• Anonym

Vad är det här??? Jag börjar bli rädd nu. (Domningar, stickningar och smärta i leder)

Nu har jag varit hos flera läkare och de hittar inte felet.
    Jag har smärta i vänster arm, känselbortfall i båda armarna och vänster ansiktshalva. Det trycker och domnar f.a. i vänster tinning.

Det strålar, domnar och de senaste dygnen har även andra leder börjat värka och jag har en stickande, brännande känsla på samma ställen.

Rörelseförmågan i händerna är dessutom försvagad, jag har svårt med finmotoriken. Jag är väldigt trött, svag och blir lätt anfådd.

Läkarna har kollat EKG, röntgat skallen, kollat boldtryck och tagit alla möjliga tester (B12, järn, sköldkörtel etc).
    Idag ska de röntga nacken och ryggen.

Jag blir bara så frustrerad. Jag kan inte jobba och ta hand om mitt barn när jag mår så här. Jag är rätt säker på att det INTE är en stressreaktion. Visst kan psyket ta sig starka fysiska uttryck men det här är så tydligt och lokalt.

Jag tänker be läkaren ta reumatologiska tester. Kan de göra det på VC?
    Snälla, om någon känner igen symtomen eller har dem själv så skriv gärna en rad. Jag blir galen snart. Jag kan inte ha det så här. Min tillvaro rasar sakta men säkert .

• Svar på tråden Vad är det här??? Jag börjar bli rädd nu. (Domningar, stickningar och smärta i leder)
  • Anonym (E.M)

hej ville bara önska dig lycka till och hoppas att det inte är något allvarligt. vi har jätte bra läkare i sverige och man kan bota mkt idag LYCKA TILL!

• Anonym (bättre)

Å gud!!! Precis som jag hade!!! Har du fått barn senaste året?
    Jag hade alla symptom du hade och läkaren tror det är förlossningsdepression....fick min son för 14 mån sen men det kan komma långt efter...fick antidepressiv medicin för tillslut fick jag panikattakcler och sån ångest och oro!! Trodde jag hade MS, hjärntumör och en massa annat! Har bara haft medicin en vecka nu men känner mej redan bättre!!

• Anonym

Tack för fler svar!
    (bättre), Jag fick barn för fyra år sedan drygt så jag tror inte att det är det . Men vad skönt att medicinen hjälper!
    Allmäntillståndet är bättre för mig också nu, jag känner mig lite piggare och den förlmande tröttheten har släppt, men domningarna och stickningarna är kvar.
    Idag var jag på ÖNH och de röntgade mina bihålor - de såg helt ok ut. De gjorde en hel magnetröntgen av hjärnan och allt var normalt. Som jag förstår det kan man se MS-skador på den röntgen?
    Det är klart att tanken på MS har slagit mig men borde inte läkarna ha tagit upp det om de verkligen trodde att det är MS? Jag har ju träffat en neurolog som tittade på mina tidigare röntgenbilder och testade min rörelseförmåga. Den är i det närmaste opåverkad men liiiite svagare på vänster sida, vilket känns bättre nu.
    Hon sa också att mina symtom inte är typiska för någonting (då antar jag att hon även syftade på MS.)
    Ingen verkar veta vad det är alltså. Läkaren idag sa att det KAN vara en inflammation i nerven p.g.a. virus, men han hade ingen teori om vilket.
    Det känns väldigt obehagligt att ansiktet domnar bort och inte veta varför, även om jag förstås är lättad över att det inte är hjärtat eller något i hjärnan.

• Anonym (joesse)

Nynne skrev 2009-02-10 09:17:49 följande:

Jag har lagt ut en liknande tråd men fick till slut hjälp av sjukvården men eftersom du redan gjort det så antar jag att du inte har sådant simpelt fel som jag har. Jag har domningar i armar som smyger upp i ansiktet som också domnar bort. Jag tappar saker och känner mig allmänt klumpig. Det här sker ungefär varannan - var tredje vecka och bara ibland får jag huvudvärk. Jag har helt enkelt migrän utan huvudvärk. Läs här om aura som kan uppkomma vid migrän som kan ha symtom domningar, stickningar, synrubbningar, hallucinationer och svårigheter att tala. Läs här: www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    Hur vet dom att det är migrän utan huvudvärk? Har de symptomen du räknar ut, men hur vet man om det är stress eller migrän med aura?
  • Anonym

TS, tror inte du behöver oroa dig för MS. Har man domningar och känselbortfall pga MS så är det ensidigt, alltså bara vänstersidan, eller bara högersidan. Man har inte på både höger och vänstersida samtidigt. Du borde kanske prata med en kiropraktor som kan kolla om något är fel med nacken så du klämmer nerver?

• Anonym

Absolut, men sjukgymnasten ville att jag skulle bli undersökt av läkare först och helst få ryggen röntgad.
    Hon vred och vände på mig och konstaterade att det antagligen inte är muskulärt utan neurologiskt.
    Just nu har jag yrsel när jag sitter ner, jobbigt, och känseln kommer inte tillbaka. Men jag känner mig lite mindre trött. Alltid nåt.

• Anonym

Hej!Jg skulle ta kontakt neuroläkare det låter som ms.Jag jobbar med en som har det!

• Anonym (joy)

Har oxå haft liknande av vad du skriver och röntgats (datomografi) tagit borreliaprov ect
    träffat en massa nevrologer som kommit med alla möjliga besked så som allergi virus på nerver i hjärnan mm

När jag inte nöjde mig med svaren fick jag börja om igen via vc -remiss-nevrolog
    Den sista läkaren (nevrolog)jag träffade för 2veckor sedan var speciallist och tog mig på allvar.
    gav mig en tid till magnetröntgen...
    (där man åker med hela kroppen in i ett "rör")
    Är det den du gjort eller har du "bara" gjort datomografin(endast huvudet)
    Jag har fått en MR röntgen om 5veckor

Känner igen det du beskriver stickande brännande känsla
    (känns på huden som om man bränt sig)
    Även trycket du beskriver i tinningen fast jag har trycket bakom örat...
    En konstig känsla som är svår att beskriva .
    Men man känner ju att någonting är fel!!!
    Haft domningar i högra sidan av ansiktet,ner i halsen,läppar,rygg ben ALLT PÅ HÖGER SIDA
    och hör och häpna BÅDA STORTÅARNA ...
    DET kommer och går och har haft det sedan februari 08
    Nu har jag haft endast svaga symtom de senaste månaderna men vill ändå kolla upp vad det är ..(funderar själv på tidig ms)

Har även gjort en allergitest på amalgam och det var jag allergisk mot... Enligt den läkaren som gjorde testet kunde det inte ge symtom som i mitt fall men om jag läser på nätet så är ju åsikterna andra.
    Tex trötthet ,deprission,, mm mm

Jag håller med dig TS att man känner sig innbillningssjuk och inte tagen på allvar när man gång efter gång går till läkaren.
    TS Skriv och berätta hur det har gått

• Anonym

Tack för ditt svar, (joy)!
    Vad skönt att neurologen tog dig på allvar!
    Det är otroligt jobbigt att inte veta. Ena stunden tänker jag att det inte är något allvarligt och andra så kommer tankarna på MS.
    Jag tror att mina närmaste tycker att jag är hysterisk men för mig handlar det om mitt barn.
    Jag avskyr sjukhus och har inget behov av att älta inbillade krämpor utan försöker vara så ärlig som möjligt. Men jag är helt ensam med mitt barn och kan inte gå och dra med något farligt.
    Jag måste finnas där för barnet och vara frisk, det är egentligen det som gör mig mest stressad.
    Min egen mamma dog när jag var liten (cancer) så det här rör dessutom upp jobbiga känslor av sårbarhet. När jag åkte in akut och hade tappat känseln i ansiktet/armarna så fick jag någon sorts chockreaktion och kunde inte sluta hacka tänder. Tårarna rann och jag tänkte på mitt barn hela tiden.
    Igår domnade jag ännu mer i vänster fot, kände mig trött och hade yrsel. På natten började känseln komma tillbaka lite i käken/foten och då kom smärtan i stället, brännande stickande.
    Även tungan och gommen känns lite domnade och 'bränner'.
    Jag tror att de bara röntgade huvudet, iaf pratade de bara om hjärnan, så jag ska nog be om en helröntgen om jag inte blir bättre.
    En märklig sak när det gäller amalgam - Jag bet av en tand i höstas långt in på höger sida så att amalgamet blottades. Jag har inte bästa ekonomin och eftersom den inte syns eller gör ont så har det inte blivit av att jag lagade den, (skäms lite för det).
    Det var ungefär i samband med det som jag började bli extremt trött så TÄNK OM det är amalgamet?
    Jag har inte testat om jag är allergisk men när jag googlar mina symtom så kommer amalgamreaktioner upp varje gång.
    Jag ska fixa tanden snart och om jag märker en förbättring då så kan jag ju nästan vara säker. (Enda problemet är att den trasiga tanden sitter på höger sida men nästan alla symtom på vänster.)
    Var testar man amalgamallergi?

• Anonym (skumt)

HAr du gjort en MR röntgen av hjärnan? Eller var det en vanlig?

Svar på tråden Vad är det här??? Jag börjar bli rädd nu. (Domningar, stickningar och smärta i leder)