Kan man känna pulsåderbråck i hjärnan?
Vet ju att man kan ha en åder inne i hjärnan som kan spricka och orsaka hjärnblödning. Men inte kan man känna sådant om man tar på huvudet? kände en liten knöl under huden på huvudet som ömmade lite.

Vet ju att man kan ha en åder inne i hjärnan som kan spricka och orsaka hjärnblödning. Men inte kan man känna sådant om man tar på huvudet? kände en liten knöl under huden på huvudet som ömmade lite.
Anonym skrev 2009-02-10 17:29:39 följande:
Du har ingen pulsåder i skalpen.
Visst kan de det. Det är ju t ex så vi får blåmärken.
Anonym skrev 2009-02-10 17:34:32 följande:
Min mamma fick en allvarlig hjärnblödning i sommras efter ett pulsåderbråck som brast. Vad jag vet så kände hon ingenting förrän det brast och hon fick en fruktansvärd huvudvärk och kräktes innan hon blev medvetslös. Hon har förvisso haft migrän hela sitt liv men där tror jag inte heller det finns något samband så jag tror du kan vara helt lugn
Om du skulle få ett pulsåderbråck i hjärnan så märker du det garanterat på andra sätt än att det dyker upp en knöl under huden på skalpen.
Det ska du inte oroa dig för.
Min mamma dog, 51 år gammal, av att ett pulsåderbråck i hjärnan brast. Hon var helt frisk när hon la sig på kvällen men vaknade aldrig mer. Är själv rädd att jag kan ha samma men sånt kan man inte förutse! Ingen idé att känna efter knölar utanför skallbenet för det farliga sitter i så fall i hjärnan och det kan vem som helst ha. Ibland är det bäst att inte veta...
Anonym skrev 2009-02-11 09:08:45 följande:
Anonym skrev 2009-02-11 09:08:45 följande:
Alltså, man kan ju inte känna kärlen i hjärnan genom skalpen, inte ens dom ytliga.
Om du kollar lite på hjärnans och skallens anatomi på nätet så ser du att mellan huden och hjärnan har du ett antal lager med först skallbenet och sen 3 stycken hjärnhinnor som du måste komma igenom innan du ens kommer ner till själva hjärnan.
Om det är ett blodkärl du känner i hårbottnen så kan det ju visserligen spricka, men sällan av sig själv. Det är som vilket annat kärl som helst i huden över hela kroppen.
Om du slår dig hårt på knät exempelvis kan ett eller flera kärl i huden på knät spricka och det blir ett blåmärke.
Det kan ju hända om du slår dig i huvudet också givetvis och får ett blåmärke i huden. Det är alltså inte farligare med en blödning, alltså ett blåmärke på/i skalpen än på knät och den har inget med intrakraniella blödningar (innanför skallbenet) att göra.
Visserligen, om man får ett hårt slag i huvudet så kan man ju få både blödningar i hjärnan och i huden, men det är ju inte det du frågar efter vad jag förstår, utan mer om kärl som brister av sig själva.
Blödning eller kärlen innanför skallbenet kan man som sagt inte känna genom skallbenet.
Skillnaden mellan att ett kärl spricker i huden och att ett kärl spricker i hjärnan, antingen spontant eller vid yttre våld, är ju rätt stor, eftersom skadan i hjärnan blir en helt annan än i huden.
Tack för alla svar, och jag går inte och känner efter knölar jämt utan kände den där knölen när jag skulle sätta upp håret.
Någon som vet? Jag har också en plupp i bakhuvudet som ömmar, kan man känna pulsåderbråck?