• Anonym (sömnlös)

Sömntabletter och beroende

Jag har för första gången blivit satt på antidepressiva (SSRI, cipramil) och har ätit dessa drygt 3 veckor. I kombination med dessa har jag fått sömntabletter (Imovane) som jag skulle ta eftersom jag sovit så uselt innan och man kunde bli sämre från början.

De första 2 veckorna var jobbiga, jag har varit förskräckligt trött. Jag har tagit sömntabletterna varenda kväll - läkaren sa ingenting om att man kunde bli beroende utan det lät som att det var något han tyckte jag borde ta. För ett par dagar sen var det uppföljning med en annan läkare. Han berättade att jag bara skulle ta sömntabletterna vid behov - att man kan bli beroende av dom.

Jag har provat att vara utan sömntabletterna 2 kvällar i rad nu - och legat vaken mer än en timme vardera gång, så då har jag gett upp och tagit tabletten och somnat. Jag har så mycket att göra på jobbet nu att jag inte har råd att inte sova på nätterna, skulle inte orka med jobbet då, men är samtidigt orolig över att jag blir beroende av tabletterna. Eller att jag kanske redan blivit det... Till helgen ska jag testa att vara utan, då gör det mindre att jag inte kan sova på natten.

Är det någon här som har erfarenheter av sömntabletter och beroende?

• Svar på tråden Sömntabletter och beroende
  • wordplay

Det finns sömntabletter som är beroendeframkallande och de som inte är det, Propavan är inte det.

• Anonym (sömnlös)

Tack, wordplay! Har i efterhand sett att Propavan inte ska vara beroendeframkallande. Jag undrar varför jag fick just de jag fick...

Någon som vet hur snabbt man blir beroende?

• Anonym (ensam)

När jag var inlagd på psyk för en massa år sedan sa de att det var väldigt individuellt hur lätt man har för att bli beroende. För mig gick det fort och till slut fick jag äta en hel liten godnatt-coctail för att kunna sova (dvs flera tabletter både av insomnings- och sömn-varianten).
    På 90-talet ansågs inte Imovane särskilt beroendeframkallande, men jag tror man har ändrat åsikt där. Bensodiazepiner ska fortfarande vara värre.
    Tror det bästa är att försöka trappa ner innan det gått för lång tid. Det tog tid för mig att hitta en psykiater som var villig att hjälpa mig sluta och inte bara experimentera vidare med andra mediciner. Men det här är ju viktiga grejer och det är värt att söka rätt på kvalificerad hjälp.

• Anonym

Ta en halv istället för en hel ibland och se om det går.
    Om man tar insomningstabletter länge (längre än 2 veckor dock...) så kan den göra att man får ännu svårare att sova utan. Dvs. man blir beroende.

Men om man mår väldigt dåligt och inte sover så blir man snart ett vrak. Då måste det ju vara bättre att få ordning på sömnen så man får en chans att hämta sig. Då tror jag att Imovan och liknande kan behövas.
    Själv år jag den under 7 månader. Upplevde inte att jag blev beroende men det var en omställning att lära sig somna utan den där medicineffekten.
    Sen finns ju Propavan, Theralen och Lergigan att prova som inte är så beroendeframkallande.
    Jag har Propavan och Theralen och det fungerar ganska bra.

• Anonym (sömnlös)

Tack! Det är nog tyvärr svårt att dela på tabletterna, men jag ska se om jag inte kan lyckas ändå. Ska ta och höra om jag inte kan få någon av de andra istället nästa uppföljning. Man får för sig att sånt som inte är beroendeframkallande ska ha sämre effekt (ju farligare desto bättre typ), nån av er som provat både och? Jag lyckas ibland vakna rätt snart efter att jag somnat, så jag kan ligga vaken nån timma eller så, trots sömntabletten.

• Anonym

Om du vaknar efter en stund låter det faktiskt som om Propavan eller Theralen skulle kunna vara bra.
    Jag har haft både beroendeframkallande och de andra. Imovane kanske ger en mer kraftfull effekt när du ska somna in men propavan håller ju effekten i sig hela natten, så är det inte riktigt med Imovane.
    Under en kort tid hade jag båda samtidigt.

• Anonym (sömnlös)

Tack för svar! Jag ska göra ett ordentligare försök att vara utan i helgen och nästa gång jag pratar med min läkare ska jag höra om jag inte kan få byta till något annat, som inte är beroendeframkallande.

• Anonym (sömnlös)

Har hört om läskiga biverkningar för Propavan, att man kan bli rastlös på ett väldigt otrevligt sätt - plus att man blir väldigt trött dagen efter. Nån som haft erfarenhet av detta, eller som tyckt det funkat bra?

• Anonym (ensam)

Jag provade Propavan på 90-talet men slutade just för att jag inte kunde få hjärnan klar på morgonen. Jag fick världens baksmälla.

• Anonym (propavan)

Hej!Jag har ätit propavan nu i ca 1 år,och tyvärr har jag blivit beroende!Har försökt sluta "många" ggr men gått tillbaka igen!Ligger vaken minst halva nätterna när jag inte tagit madicinen!Har oxå hört att den inte ska vara beroendeframkallande men på mig är den det!Instämmer oxå med föregående att man blir skettrött dagen efter!Inget bra1

Svar på tråden Sömntabletter och beroende