• alvaereva

Vågar jag lämna dottern till dagmamma?

Jag har fått plats hos en dagmamma, inte lång ifrån där vi bor. Egentligen hade jag inte sökt det, utan ville ha en förskola till min dotter. Idag ringde dom och sa att antingen får vi plats hos den här dagmamman, eller så får vi en plats på en förskola väldigt lång från oss (vi har ingen bil och det är dessutom i en förort med dåligt rykte)

Hur är det egentligen med dagmammor? Hur kollas det upp att dom sköter sitt jobb? Att maten är okej och att dom går ut och leker varje dag och inte får titta bara på tv typ.

Det låter bra med den här dagmamman, hon har bara 3 barn, min dotter skulle bli det 4:e barnet. Men jag tvekar? Vi ska träffa henne på fredag för att kolla hur hon har det hemma och om kemin stämmer.

Vad är fördelarna med dagmamma jämfört med dagis? Och nackdelarna? Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Vågar jag lämna dottern till dagmamma?
  • Veladis

En kommunanställd dagmamma har i regel 4-7 barn. Dvs samma "personaltäthet" som en förskola. Det vanligaste är 5-6 barn. En privat dagmamma har kanske fler?

Jag skulle också välja förskola före familjedaghem. Min mamma var dagmamma förut, jag har arbetat som förskollärare tillsammans med en grupp dagmammor i deras gemensamma lokal tidigare, och nu jobbar jag som förskollärare. Så jag tycker att jag har inblick. Men om jag var i samma situation som TS skulle jag känna mig för ang just denna dagmamman. Ett krux med dagmammor är att det kan bli hur bra som helst eller hur dåligt som helst beroende på individen. Det finns kanondagmammor och det finns riktig usla. Det har att göra med både lämplighet och utbildning. Och, som TS befarar, det är sämre insyn hos ett familjedaghem än på en förskola. Visst har chefen personalansvar och man har styrdokument att följa etc, men mycket sköter sig en dagmamma själv. Så, TS, undersök! Känn dig för! Gå på magkänsla! En bra dagmamma är inget dåligt alternativ!

• sim2fil

Vi har haft dagmamma till vår två stora barn och det har varit suveränt!!! Så mycket lugnare och tryggare kan man inte få det. Dessutom har du större möjligheter att påverka ditt barns vistelse hos en dagmamma än vad du har på en förskola. Kan inte tänka mig förskola till mina barn, (trots att jag arbetar i försklan) vår dagmamma samarbetade med en förskola där de var en gång i veckan samt när hon var ledig eller sjuk. De gick även till skogen och till gymnastiken gemensamt men de dagar barnen varit på förskolan var de så speedade jämfört med vanliga dagar så man höll på och bli galen. Trots det så var personalen underbar men jag skulle aldrig välja bort dagmammman. Lillkillen är redan satt i kö för dagmamma....

• iolanthe

mariaheterjag skrev 2009-02-10 20:28:36 följande:

Jag skulle funderat över varför hon har så få barn? Vad jag hört så brukar de flesta dagmammor ha åtminstone sju barn... en del fler. Kanske inte så många vill lämna sina barn till henne?
    Nu bor jag visserligen i Finland, men här får inga dagmammor ha fler än 4 barn. Vår har 3 barn, varav inget på heltid, och så har hon 2 egna hemma också.
  • Siriva

Har inte läst alla inlägg men så här är det för oss:
    Ludvig började hos dagmamma när han var 1 år och 8 månader.
    Dagmamman har 8 barn (2 i varje ålder). Hon samarbetar med två andra dagmammor.
    De har "I ur och skur" verksamhet vilket innebär att de är ute mycket och sover ute mm.
    Vi "valde" egentligen inte dagmamma utan fick platsen av "en slump" men det har varit en riktig vinstlott!!
    Ludvig har gått halvtid och har trivts jättebra!
    Efter det jag har hört om förskolorna kan jag ge följande utlåtande om dagmamma:
    ? Det är flexibelt, det är EN person man förhandlar med och kommunicerar med.
    Dagmamman tar hänsyn till Ludvigs behov. Ibland har han somnat tidigt. Då har hon haft med mat till honom så han har fått äta vid skogen och så har han kunnat somna på vägen hem och sova när de andra åt.
    ? Behöver inte oroa sig för otryggheten som personalomsättning innebär.
    ? Dagmamman skickar veckobrev med foton där hon berättar om verksamheten och vi får detaljerad planering varje halvår. (gör vår iallafall)

Jag tror att du kan vara lugn för att dagmamman är ett minst lika bra alternativ som förskolan. Ligger den dessutom närmare så är det ju ett starkt plus.
    Kan du inte besöka dagmamman och bekanta dig med henne och miljön? (det fick vi göra)

• Koloratur

Vi har dagmamma och är jättenöjda! Du har inte mera kolla på vad som händer på ett dagis än hos en dagmamma, men skulle du vara orolig så om du kan, var med dagmamman hela dagen (efter inskolningsperioden). Då kan du själv se hur hon hanterar olika situationer och känna dig tryggare. :) Jag tycker du kan prova, om ni verkligen inte trivs kan ni ju byta :) Skriver ner mina erfarenheter av dagis o dagmamma.

FÖRDELAR MED DAGIS:
    Utstuderad pedagogik
    Ofta eget storkök
    Många olika aktiviteter för barnen
    Åldersanpassade grupper
    Fler i personalen - skulle det inte funka med en viss person kan man prata med någon annan

NACKDELAR MED DAGIS:
    Stökigt och skrikigt
    De små barnen blir ofta undanskuffade av de stora
    Fler i personalen - kan vara svårt att veta vem som har hand om vad
    Blöjbyten sker inte på rutin utan missas ibland
    Saker kommer bort

FÖRDELAR MED DAGMAMMA:
    Mindre barngrupp, ökad trivsel
    De stora barnen tar hand om och lär de små
    Hemliknande miljö, lugnt, barnen får lära sig hur man sköter ett hem
    Samma aktiviteter som på dagis, fast i lugnare tempo
    Sammankomster med andra dagmmammor och dagbarn
    En dagmamma som kontaktperson
    Hemlagad mat varje dag, mer fri variation i matsedeln

NACKDELAR MED DAGMAMMA:
    Svårt om personkemin inte stämmer mellan föräldrar och dagmamma
    Ofta trängre lokaler
    Om ditt barn inte trivs med ett annat barn kan man inte "byta avdelning"

• Dodis

Mina barn älskar sin dagmamma. De har ju samma regler som förskola men utveckling och sådant så där behöver du inte oroa dig.
    Maten är alltid hemlagad och de gör den ofta tillsammans, känns därmed bättre än vissa förskolor som får maten utkörd från storkök.

Vår dagmamma jobbar tillsammans med två andra och två dagar i veckan träffas de på en stor leklada så de är både i en liten grupp och en större vilket jag tycker är perfekt. Skulle en dagmamma vara sjuk så finns det dessutom två andra att vara hos så det har aldrig behövts en vikarie.

Min erfarenhet med dagmamma är att barnen får mer uppmärksamhet, trygghet och de hörs mer utan att behöva skrika. Alltid när man hämtar dom är det så lugn och trygg atmosfär.

Lycka till med beslutet.

• Veladis

Jag vet dagmammor som bara jobbar ihop i en lokal, dvs aldrig är hemma.
    Då tycker jag man förlorarpoängen med dagmamma.
    De dagmammor jag jobbade med hade en väldigt trång lokal, så där blev det skrikigt, stökigt och bråkigt. De hade inga direkta aktiviter när de träffades heller. Det kändes inte bra.

• Iman08

Jag är supernöjd med min dagmamma.
    En mycket god vän till mig har haft sina barn där i flera år och det var hon som rekommenderade henne. Egentligen var det hennes barn som gjorde det. :)
    Jag har ju under åren hört hur dessa barn pratar om henne och i princip hoppar ur sängen på morgonen för att gå till henne. Snacka om bra referenser :)
    När jag träffade henne så kände jag direkt att det här är rätt person för min son och det vara bara ett plus att han redan kände två av de andra barnen, hon har fyra barn.
    Hon har ett mysigt och barnvänligt hem med nära till naturen och lekparker. Hon arbetar också i team med två andra dagmammor, de träffas och åker på aktiviteter tillsammans.
    Hon har en öppen planlösning i sin villa så hon har hela tiden uppsikt över barnen. God hemlagad mat som jag fick smaka under inskolningen ;)
    Det tar en kvart att promenera dit och uppför en jobbig backe, men det är det värt när man ska lämna det bästa man har till en sådan fantastisk person.
    Hon bor i en annan kommun och det är stor platsbrist till förskolor i vår kommun så de beviljade det direkt.
    Jag är bara glad och tacksam för det skulle aldrig vilja ha min son på förskola, han passar att vara med en mindre grupp där han får tid och mer närhet.
    Alla är ju olika och tur är väl det. :)

• Dessie

TS: Du skriver "Hur kollas det upp att dom sköter sitt jobb?".
    Jag ställer en motfråga till dig - Hur kollas det upp att dagisfröknar sköter sitt jobb?

• Dessie

godishjärtat skrev 2009-02-10 18:03:48 följande:

De måste följa läroplanen precis som förskolan, men det krävs ingen utbildning för att bli dagbarnvårdare(dagmamma) Så jag skulle inte lämna till dagmamma. ( Finns säkert jättebra dagmammor, men jag skulle inte känna mig säker på vad mitt barn får där, inte samma koll på dem som det är på personalen på förskolan.)
    Bor du ute i urskogen eller??
    Vår flicka (fyller 6 i år) går hos dagmamma (storebror har gått hos samma dagmamma).
    ALLA dagmammor i vår kommun har förskolelärarutbildning.
  • Dessie

Dessie skrev 2009-02-13 14:55:27 följande:

godishjärtat skrev 2009-02-10 18:03:48 följande:
    Bor du ute i urskogen eller??Vår flicka (fyller 6 i år) går hos dagmamma (storebror har gått hos samma dagmamma).ALLA dagmammor i vår kommun har förskolelärarutbildning.
    Ett tillägg: jag menar att alla KOMMUNALA dagmammor har förskolelärarutbildning.

När vår pojke började på lekis -06 (efter 4½ år hos dagmamma) KUNDE HAN MER ärn vissa barn som hade gått på dagis.
  • Frezalo

Jag har tre av mina barn hos en dagmamma i ett personalkooperativ. Tycker det är helt optimalt.
    Jag lämnar hos henne på morgonen, sen går de till en lokal där de är 4 dagmammor som samlas med alla barn och leker och har gemensam fruktstund.
    Sen går de hem för att äta lunch och är sen hemma resten av dagen.

På det sättet får de både gemenskapen med många barn som de skulle fått på dagis och det trygga i att vara i dagmammans hem. För oss är det helt klart perfekt!

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • Dessie

Vi har haft samma dagmamma sedan april -02 och trivs jättebra med henne & de andra dagmammorna i samma grupp
    De är ute varje dag, även fast det regnar.
    Varje fredag är hela gruppen på Öppna Förskolan (som då är stängd för allmänheten) och då kommer även dagmammornas chef dit och kollar läget och leker lite med barnen (det gör han VARJE fredag).
    De andra dagarna är de ute på gården o leker och träffar ibland de andra dagmammorna med barn.
    Går en liten promenad varje dag.
    De stora barnen får hjälpa till med enkel matlagning + duka/duka av bordet.
    Ibland gör de utflykter = några ggr har de åkt tåg till Västerås (vi bor i Enköping) och haft mellanmålsstund i en lekpark. Och de har ätit lunch på Mc Donalds (nu blir de väl halshuggna av alla perfekta mammor ).
    Mora Träsk har uppträtt har några ggr - då har de gått dit.
    Hemma lagar de alltid mat - INGA rester, utan det blir färsk mat varje dag.

• Dessie

Måste fråga dig en sak, TS - vågar du lämna ditt barn på dagis?
    Tänk på att det finns dagisfröknar som har sexuellt umgänge med barnens pappor (nääädå, har absolut inte läst på FL ).

• Veladis
    Dessie skrev 2009-02-13 14:53:30 följande:
    TS: Du skriver "Hur kollas det upp att dom sköter sitt jobb?".Jag ställer en motfråga till dig - Hur kollas det upp att dagisfröknar sköter sitt jobb?
    Jag tror TS menar att det är större insyn i förskolans verksamhet, då den är mer öppen i förhållande till en person som ensam sköter barnen i istt eget hem.
  • Dessie

Veladis skrev 2009-02-13 18:52:37 följande:

Jag tror TS menar att det är större insyn i förskolans verksamhet, då den är mer öppen i förhållande till en person som ensam sköter barnen i istt eget hem.
    Om vi säger så här då - när barn börjar på dagis/inskolas så ställer man väl frågor till personalen.
    Samma gäller dagmamma - man ställer exakt samma sorts frågor, just bara för att få veta hur de jobbar.
  • Veladis

Vad jag menar är den fortlöpande insynen. På en förskoleavdelning kan inte personalen bete sig hursomhelsat utan att de andra i personalen reagerar, eftersom man jobbar fler ihop. Dessutom befinner sig chef och specialpedagog etc oftare ute i den typen av barnomsorg.

Dessie skrev 2009-02-13 18:56:03 följande:
    Veladis skrev 2009-02-13 18:52:37 följande: Om vi säger så här då - när barn börjar på dagis/inskolas så ställer man väl frågor till personalen.Samma gäller dagmamma - man ställer exakt samma sorts frågor, just bara för att få veta hur de jobbar
  • 242

blandade åsikter alltså! vi kör på dagmamma iaf! 2st jsom jobbar ihop:)
    får se hur det är går..bara försöka fixa annat om det inte funkar..

pysseltokig
  • Werty

Vi har vår dotter hos dagmamma, och det är UNDERBART! Är själv dagisbarn, och har inget emot dagis, men när vi träffade henne kändes det helt rätt. Och lill-skruttan är så bortskämd där då hon är yngst, vilket inte är någon nackdel alls!

• fantasyforever

dagmamma är tusen ggr bättre än dagis om jag får säga min mening, det förutsatt att kemin mellan dagmamma och barnet stämmer.

dagis nu förtiden är ju en förvaringsplats med rastgård, ursäkta uttrycket men det har blivit mer och mer så nu för tiden, tryck ihop så många barn som möjligt på liten yta och propagera för pedagogik och utbildning.

för mig är det viktigt att personen som vårdar mina barn har personlig lämpligehet, utbildning på ett betyg skiter jag fullständigt i, lika så pedagogikens viktiga vara.(var jag tvungen att gå pedagogikkurs för att få ta hand om mina barn?)

jag vill att mina barn får vara barn, och få leka, umgås med andra barn(i mindre grupper) och ha en person runt sig som med äkta känsla bryr sig om och känner för mina barn.på ett dagis så får barnen sällan den närheten eftersom det är många fröknar som hela tiden byter av, det blir som ingen kontinuitet (eller hur det nu stavas)

det finns nog bra dagis oxå, men tyvärr så förstörs de med för stora grupper, rörighet och högljudhet..

likaså det finns dagmammor utav den sämre skaran, men en dagmamma i dagens läge som är kommunalt anställd får inga barn om hon har ett dåligt ryckte, det är inte som förr då dagmammorna kunde göra som dom ville och gömma sig bakom en häckbeklädd tomt.. en fröken på en förskola därimot som kanske inte är ämnad att jobba med barn kan ändå bli kvar "för barnet har ju så många andra fröknar att ty sig till" om ni förstår vad jag menar..

mynten har både en fram och baksida.

Svar på tråden Vågar jag lämna dottern till dagmamma?