• Anonym

Vad är det här??? Jag börjar bli rädd nu. (Domningar, stickningar och smärta i leder)

Nu har jag varit hos flera läkare och de hittar inte felet.
    Jag har smärta i vänster arm, känselbortfall i båda armarna och vänster ansiktshalva. Det trycker och domnar f.a. i vänster tinning.

Det strålar, domnar och de senaste dygnen har även andra leder börjat värka och jag har en stickande, brännande känsla på samma ställen.

Rörelseförmågan i händerna är dessutom försvagad, jag har svårt med finmotoriken. Jag är väldigt trött, svag och blir lätt anfådd.

Läkarna har kollat EKG, röntgat skallen, kollat boldtryck och tagit alla möjliga tester (B12, järn, sköldkörtel etc).
    Idag ska de röntga nacken och ryggen.

Jag blir bara så frustrerad. Jag kan inte jobba och ta hand om mitt barn när jag mår så här. Jag är rätt säker på att det INTE är en stressreaktion. Visst kan psyket ta sig starka fysiska uttryck men det här är så tydligt och lokalt.

Jag tänker be läkaren ta reumatologiska tester. Kan de göra det på VC?
    Snälla, om någon känner igen symtomen eller har dem själv så skriv gärna en rad. Jag blir galen snart. Jag kan inte ha det så här. Min tillvaro rasar sakta men säkert .

• Svar på tråden Vad är det här??? Jag börjar bli rädd nu. (Domningar, stickningar och smärta i leder)
  • Nynne

Jag har lagt ut en liknande tråd men fick till slut hjälp av sjukvården men eftersom du redan gjort det så antar jag att du inte har sådant simpelt fel som jag har.

Jag har domningar i armar som smyger upp i ansiktet som också domnar bort. Jag tappar saker och känner mig allmänt klumpig. Det här sker ungefär varannan - var tredje vecka och bara ibland får jag huvudvärk. Jag har helt enkelt migrän utan huvudvärk.

Läs här om aura som kan uppkomma vid migrän som kan ha symtom domningar, stickningar, synrubbningar, hallucinationer och svårigheter att tala.

Läs här:

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Anonym

Tack för svar!
    Skönt att du fick hjälp, Nynne!
    Jag har migrän med domningar så jag känner till det du beskriver men det här är något helt nytt. Det jag inte känner igen är den varma känslan och stickningarna som går ner i knäna och ryggen.
    Svagheten i händerna är också ny.
    Jag var hos läkaren förut och han tyckte inte att röntgen är nödvändig just nu. Han ville att jag skulle testa för Borelia, (även om det inte är så troligt), och ta en långtidssänka om det är något reumatologiskt.
    Jag har tänkt på MS, det är mycket som stämmer, men borde inte läkarna ta upp det som ett alternativ då?
    Jag har t.ex. inga synrubbningar, som är typiskt för MS.
    Det som känns mest obehagligt är att känseln faller bort på vänster sida av ansiktet, särskilt i tinningen där jag har en konstant känsla av tryck och värme.
    Jag känner mig som en hypokondriker men jag är rädd eftersom symtomen inte går över. Jag vill förstås veta vad det är. Det känns att något är FEL .

• Anonym

Nu har känselbortfallet spridit sig till näsan/höger ansiktshalva. Ansiktet känns växelvis kallt/varmt.
    Jag är otroligt trött, svag och matt.
    Är det någon som har haft Borrelia här och fått liknande symtom?
    Läkaren sa att jag KANSKE får provsvaren imorgon.

• Anonym (skumt)

När du skriver känselbortfall hur menar du då? Om du typ nyper dig känns det inget då?

• Anonym

Jag känner beröringen men knappt någon smärta, som när man får tandläkarbedövning ungefär.
    Det kommer och går men försvinner aldrig helt. När det var som värst kände jag inte ens sticket då de tog blodprov, (och bokstavligen rotade runt efter ett kärl).
    Just nu har jag domningar i nästan hela ansiktet och vänsterarmen.

• Anonym (xx)

Känselbortfall och brännande smärta kan ju tyda på problem med nerverna,tex nerver i kläm eller liknande.Hoppas att de tar er på allvar och se till att skicka er vidrae för bedömning och hjälp.

• Anonym

Jag ska till sjukgymnasten imorgon och hoppas att hon kan hitta orsaken.
    Det som får mig att fundera är yrseln och tröttheten men det kan ju vara ett sammanfallande.
    Jag ger mig inte. Jag kan inte må så här, jag måste kunna jobba och ta hand om mitt barn.
    Hittills tycker jag att de har tagit mig på allvar. Jag antar att det syns på mig att jag mår uselt. Jag är inte heller typen som sitter och babblar utan försöker vara korrekt och ge läkaren så mycket info som möjligt så att det går fort.

• Anonym (xx)

TS vill inte skrämma dig,men läs om symtom på MS...

• Luze

Det kan vara en radda av ting men MS er tyværr en møjlighet, det behøver inte alltid ge synsutfall (1/3 får det som førsta symptom) jag hade gerne sett att du blev henvist til en reumatolog men også til en neorulog. Ting jeg tænker på ær MS, vasculitis, Reumathoid artrit og at du faktiskt kan ha en discusprolaps i nacken det kallas cervical prolaps.

Svar på tråden Vad är det här??? Jag börjar bli rädd nu. (Domningar, stickningar och smärta i leder)