• MinEmPsi

    Tips för årsdagen! (minnes-) kalas!

    Vår dotters 1års dag närmar sig och håller för fullt på planera henens (minnes-)kalas!

    Har kommit på det mesta men är två saker som jag nu har fastnat och tänkte höra ifall någon här hade något tips!

    Håller nu på försöka göra inbjudningkorten och hade tänkt ha med någon dikt, något som får en och tänka på henne eller tänka på där hon är..någon sådan dikt.. någon som har något bra?!

    Sen brukar alltid kalas innehålla att barnen får något godispåse när man går hem.
    De flesta som kommer är vuxna så hade tänkt göra en (minnes-)godispåse till de vuxna istället!

    Lite godis, även någon dikt där i, ljus kanske,.... någon som även där har något tips vad man kan ha i påsen?
    Även där som de kan ta med sig och tänka på henne resten av kvällen!

    Tack påförhand för alla tips! /Emmas Mamma

  • Svar på tråden Tips för årsdagen! (minnes-) kalas!
  • fruWasberg

    Jag har inga fler tips, jag ville bara skriva att det låter superfint som du har tänkt! En grej som slår mig nu är att du kanske kan skriva hennes namn på ballonger? Eller så kan du skriva hennes namn på små lappar och tejpa fast på ljusen. Vi har ett sådant ljus ifrån Spädbarnsfondens minnesstund på allhelgona helgen... Varma kramar till dig!


    Det fattas en i vår familj! Hampus -älskad -saknad
  • WilleViking

    Hej,

    Vilken fin idé. Du kanske kan lägga ner ett fint kort på er dotter som man får ta med sig hem. Kanske köpa ljus och skriva hennes namn på som man kan ta med sig hem och tända och tänka på henne. Jag tror att det finns någon form av penna som man kan skriva med på ljus.

    När jag letade dikt till min sons begravning fick jag tipps på denna sida... www.familjeliv.se/Forum-10-212/m36552837.html

    Där hittade jag denna adress (Hon har ett fantastiskt fint föråd av dikter.): www.zoieli.se/vendela/dikter.htm

    Hoppas det blir fint. Kram Anna

  • MinEmPsi

    Fruwasberg :-
    Ja ballonger är redan uttänkta! ska ha ballonger här hemma när gästerna kommer samt lämna någon vid graven också!
    Men det du skrev om skriva små lappar och tejpa fast på ljusen!det slog mig en tanke till! Var en jätte bra ide!

    På begravningen förra året spelade vi hennes låt medans folk fick skriva en liten hälsning och sätta i en kruka brevid kistan och när hon var nedsänkt så kastade vi ner alla lappar där så hon alltid hade de med sig! Kan göra någon variant av det!
    Det hade jag inte tänkt på!!
    Något med ljus!
    Tusen tack för din ide!
    (..Kanske att man kan skriva någon liten hälsning och sen knyta runt den runt gravljusen och sen tänder man de?!hmm! )

    Willeviking-

    Åh Ja!!
    Även du hade en bra ide! Skriva hennes namn på ett ljus så får de sedan tända det och tänka på henne! Jätte bra idee!
    Det ska jag nog difinitft ha med!

    Just det,vendela har väldigt fina dikter!
    Ska leta där!!
    Tusen tack även för ditt inlägg!

  • Zoieli

    Såpbubblor!

    Stora och små kan blåsa såpbubblor upp till himlen. Små såpbubbleflaskor passar jättebra i godispåsar både för minneskalas och på barn-igen-födelsedagskalas. Såpbubblorna på barn-igen-födelsedagskalas gör att även det saknade barnet kommer med på ett hörn helt naturligt.

    Varm kram/Elisabeth med *Vendela*, Vilda, *Vega* och Ville

  • Kattis1

    En god vän till mig släppte upp heliumfyllda ballonger med deras dotters namn på mot himlen. Har själv tänkt att göra det när Julias årsdag kommer. Det lät så vackert på något sätt.

  • 5barnsförälder
    Svar på #5
    Zoieli, vilken jättefin sida du har till Vendela! Och jättestor hjälp till mig som änglamamma!

    Bamsekramar
  • 5barnsförälder

    Vilka superfina idéer ni har till ett minneskalas!

    Jag tycker också att dom där vita lyktorna som man tänder och skickar upp i luften lyser så fint på kvällen.

    Bamsekramar

  • MinEmPsi

    Så klart!! spåbubblor!!
    Väldans bra ide!
    Jag kan skriva något lapp på förpackningen att när man blåser denna så skickas den upp till himmelen eller något liknande i den stilen..!

    Åhh det ska jag ha med!!
    ja vad glad jag blev nu!
    Tack för din fina idee!


    Zoieli skrev 2009-02-12 09:42:41 följande:
    Såpbubblor!Stora och små kan blåsa såpbubblor upp till himlen. Små såpbubbleflaskor passar jättebra i godispåsar både för minneskalas och på barn-igen-födelsedagskalas. Såpbubblorna på barn-igen-födelsedagskalas gör att även det saknade barnet kommer med på ett hörn helt naturligt.Varm kram/Elisabeth med *Vendela*, Vilda, *Vega* och Ville
Svar på tråden Tips för årsdagen! (minnes-) kalas!