• alvaereva

Vågar jag lämna dottern till dagmamma?

Jag har fått plats hos en dagmamma, inte lång ifrån där vi bor. Egentligen hade jag inte sökt det, utan ville ha en förskola till min dotter. Idag ringde dom och sa att antingen får vi plats hos den här dagmamman, eller så får vi en plats på en förskola väldigt lång från oss (vi har ingen bil och det är dessutom i en förort med dåligt rykte)

Hur är det egentligen med dagmammor? Hur kollas det upp att dom sköter sitt jobb? Att maten är okej och att dom går ut och leker varje dag och inte får titta bara på tv typ.

Det låter bra med den här dagmamman, hon har bara 3 barn, min dotter skulle bli det 4:e barnet. Men jag tvekar? Vi ska träffa henne på fredag för att kolla hur hon har det hemma och om kemin stämmer.

Vad är fördelarna med dagmamma jämfört med dagis? Och nackdelarna? Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Vågar jag lämna dottern till dagmamma?
  • Anettan73

Jag bara ääääääälskar vår dagmamma!!!
    HAde vår mellersta där nu har vi minstingen där. Man har mycket mer fördelar med dagmamma mer ge och ta om man säger så. Sen är det beroende på dagmamma o dagmamma. Jag hade testat med dagmamma.
    Nä minstingen blir 4 ska hon över till dagis.

• Barbabok

Min mamma var dagmamma förut.
    De träffas dagmammor emellan och jag har aldrig hört att nåns TV stått på. Oftast har de ett lekrum/utrymme där barnen vistas. Oftast inte i hela hemmet alltså.
    Maten kan du begära att få matsedel över, det gör de flesta veckovis.
    Kvalitén på henne, tja fråga de andras föräldrar, eller på gården där de bor? Alla dagmammor som min mamma arbetade med (6st) var ute minst 1gång/dag om inte vädret var superilla. Sen gick de till öppna förskolan en gång/vecka.
    Fördelar är väl om barnet är lite blygt kanske så är gruppen mycket mindre och mer personlig.
    Tror nog inte det är någon större skillnad på dagmamma och förskola, man kan ha tur/otur vilket man än väljer. Du känner nog om det känns bra när du besöker henne.

Jag är med parvel
  • godishjärtat

De måste följa läroplanen precis som förskolan, men det krävs ingen utbildning för att bli dagbarnvårdare(dagmamma) Så jag skulle inte lämna till dagmamma. ( Finns säkert jättebra dagmammor, men jag skulle inte känna mig säker på vad mitt barn får där, inte samma koll på dem som det är på personalen på förskolan.)

• 242

hej,hm..jobbigt efter som ni inte sökt dagmamma.

vi sökte dagmamma och förskola och ville helst ha dagmamma.vet inte när jag började känna så.alltid varit för dagis.men inte sedan jag fick barn,och vill att mitt barn ska ha mer "uppmärsksamhet" än vad som kan ges på dagis (självklart är det olika dagis-dagis emellan)

hursohelst.vi fick plats på förskola och dagmamma så vi är tvugna att välja innan den 13.

vi väljer dagmamma,trivs vi/linnea inte så får vi ju ställa henne i kö sedan till något annat.

nu är vår dagmamma inte dagmamma hemma,utan jobbar ihop med en annan dagmamma och vistas i en lokal (ser precis ut som ett dagis fast mindre)
    de har 5barn var mellan 1,5-5år gamla.vi vet att minst ett till barn i samma ålder som linnéa börjar i augusti.
    (ett plus är att denna lokal ligger 1minut bort)

3ggr i v komme räven en annan dagmamma med sina barn och är där,de har samma lek schema som dagis,är ute på gården,skogen,åker skridskor osv...

skillnaden är ,ja de har inte samma förskole utbildning ,men det känns mer familjeärt,mer som hemma,mer fokus på den enskilde individen.

tyvärr har jag min syster och mor emot mig i frågan,vilket gör att det känns som jag gör något dumt.men de e bara bita ihop å följa instinkten,gör det du med!

som sagt,du får ställa ditt barn i ny kö om det känns som det inte går bra hos mamman!

pysseltokig
  • Basilikan

Om det är en kommunal dagmamma har hon en chef som har personalansvar. Många dagmammor träffas hemma hos varandra så om det är några allvarliga fel så får man förutsätta att de slår larm. Det viktigaste är att du är hemma hos henne 2 gånger om dagen och jag tror inte att det går att dölja stora brister. Maten kan du inte provsmaka men du kan ju fråga henne om det är något du tycker är extra viktigt. Angående för och nackdelar så finns det en tråd lite längre ner. Lycka till när du ska träffa henne!

• mariaheterjag

Jag skulle funderat över varför hon har så få barn? Vad jag hört så brukar de flesta dagmammor ha åtminstone sju barn... en del fler. Kanske inte så många vill lämna sina barn till henne?

• 242
    mariaheterjag skrev 2009-02-10 20:28:36 följande:
    Jag skulle funderat över varför hon har så få barn? Vad jag hört så brukar de flesta dagmammor ha åtminstone sju barn... en del fler. Kanske inte så många vill lämna sina barn till henne?
    har aldrig hört om EN dagmmam som haft 7 eller fler barn...

tror snittet är ca 4..

andra?
    pysseltokig
  • Barbabok

Min mamma hade 5-6 barn oftast, sen kan det vara så att de är extra åt andra vid sjukdom, men aldrig många småttingar t.ex. Då hade hon inte ens kommit ut då hon bor på 3e vån. utan hiss.

Jag är med parvel
  • alvaereva

tack för alla svar!

anledningen att hon har så få barn är för att två har flyttat. därför blev min dotter erbjuden en plats hos henne

jag är helt säker på att min dotter kommer äta maten oavsett hur den smakar nästan, hahah! hon är riktigt glupsk och äter allt. det jag mest tänker på är att jag skulle velat att hon åt ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt och helst inte massa tillsatser.
    det dagiset vi sökte i första hand lagar all mat själva och bara ekologiskt. det är viktigt för oss. men antar att man inte kan göra så mycket om dagmamman inte gör det.

vad jag vet är iallafall att dom är ute nästan hela dagarna, dom äter ute, på tisdagar går dom till en lokal och träffar andra dagmammor och barn. hon jobbar ihop med en annan dagmamma också så dom träffas varje dag ute. på fredagar jobbar dom ihop med en förskola där barnen får komma till och leka som en öppen förskola.
    det LÅTER jättebra iallafall.
    vi får väl se på fredag...

• kattizzen

ja måste nog säga att välj dagmamman:) min dotter gick hos en. Fem barn plus några extrabarn en eller två dagar i veckan.. de får inte jobba varje dag. Du får ett barn som inte blir sjukt lika ofta för de är inte 15 barn som bär på olika virus hela tiden.. Läroplanen följer de. Maten är alltid hemlagad:)

Svar på tråden Vågar jag lämna dottern till dagmamma?