Sömntabletter och beroende
Jag har för första gången blivit satt på antidepressiva (SSRI, cipramil) och har ätit dessa drygt 3 veckor. I kombination med dessa har jag fått sömntabletter (Imovane) som jag skulle ta eftersom jag sovit så uselt innan och man kunde bli sämre från början.
De första 2 veckorna var jobbiga, jag har varit förskräckligt trött. Jag har tagit sömntabletterna varenda kväll - läkaren sa ingenting om att man kunde bli beroende utan det lät som att det var något han tyckte jag borde ta. För ett par dagar sen var det uppföljning med en annan läkare. Han berättade att jag bara skulle ta sömntabletterna vid behov - att man kan bli beroende av dom.
Jag har provat att vara utan sömntabletterna 2 kvällar i rad nu - och legat vaken mer än en timme vardera gång, så då har jag gett upp och tagit tabletten och somnat. Jag har så mycket att göra på jobbet nu att jag inte har råd att inte sova på nätterna, skulle inte orka med jobbet då, men är samtidigt orolig över att jag blir beroende av tabletterna. Eller att jag kanske redan blivit det... Till helgen ska jag testa att vara utan, då gör det mindre att jag inte kan sova på natten.
Är det någon här som har erfarenheter av sömntabletter och beroende?