• Sofiko

Hur gör man i andra länder?

Jag bor i Grekland, rattare sagt i Athen. Jag fodde sonen har och har bott har i 10 ar, men jag foljde mest svenska rekomendationen men sa har gar det till har:

Vad börjar man med för smakisar? Och när?

Man borjar med smakisar runt 6 manader och da nagon slags grot som pa engelska iallfall kallas for cereals. De ar ofta smaksatta med vanilj. Efter ca 2 veckor borjar man introducera frukt: apple o paron mixade i mixer. (Barnmatsburkar saljs valdigt daligt har). Efter det sa borjas det med kott och kyckling som ar kokta och mixade med potatis, ris och morot. Fisk brukar man borjar med runt 8-9 manader och agg introduceras sist, runt 1 ar.

Hur vanligt är det att amma?

Inte sa vanligt, men borjar bli vanligare. Alla ar valdigt possitiva nar de ser eller hor att man ammar. Jag fick ofta kommentarer att de flesta grekiska tjejerna ar for egoistiska och darfor flaskmatar. Men min teori ar att det ar daligt upplyst om amning, for lite hjalp pa BB och att manga mammor borjar jobba nar bebisen ar ca 6 manader (detta har andrats nu). Att amma ute gar bra, men jag kande mig uttittad da det inte ar sa vanligt sa iborjan innan jag vande mig sa pumpade jag ut och gav flaska pa stan.

Vilka kläder är poppis till bebisar?

Har ar det blatt och rosa som galler. Manga flickebarn har aven nagot sorts pannband med en blomma eller typ boll pa. Detta ar nog for att kunna skilja en flickbebis fran pojkbebbis de forsta manaderna, men jattefult tycker jag. Jag har mycket svenska klader pa min son och far hela tiden komplemanger att han ser tuff ut, sa kanske vander modet snart.

Vad gör man tillsammans med bebisarna?

I borjan ar de flesta inne med sina bebisar. mman ser inte manga bebisar ute under 6 manader. Detta borjar ocksa andras, men inte sa fort som jag skulle vilja. Manga mammor jobbar sa i parkerna ar det mest far/mormodrar och nannies. Babysim har borjat de senaste aren men mest i overklassen och folk som bott utomlands.

kostråd - vad man "ska" och "inte ska" äta och dricka

Man far inte nagon lista som i Sverige utan de avrader mest alkohol, cigaretter och smutsig sallad

Hur man bör leva?

Man bor inte lyfta typ nat under hela graviditeten och an ska helst inte bada i havet och inte vara i direkt solljus

prover som tas

Man tar UL mycket mer under grav an i Sverige. Medel ar nog 4 ganger. Annars tas NUPP och fostervattenprov om avvikelser upptacks. Man tar aven 4D scan i slutet av graviditeten

hur stora barnen är när de föds?

Har ar de inte sa stora heller. Runt 3kg tror jag. De vill inte att barnen ska vara stora p.g.a okad folossningsrisk, sa om de ser pa UL att barnet ar stort vill de ofta borja forlossningen tidigare and 40v.

hur man ser på förlossningen?

Snitt ar jattevanligt har. Bade for lakarna tycker det ar bekvamast och for att manga kvinnor ar radda for vanlig forlossning.

• Sofiko

AnnamedAochJ skrev 2009-02-25 07:13:53 följande:

Ska se om jag hinner skriva om hur det är på Malta innan barnen lackar ur Observera att jag generaliserar en hel del så det är klart att inte alla gör på samma sätt.Som gravid tror de att man är gjord av glas, det är knappt att man får skjuta barnvagnen med syskon i. Man bör inte röka eller dricka men det är ingen som tar illa vid sig om man ändå gör det. När vi var ute med jobbet när jag var gravid med sonen förfasade sig mina arbetskamrater för att jag drack en cola light, minns inte om det var för colan eller för lighten.Att föda barn är nog ändå rätt likt Sverige (sonen föddes i Sverige och dottern här nere) men man rekommenderas att åka in så fort vattnet gått för kontroll. En BM är med och förlöser en i ens rum och jag tror att man kan få ung samma smärtlindring som i sverige (dottern hade så bråttom ut att jag inte hann med det) Däremot är man "hysterisk" över att starta folk. Man går helst inte en dag över BF och man tar ingen hänsyn till om man mogen eller inte. Personligen tror jag att det är pga detta man har så många kejsarsnitt här nere.Att amma börjar bli vanligare och vanligare men det är rätt mycket debatt om den offentliga amningens vara eller icke vara. Amningsklinink finns på sjukhuset. Man har 13 veckor mamma ledighet så många ammar dock inte speciellt länge. Smakisar säger de åt en att börja med vid 6 månader men jag vet att många börjar tidigare ifall barnet inte blir "mätt" på mjölken.Man börjar oftast med ris gröt som man sedan blandar med kött eller frukt. En del burkar finns men det är dyrt (nästan 20kr för en 140g burk med mat från 6 månader) och nästan all fruktpure har tillsatt socker. Med bebisen gör man inte mycket, kvinnan förväntas ta hand om hela hemmet och ha maten på bordet när mannen kommer hem. Maken hörde kvinnorna prata hos frisörskan när sonen var liten och då sa de till honom att "det är ju enkelt nu, vid den där åldern kan man ju mata dem och sätta dem i bilstolen (babyskyddet) så kan man göra det man behöver göra ändå" Det finns inte jätte mycket grupper direkt, det man kan göra är att gå på promenad och leka i nån park men pga kort mamma ledighet är det många far eller morföräldrar som tar hand om sina barnbarn dagtid. Dagis finns en del men det är inget som subventioneras utan man betalar fullt pris vad det kostar eftersom de är privata. Oftast är det äldre människor med barn man ser i lekparkerna. Jag har hört ryktas om "mamma grupper" men inget jag undersökt mer om, maltesiska mammor är inte riktigt "för mig" Flickbebisar ska ha rosa och pojkar blått och flickor tar man gärna hål i öronen på innan de är 1 år. Såna där "band" på huvudet är oxå vanliga, med rosetter och annat.I bilen sitter nästan alla bebisar i babyskydd (eftersom vagnen oftast är ett babyskydd på sulky chassi) men det är inte så noga att man spänner fast babyskyddet. Nästa steg är en vanlig bilstol och det är det inte jätte många som har. Barnen sitter oftast inte ens fast utan man kan se dem hänga fram mellan framsätena. "Nya" rön säger att man helst ska ha barnen vända bakåt även efter babyskyddet men det finns inga såna stolar att köpa!
    Kul att lasa om dina erfarenheter! Malta later jattelikt grekland i dessa fragor: fran skora gravida till barn som inte sitter fast i bilen. Det enda som inte stammer ar nog halen i oronen .
Svar på tråden Hur gör man i andra länder?