Hur gör man i andra länder?
Island följer mycket de råd som ges i övriga norden så det är inte så mycket som är annorlunda.
När det gäller smakisar och amning är det hog som i Sverige. Det finns två huvudgrupper, de som ger mat först efter 6 månder och ammar länge och de som ger mat tidigt och ammar kort (eller inte alls). Men när det gäller att amma offentligt så har jag upplevt det mer accepterat här.
Nästan alla bebisar går på babysim och börja bada på badhus tidigt. Rekomendationerna är 3 månader och över 4 kg. Fast här är varmare vatten i bassängerna och en väldigt stark badkultur. Om man inte låter barnet sova ute i vagn på dagen så anses man vara lite konstig.
Just nu är här en stor disskussion om det här med ljusblå och rosa kläder till bebisar. Det klagas på att det inte finns något annat att välja mellan.
Rekomendationerna under graviditeten är nog i stor sett de samma.
Jag hörde för ett par år sedan att islänska nyfödda var bland de största i världen. Men jag har inte sett några siffror på medeltyngd. Kan tänka mig att det ligge väldigt nära 4 kg.
Det kan vara stor skillnad på om man föder i Reykjavik eller på ett mindre sjukhus på landet. I Reykjavik är det självklart större och mer opersonligt. Vet många som gjort allt för att få föda på mindre sjukhus utanför Reykjavik. Man får stanna kortare på bb efter förlossningen i stan. De flesta riskförlossingar sker där oavsett var i landet man bor. Själv födde jag på ett litet sjukhus där det endast föddes 3 barn veckan som jag var där. Det var som att vara på ett hotel och jag fick stanna en hel vecka om jag ville. Hade nog lika gärna kunnat åka hem samma dag, men det var skönt att bara vara där och få hjälp med allt man bad om.