• Ninnali

    Tandborstning

    Hej!

    Jag har ett barn på snart sju månader. Han har fått sina första tänder nu och undrar hur man ska göra. Hur viktigt är det med tandborstning nu i början. Han vill inte borsta dem utan bara trilskas. Han sitter själv med tandborsten ibland medans jag borstar mina tänder och då går det bra.
    Han somnar inte om jag inte ammar honom innan han ska sova så jag måste försöka borsta först och sedan amma honom.

    Är det någon mer som gör såhär eller har några tips på hur man gör på bästa sätt?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Tandborstning
  • ElinOlsson

    Jag pillade så gott jag kunde morgon och kväll. Jag vill mer få in en vana och låta dem bekanta sej med borste och tandkräm. Var det så att de höll borsten själva så var det ok. Ibland hade jag två borstar så jag kunde vara med på ett hörn också. Jag sjöng tandborstevisan för dem. Jag ville inte tvinga dem att borsta, utan gjorde det på deras villkor. Flickan hade väldigt ont när hon fick tänder och då kunde jag t.o.m låta det vara ibland, petade lite bara så hon fick lite tandkräm i munnen. Tycker det är viktigare att de blir vän med borsten än att de notoriskt borstas varje gång.
    Mina tankar...

Svar på tråden Tandborstning