• Anonym

Kan man känna pulsåderbråck i hjärnan?

Vet ju att man kan ha en åder inne i hjärnan som kan spricka och orsaka hjärnblödning. Men inte kan man känna sådant om man tar på huvudet?  kände en liten knöl under huden på huvudet som ömmade lite.

Säkert en urpuckad fråga men men
  • Svar på tråden Kan man känna pulsåderbråck i hjärnan?
  • Anonym
    Marsch skrev 2009-02-10 17:24:40 följande:
    Det är isåfall så ytligt att det inte ens är hjärnan det rör sig om utan skalpen.
    ja men är det farligt?   
  • Anonym

Anonym skrev 2009-02-10 17:29:39 följande:

ja men är det farligt?   
    tror du att du har det eller varför undrar du?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-02-10 17:33:09 följande:
    Anonym skrev 2009-02-10 17:29:39 följande: tror du att du har det eller varför undrar du?
    Står i TS varför jag undrar. kände en liten knöl under huden på skalpen och funderade på om det kunde vara ngt farligt
  • Anonym
    Marsch skrev 2009-02-10 17:33:17 följande:
    Du har ingen pulsåder i skalpen.
    nej, men så sa någon att alla kärl kan brista
  • Anonym

Anonym skrev 2009-02-10 17:34:32 följande:

Står i TS varför jag undrar. kände en liten knöl under huden på skalpen och funderade på om det kunde vara ngt farligt
    missade det... men du, det är ju förmodligen en finne, kvissla eller blåmärke. Hade det varit farligt så hade du märkt det, det lovar jag dig.
    Om du får blåmärken så är det för att ett kärl brustit, ett sk hematom.
  • LA Woman

Min mamma fick en allvarlig hjärnblödning i sommras efter ett pulsåderbråck som brast. Vad jag vet så kände hon ingenting förrän det brast och hon fick en fruktansvärd huvudvärk och kräktes innan hon blev medvetslös. Hon har förvisso haft migrän hela sitt liv men där tror jag inte heller det finns något samband så jag tror du kan vara helt lugn

• Anonym

Om du skulle få ett pulsåderbråck i hjärnan så märker du det garanterat på andra sätt än att det dyker upp en knöl under huden på skalpen.
    Det ska du inte oroa dig för.

• Anonym

Min mamma dog, 51 år gammal, av att ett pulsåderbråck i hjärnan brast. Hon var helt frisk när hon la sig på kvällen men vaknade aldrig mer. Är själv rädd att jag kan ha samma men sånt kan man inte förutse! Ingen idé att känna efter knölar utanför skallbenet för det farliga sitter i så fall i hjärnan och det kan vem som helst ha. Ibland är det bäst att inte veta...

• Miss Scorpio

Anonym skrev 2009-02-11 09:08:45 följande:

Min mamma dog, 51 år gammal, av att ett pulsåderbråck i hjärnan brast. Hon var helt frisk när hon la sig på kvällen men vaknade aldrig mer. Är själv rädd att jag kan ha samma men sånt kan man inte förutse! Ingen idé att känna efter knölar utanför skallbenet för det farliga sitter i så fall i hjärnan och det kan vem som helst ha. Ibland är det bäst att inte veta...
    Min mamma hade åxå ett pulsåderbråck, fast hon klarade sig, men är halvsidesförlamad. Hon hade huvudvärk i flera år innan, och yrsel, men sa aldrig nåt om att hon kände det från utsidan, bråcket var inne i hjärnan.

Som anhörig till nån som drabbas av detta blir man givetvis rädd, och kanske börjar man själv bli vaksam över saker som kan vara fel.

Är man riktigt orolig kan man ta kontakt med sin husläkare och be om en remiss för en röntgen.
  • LA Woman
    Jag fick göra en skallröntgen nu i höstas pga mammas pulsåderbråck och att jag led av ständig huvudvärk. Mina plåtar såg bra ut men det kändes bra att få det kollat
  • Anonym

Det är visst bra att veta. Tekniken att behandla pulsåderbråck i hjärnan kirurgiskt har funnits i över 70 år.
    en.wikipedia.org/wiki/Aneurysm
  • Lady Bling

Alltså, man kan ju inte känna kärlen i hjärnan genom skalpen, inte ens dom ytliga.

Om du kollar lite på hjärnans och skallens anatomi på nätet så ser du att mellan huden och hjärnan har du ett antal lager med först skallbenet och sen 3 stycken hjärnhinnor som du måste komma igenom innan du ens kommer ner till själva hjärnan.

Om det är ett blodkärl du känner i hårbottnen så kan det ju visserligen spricka, men sällan av sig själv. Det är som vilket annat kärl som helst i huden över hela kroppen.

Om du slår dig hårt på knät exempelvis kan ett eller flera kärl i huden på knät spricka och det blir ett blåmärke.

Det kan ju hända om du slår dig i huvudet också givetvis och får ett blåmärke i huden. Det är alltså inte farligare med en blödning, alltså ett blåmärke på/i skalpen än på knät och den har inget med intrakraniella blödningar (innanför skallbenet) att göra.

Visserligen, om man får ett hårt slag i huvudet så kan man ju få både blödningar i hjärnan och i huden, men det är ju inte det du frågar efter vad jag förstår, utan mer om kärl som brister av sig själva.

Blödning eller kärlen innanför skallbenet kan man som sagt inte känna genom skallbenet.

Skillnaden mellan att ett kärl spricker i huden och att ett kärl spricker i hjärnan, antingen spontant eller vid yttre våld, är ju rätt stor, eftersom skadan i hjärnan blir en helt annan än i huden.

• Anonym

Tack för alla svar, och jag går inte och känner efter knölar jämt utan kände den där knölen när jag skulle sätta upp håret.

Och jag har lidit av mkt huvudvärk och gjort magnetröntgen i höstas så där vet jag att jag inte har ngt som syns
    Men det var det ytliga jag funderade på.
    Tack alla och tack för att ni inte dumförklarade mig.
  • Anonym (Lina)

Någon som vet? Jag har också en plupp i bakhuvudet som ömmar, kan man känna pulsåderbråck?

Svar på tråden Kan man känna pulsåderbråck i hjärnan?