• AAEV

Hur ung är en ung mamma?

Ja. Jag är precis fyllda 23 och många som tycker jag är alldeles för ung för att redan ha barn. Men jag fattar inte riktigt? För mig är en ung mamma typ 15-20.
    Vad tycker ni är en ung mamma och en vanlig mamma?

• Svar på tråden Hur ung är en ung mamma?
  • Lingonskogen

Hej!! Måste bara skriva nån rad här.
    Jag känner mig fortfarande som en ung mamma, var 21 när dottern föddes och hon är i år 8år, sonen är 7år. Väntar nu barn nr 3 och är i den där "normala" ålder för att få barn.
    Men när jag är på föräldramöten och liknande eller i skolan med barnen då är jag fortfarande ung för de föräldrarna är ju mkt äldre.

Jag trivs så bra med att vara "ung" förälder och ångarar inte alls att vi valde att skaffa barn i den åldern (lever fortfarande ihop med barnens pappa).

Så sammanfattningsvis så känner jag mig både ung och normal med mina (nu) 29år

• Iidasvauva

Jag är 21 & gravid & jag ser mig inte som en ung mamma , kanske lite yngre än "normalt" men en ung mamma är ung & det är man upp till 20.

Äsch mamma som mamma , alla går ju igenom samma vackra under.

• FreeForAll

Jag var 22 när jag fick barn och kände mig "normal". Däremot så var jag yngst i förlädragruppen, de andra mammorna var runt 30.
    Och jag var först att få barn bland mina vänner. Men jag kände mig inte ung.

• ll o

Jag hade precis fyllt 20 när min son föddes och är 21 när 2:an födds.

En barndoms kompis till mig va 15 när hennes första anlände han är nu 5 år och har en syster som fyller 4 i sommar.

Ung förälder tycker jag är under 20.

• hejpa
    Alexan skrev 2009-02-27 22:55:14 följande:
    2barn88 skrev 2009-02-27 22:51:04 följande:
    15 år o få barn...trodde det var en modern myt lr ngt=).Jag har aldrig hört talas om något sånt fall, inte kan det väl vara vanligt?
    det är ingen myt :P
    min brorsons mamma skulle fylla 16 och min bror skulle fylla 15 när han kom. nu är han 14 : O
    så visst händer det, även om det kanske inte är så vanligt. som tur är ;)
  • Angy87

jag var 21 när min pojk föddes förra året och vi planerar nu för syskon.. jag tycker nog att jag är en ung mamma om man jämför med de flesta andra mammor... men är jag en "ung ung" mamma? nej det tycker jag verkligen inte.. under 19 skulle jag nog tänka på som ungt .. men ålder spelar ju faktiskt ingen roll så länge man känner sig redo!!

• Angy87

jag var 21 när min pojk föddes förra året och vi planerar nu för syskon.. jag tycker nog att jag är en ung mamma om man jämför med de flesta andra mammor... men är jag en "ung ung" mamma? nej det tycker jag verkligen inte.. under 19 skulle jag nog tänka på som ungt .. men ålder spelar ju faktiskt ingen roll så länge man känner sig redo!!

• hejpa

jag ser inte mig själv som ung mamma, fyllde 21 samma år som pojkarna kom. har aldrig känt mig särskillt ung heller. fast jag umgås ju inte heller med andra mammor direkt, har aldrig gått i nån föräldragrupp eller liknande.

• Thaleya

Tycker ung mamma är från 15-20/21 ungefär. Är man 22-26 så tycker jag man bara är en mamma, är man 27 och uppåt är man en äldre mamma. Förutsatt att första barnet kommer då alltså.

• Thaleya

Den yngsta som någonsin fått barn var fem år när hon blev mamma, hon hade blivit våldtagen, och hade fått mens redan vid tre års ålder. Hade inte så mycket med resten av tråden att göra jag tyckte det var intressant bara. Jag har hört människor som fått mens först vid 19-års ålder så visst kan det variera.

Svar på tråden Hur ung är en ung mamma?