• Anonym (sömnlös)

Sömntabletter och beroende

Jag har för första gången blivit satt på antidepressiva (SSRI, cipramil) och har ätit dessa drygt 3 veckor. I kombination med dessa har jag fått sömntabletter (Imovane) som jag skulle ta eftersom jag sovit så uselt innan och man kunde bli sämre från början.

De första 2 veckorna var jobbiga, jag har varit förskräckligt trött. Jag har tagit sömntabletterna varenda kväll - läkaren sa ingenting om att man kunde bli beroende utan det lät som att det var något han tyckte jag borde ta. För ett par dagar sen var det uppföljning med en annan läkare. Han berättade att jag bara skulle ta sömntabletterna vid behov - att man kan bli beroende av dom.

Jag har provat att vara utan sömntabletterna 2 kvällar i rad nu - och legat vaken mer än en timme vardera gång, så då har jag gett upp och tagit tabletten och somnat. Jag har så mycket att göra på jobbet nu att jag inte har råd att inte sova på nätterna, skulle inte orka med jobbet då, men är samtidigt orolig över att jag blir beroende av tabletterna. Eller att jag kanske redan blivit det... Till helgen ska jag testa att vara utan, då gör det mindre att jag inte kan sova på natten.

Är det någon här som har erfarenheter av sömntabletter och beroende?

• Svar på tråden Sömntabletter och beroende
  • Anonym (sömnlös)

Usch då... Låter som det är att välja mellan pest och kolera. Känns som jag borde försöka sluta med de här grejorna innan det blir för jobbigt. Om jag klarar det och det inte redan är försent.

Ser man på vad klockan är då. Dags att gå och ligga vaken i sängen igen...

• EXPOSED
    Anonym (sömnlös) skrev 2009-02-11 18:52:18 följande:
    Har hört om läskiga biverkningar för Propavan, att man kan bli rastlös på ett väldigt otrevligt sätt - plus att man blir väldigt trött dagen efter. Nån som haft erfarenhet av detta, eller som tyckt det funkat bra?
    Jag äter Propavan och jag är inte trött dagen efter. Jag äter även Theralen, Atarax och Lergigan mot sömnen.

Jag åt Stilnoct under två år, jag var riktigt beroende, det tog mig åtta hemska månader att bli fri från dem.
    Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Anonym (sömn)

Jag har tagit Propavan några månader, hade lite yrsel dagen efter och kände mig "påverkad" i början, men nu gör jag inte det längre, har inga biverkningar alls. Sovit både helt utan och dragit ner på dosen under tiden, men gått tillbaka, för min del är det för att jag har småbarn och sömnen störs hela tiden, kan inte "normaliseras". Tror inte jag är beroende, känns inte så.

• EXPOSED
    Anonym (sömn) skrev 2009-02-11 22:52:32 följande:
    Jag har tagit Propavan några månader, hade lite yrsel dagen efter och kände mig "påverkad" i början, men nu gör jag inte det längre, har inga biverkningar alls. Sovit både helt utan och dragit ner på dosen under tiden, men gått tillbaka, för min del är det för att jag har småbarn och sömnen störs hela tiden, kan inte "normaliseras". Tror inte jag är beroende, känns inte så.
    Propavan är INTE beroendeframkallande. Det är endast benzo som gör en beroende.
  • Anonym (bipolär)

Anonym (sömnlös) skrev 2009-02-11 18:52:18 följande:

Har hört om läskiga biverkningar för Propavan, att man kan bli rastlös på ett väldigt otrevligt sätt - plus att man blir väldigt trött dagen efter. Nån som haft erfarenhet av detta, eller som tyckt det funkat bra?
    Jag kan bara rekomendera propavan.
    Den där rastlösheten drabbar inte alla och är dosberoende.
    Om jag tar två så spritter det i benen, men jag somnar ändå.
    Så jag nöjer mig med en halv eller endast en hel istället för 2.
  • Anonym (sömn)

Jag tar två och har inte haft några sådana rastlöshetsbiverkningar alls.

• Anonym (sömn)

EXPOSED skrev 2009-02-11 22:57:15 följande:

Propavan är INTE beroendeframkallande. Det är endast benzo som gör en beroende.
    Vad tror du om det "ensam" skriver då? Bara undrar, man vet ju aldrig.
  • EXPOSED
    Anonym (sömn) skrev 2009-02-11 23:08:38 följande:
    EXPOSED skrev 2009-02-11 22:57:15 följande: Vad tror du om det "ensam" skriver då? Bara undrar, man vet ju aldrig.
    Vad menar du nu?
  • Anonym (sömn)

EXPOSED skrev 2009-02-11 23:22:17 följande:

Vad menar du nu?
    Oj, skrev fel nick, det var "propavan"´s inlägg jag syftade på. H_n säger att h_n blivit beroende fast de inte ska vara det. Det är ju trots allt ett starkt nervlugnande medel vad jag förstår.
  • Anonym (sömnlös)

Anonym (sömn) skrev 2009-02-12 00:18:38 följande:

EXPOSED skrev 2009-02-11 23:22:17 följande:
    Oj, skrev fel nick, det var "propavan"´s inlägg jag syftade på. H_n säger att h_n blivit beroende fast de inte ska vara det. Det är ju trots allt ett starkt nervlugnande medel vad jag förstår.
    Det där med att det bara är benzo som är beroendeframkallande har man väl ändrat på på senare tid vad jag förstått? Har läst att Stilnoct och Imovane var något man i början påstod inte skulle vara beroendeframkallande men att man kan jämföra dessa två med benzo i det fallet.

Jag testade med en halv Imovane igår kväll, dvs 2,5 mg, och somnade gott ändå! Däremot vaknade jag 4:15 och efter att ha legat och vridit mig en timme i sängen fick det vara nog.
Svar på tråden Sömntabletter och beroende