra att veta när det tryter :)

• Nane

Det hände mig också. Jag trodde inte att man kunde köpa för mer som fanns på kontot så jag blev väldigt förvånad då jag efter en semester såg ett brev från banken(föreningssparbanken, vilken annars) att jag övertrasserat mitt konto. Det hade också varit att någon betalning inkommit senare, vilken jag redan trodde var betald. Pengar fanns men jag hade fört över dem till mitt sparkonto(på samma bank) eftersom jag skulle utomlands och inte ville riskera att min konto skulle bli länsat om någon skulle få tag på kortet e dyl. Försökte förklara, pengarna fanns ju men inte just på det kontot men jag var tvungen att betala avgiften. Efter det så bytte jag bank till Handelsbanken. Är jättenöjd med dem!

• Kajsan

fluffi

Jo! jag hade övertrasserat mitt konto 2 gånger, med mindre än en hundralapp, och då jag sökte lån fick jag NEJ från min bank pga det.
    De trodde inte att vi hade en stabil ekonomi pga det.
    Den andra banken vi sökte hos fick vi ja på direkten, eftersom de inte kunde se det.

• Nevy

I minutenautomaterna kan man övertrassera med max 99 kronor. Dvs om man har en krona på kontot kan man ändå ta ut en hundring. Det har hänt att det har behövts, och jag har aldrig fått någon avgift för det.
    Men som Kajsan skriver så verkar det som man får svårare med lån om man gör så. Aj aj då...

• Tin o Trolls mamma

ElinÖland:

Jag hade dragit mitt kort på färjeterminalen och betalat alla räkningar via internet. När vi var på Ge-Kås tog jag ut så mycket pengar som jag beräknade skulle gå åt och då hade jag några kronor kvar på kontot. Ett par dagar senare dras betalningen för båtresan och då tog de ju pengar "som inte fanns" från mitt konto och därmed blev det övertrasserat.

Så enkelt var det.. Ekorren.

• therreh

elinöland -> jag har råkat övertrassera mitt konto när jag hade nordea och maestro, men nu har jag visa. har aldrig råkat göra det med det, men jag tror inte att det går.

• Tin o Trolls mamma

therreh:

Jag har VISA, hos Föreningssparbanken..

Ekorren.

• therreh

tin o trolls mamma -> okey, jag med. kan man övertrassera det kontot? glömde ofta bort förut att jag hade skyddade belopp så jag råkade ofta övertrassera, men numer har jag ringomaten så jag brukar ringa och höra om jag har skyddade belopp före jag tar ut pengar eller flyttar över pengar..

• Tin o Trolls mamma

terreh: Tydligen kan man det. Se mitt inlägg 21:06. Jag kollade bankomatkvittot och jag trodde att allt var draget, men nä, det var det inte..

Ekorren.

• therreh

okey. det var som tusan. skulle kännas ut skönare om det inte gick att övertrassera.

Svar på tråden Övertrasserat konto!