• Alexandra84

Verklihets baserade böcker/själbiografier! Skriv dom du gillar här!

Jag vill gärna läsa verkligehetsbaserade böcker, men vet inte vilka som är nåt att ha liksom...
    Så har du nåt tips så får du gärna lämna det här

(skriv gärna lite kort vad dom handlar om)

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Svar på tråden Verklihets baserade böcker/själbiografier! Skriv dom du gillar här!
  • anelia
    Pojken som kallades det böckerna - Dave Pelzer
    Om en pojke som misshandlas av sin mammaGömda, Asyl mfl - Liza Marklund
    Om Maria som träffar en kille som börjar misshandla henne och förfölja henne, så hon får leva gömd.Den Tusende gången- Anna Lytst & Ulrika Olson
    En bok om sexuellt utnyttjandeBakom stängda dörrar- Kristina Hansen, Bengt-Åke Cras & Agneta Cras
    Om en flicka som utnyttjas av sin pappa och får missbiladade barn när hon själv är en liten flicka
  • Linda88

De som toppar listan för mig är Dave Pelzers böcker "Pojken som kallades Det", "Pojken som inte fanns" och "Pojken som överlevde. De handlar om Dave's uppväxt med en psykiskt sjuk mamma som misshandlade honom under många års tid. Vid vissa tillfällen i boken är det så vidriga "scener" att man nästan vill sluta läsa boken... helt klart värda att läsa!

* "Bakom stängda dörrar" skriven av Kristina Hansen, Bengt Åke Cras och Agneta Cras. Handlar om en flicka som föder två barn -hennes pappas barn. Så mycket mer kan jag inte säga, för då avslöjar jag hela boken känns det som.. men den är verkligen värd att läsa!

* "När livet stannar" skriven av Malin Sävstam. Handlar om Tsunamin, skriven av en kvinna som förlorade nästan hela sin familj.

* "Säg det inte till någon" skriven av Kathy O'Beirne. Handlar om en flicka som blir sänd till ett s.k. Magdalenatvätteri där hon blir tvingad att arbeta under grymma förhållanden. Flickorna som slavade där blev också utsatta för sexuella övergrepp, och många av dom blev gravida.

Det är dom böckerna jag kommer på nu... Helt klart läsvärda! :)

• anelia

Jag kom på en bok till

Såld-Zana Muhsen
    26 000 kronor. Det var den summa som Zanas och Nadias pappa fick när han sålde sina döttrar till goda vänners söner i en avlägsen bergsby i Jemen

• salta katten

Lasermannen av Gellert Tamas
    Fantastiskt bra bok som speglar en sjuk människa, hur han blir den han är och hur samhällsklimatet i Sverige var under 90-talet

• anniebananie

"Äcklig" -Constance Briscoe, är en bok för de som gillat Pojken som kallades det. Om en mors grymhet, en sann berättelse som jag fick gråta mig igenom. Väldigt inspirerande och bra bok.

• mammact

Gillar också Dave Pelzer serien

Mamma sa att jag var sjuk av Julie Gregory

Grabben i kuvösen bredvid av Jonas Helgesson

Mitt liv i mina händer av Allison Lapper

Waris Daire böckerna En blomma i afrikas öken och ökenblomman återvänder.

• vackrastarflow

De oskuldsfulla av Kristina Jones, Celeste Jones och Juliana Buhring.

Handlar om tre systrar som växer upp i en hemsk sekt, och deras flykt därifrån. Underbar, men tragisk, bok som visar kvinnor med enorm styrka. Sekten förespråkade bla fri kärlek mellan alla, så man kunde ha sex med alla (inkl barn).

• sanneb

Det ska bli ett sant nöje att döda dig! / Magdalena Graaf
    riktigt rikitgt bra

• Y1va

Elvis och jag

Priscilla Presley har skrivit om sitt liv med Elvis. Intressant att läsa om hennes liv den tid hon levde med Elvis.

• blå fisk

"Rosario är död" av Majgull Axelson, handlar om barnprostitution på Filippinerna. Hemsk, men läsvärd.

• Krabbolina

Inte utan min dotter av Betty Mahmoody. Du har kanske sett filmen men boken är myyycket bättre.

Såld/Systern som blev kvar/ Ett löfte till Nadia av Zana Muhsen
    Det är tre böcker men jag tror att alla tre finns i en bok.

Fånge i öknen av Malika Oufkir

Ensam kvinna i främlingslegionen av Susan Travers

• maritmedm

Tio tusen sorger -Elisabeth Kim

De kallade det ?hedersmord?. Men för Elizabeth, som gömd i en tvättkorg en natt fick se sin morfar och en morbror hänga modern i en takbjälke i den lilla koreanska stugan, var det en kallblodig avrättning. Modern hade begått synden att föda inte bara en oäkting utan en honhyol ? ett blandrasbarn, betraktat som en oren icke-människa. Då hon dessutom vägrade att sälja Elizabeth som tjänare ansåg sig släktingarna tvungna att ta saken i egna händer.
    Den lilla vettskrämda Elizabeth ? själv en hårsmån från döden ? skonades och lämnades in till ett barnhem där hon i månader fick sitta i en trång, burliknande spjälsäng. När hon till sist blev adopterad av ett barnlöst, fundamentalistiskt pastorspar i USA inleddes nästa fas i Elizabeths liv.
    Det nya landets seder och språk var henne helt främmande, men eftersom hon var rädd för att bli återsänd till barnhemmet gjorde hon sitt yttersta för att bli det perfekta barnet. Men precis som hennes västerländska anletsdrag hade stött ut henne i Korea, var hennes asiatiska utseende en ständig påminnelse om att hon inte dög i sin nya, helvita omgivning.

• maritmedm

När livet stannar -Malin Sävstam

Jag vet nu att man inte dör av sorg, skrev Malin Sävstam i sin dagbok nästan ett år efter flodvågskatastrofen, då hon förlorade två av sina tre barn, sin man och tre nära vänner. Då hade hon gått igenom en tid när hon kände det som ett straff att hon själv hade överlevt.

Nu har hon skrivit en oerhört gripande bok om vägen tillbaka till viljan att leva. Där finns oändlig smärta och kaos, men också spirande hopp och okuvlig livskraft. En lång rad privata och professionella vänner har stöttat Malin och sonen Axel under de svarta åren efter katastrofen. Boken om dem kan i sin tur vara till hjälp för människor som drabbas av stor sorg.

• CHARLATAN

'Inte som andra döttrar'

En bok om Nancy Spungen, Sid Vicious flickvän, skriven av hennes mamma efter Nancys död. Boken beskriver en flicka med psykiska störningar redan som barn som senare växte upp utan diagnos eller förståelse och dör 20 år gammal, troligtvis schizofren utan att någon vetat om det. Hemsk bok om hur fel det kan gå och hur snabba folk är att dömma.

• Y1va

"I skuggan av ett brott" av Helena Henchen

Fantastiskt bra bok!
    "I skuggan av ett brott bygger på en verklig händelse som ägde rum den 7 mars 1932. Helena Henschens mamma var då femton år och denna dag förlorade hon sin familj i det som sedan gick till svensk kriminalhistoria som "de sydowska morden". Tidningsskriverierna fick en genomslagskraft som kan liknas vid morden på Olof Palme och Anna Lindh, och få brott i Sverige under 1900-talet har blivit föremål för samma uppmärksamhet. För de efterlevande har händelsen varit onämnbar eftersom mördaren fanns inom den egna familjen."

• Alexandra84

Åh så kul att listan fortsätter att fyllas på!

Tack så jättemycket alla ni

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Filosofiska bruden

"Pappa utan barn" av Stefan Blomgren.
    Ruggig historia.

Svar på tråden Verklihets baserade böcker/själbiografier! Skriv dom du gillar här!