• Anonym (sömnlös)

Sömntabletter och beroende

Jag har för första gången blivit satt på antidepressiva (SSRI, cipramil) och har ätit dessa drygt 3 veckor. I kombination med dessa har jag fått sömntabletter (Imovane) som jag skulle ta eftersom jag sovit så uselt innan och man kunde bli sämre från början.

De första 2 veckorna var jobbiga, jag har varit förskräckligt trött. Jag har tagit sömntabletterna varenda kväll - läkaren sa ingenting om att man kunde bli beroende utan det lät som att det var något han tyckte jag borde ta. För ett par dagar sen var det uppföljning med en annan läkare. Han berättade att jag bara skulle ta sömntabletterna vid behov - att man kan bli beroende av dom.

Jag har provat att vara utan sömntabletterna 2 kvällar i rad nu - och legat vaken mer än en timme vardera gång, så då har jag gett upp och tagit tabletten och somnat. Jag har så mycket att göra på jobbet nu att jag inte har råd att inte sova på nätterna, skulle inte orka med jobbet då, men är samtidigt orolig över att jag blir beroende av tabletterna. Eller att jag kanske redan blivit det... Till helgen ska jag testa att vara utan, då gör det mindre att jag inte kan sova på natten.

Är det någon här som har erfarenheter av sömntabletter och beroende?

• Svar på tråden Sömntabletter och beroende
  • Anonym (ensam)

När jag skulle sluta med mina sömntabletter gjorde jag såhär:

Jag fortsatte med "normal" (hög dos) alla nätter i veckan utom en. När jag kände att jag klarade av att ta mig igenom en natt i veckan utan att sova på tabletter ökade jag till 2 medicinfria osv. För mig fungerade det aldrig att dra ner på själva dosen - men det är nog väldigt individuellt.
    Det tog lång tid att sluta och det var jättejobbigt, men det är inte bra att knapra psykofarmaka i längden. Och t o m min medicin-vurmande psykiater sa att sömnkvaliteten på medicin inte är så hög...

Idag har jag också problem med sömnen men jag törs inte ta några sömnmedel. Jag tröttar ut mig istället - ut och springa, vara uppe länge på kvällen/natten (gör fysiska hushållssysslor på kvällen som man blir trött av), ställ klockan varje morgon (även helg) för att få in en bra dygnsrytm.

Men, viktigt är väl att ta reda på varför man har sina sömnproblem också. Jag drabbas av stark ångest på natten och då måste man ju attackera den problematiken också.

Hoppas verkligen du lyckas ordna till nätterna. Och dra dig inte för att söka råd och hjälp hos annan läkare om du tycker att du får knepiga besked.
    Lycka till!

• Anonym (sömnlös)

Tack snälla du!

Jag tycker det är lite märkligt att man bara får tabletter sådär och sen i efterhand får reda på att de är beroendeframkallande. Det är snarare så att jag tagit reda på själv hur pass farliga de kan vara. Det finns förstås en anledning till att jag är satt på antidepressiva och att samtidigt behöva oroa mig för att bli beroende av sömntabletter i det här läget känns allt annat än optimalt.

Att trötta ut sig fysiskt försöker jag redan med men det verkar inte spela någon större roll om jag har varit på gymmet eller inte - jag kan inte lugna ner mig när jag ska somna ändå även om kroppen är helt slut. Däremot känns det som att fysisk aktivitet är bra för att dämpa ångest. Att få en normal dygnsrytm är allt annat än lätt när man har en liten som inte sover så värst bra... Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till... Jag ska testa vara helt utan i helgen men när jag kunde somna inatt så börjar jag tro på att jag kan halvera dosen iallafall. Vi får väl se.

• Anonym (ensam)

Hoppas verkligen det ordnar sig!
    Håller tummarna!

• Anonym (C)

Är definitivt beroende av imovane. Har 7,5 mg-tabletter, men har bara tagit en halv från början. Kan dock inte sova alls utan. Medicinerar i överigt med cipralex sedan några månader bakåt pga panikångest och depression.

Det jobbigaste med sömnen nu är att jag vaknar flera ggr framåt efternatten mellan 3-5 på morgonen och har svårt att somna om. Sömnkvalitetet är med andra ord sisådär. Vet att jag måste sluta med imovane, men skjuter det på framtiden.

• Anonym (bipolär)

Anonym (C) skrev 2009-02-12 14:05:36 följande:

Är definitivt beroende av imovane. Har 7,5 mg-tabletter, men har bara tagit en halv från början. Kan dock inte sova alls utan. Medicinerar i överigt med cipralex sedan några månader bakåt pga panikångest och depression. Det jobbigaste med sömnen nu är att jag vaknar flera ggr framåt efternatten mellan 3-5 på morgonen och har svårt att somna om. Sömnkvalitetet är med andra ord sisådär. Vet att jag måste sluta med imovane, men skjuter det på framtiden.
    Låter som imovane är fel för dig.
    Mina problem liknar dina och för dem har jag propavan, vilket gör att jag sover hela natten.
  • Anonym (C)
    Anonym (bipolär) skrev 2009-02-12 14:15:08 följande:
    Anonym (C) skrev 2009-02-12 14:05:36 följande: Låter som imovane är fel för dig.Mina problem liknar dina och för dem har jag propavan, vilket gör att jag sover hela natten.
    Har haft propavan när jag var ung, hade "psykisk baksmälla" efter att jag tagit dem.
  • Anonym (bipolär)

Anonym (C) skrev 2009-02-12 14:17:31 följande:

Har haft propavan när jag var ung, hade "psykisk baksmälla" efter att jag tagit dem.
    Jag vet vad du menar, jag hade det också innan, men nu när jag tar hälften så mycket, sätter klockan nästa dag och äter en ordentlig frukost så släpper det då.
    Men jag vet att det är individuellt.
  • Anonym (sömnlös)

Anonym (C) skrev 2009-02-12 14:05:36 följande:

Är definitivt beroende av imovane. Har 7,5 mg-tabletter, men har bara tagit en halv från början. Kan dock inte sova alls utan. Medicinerar i överigt med cipralex sedan några månader bakåt pga panikångest och depression. Det jobbigaste med sömnen nu är att jag vaknar flera ggr framåt efternatten mellan 3-5 på morgonen och har svårt att somna om. Sömnkvalitetet är med andra ord sisådär. Vet att jag måste sluta med imovane, men skjuter det på framtiden.
    Jag känner det som att jag ligger i riskzonen för att bli beroende av Imovane, om jag inte redan är det. Förutom att jag har väldigt svårt att somna är tiden mellan 3-5 den tid jag sover sämst på nätterna, brukar ofta ligga vaken mer än en timme i det intervallet. Som det är nu fixar jag att jobba om jag tar tabletterna, låter som att det kan vara knepigt att få ihop propavan med arbete... Å andra sidan kan jag inte fortsätta så här heller och utan sömn barkar det också...
  • Anonym (bipolär)

Anonym (sömnlös) skrev 2009-02-12 15:08:00 följande:

Anonym (C) skrev 2009-02-12 14:05:36 följande: Jag känner det som att jag ligger i riskzonen för att bli beroende av Imovane, om jag inte redan är det. Förutom att jag har väldigt svårt att somna är tiden mellan 3-5 den tid jag sover sämst på nätterna, brukar ofta ligga vaken mer än en timme i det intervallet. Som det är nu fixar jag att jobba om jag tar tabletterna, låter som att det kan vara knepigt att få ihop propavan med arbete... Å andra sidan kan jag inte fortsätta så här heller och utan sömn barkar det också...
    Hade du provat propavan?
    Jag tycker aldrig den där "baksmällan" varit så allvalig när jag jobbat för då stimulerar jobbet mig hela dagen.
  • Anonym (C)
    Anonym (sömnlös) skrev 2009-02-12 15:08:00 följande:
    Anonym (C) skrev 2009-02-12 14:05:36 följande: Jag känner det som att jag ligger i riskzonen för att bli beroende av Imovane, om jag inte redan är det. Förutom att jag har väldigt svårt att somna är tiden mellan 3-5 den tid jag sover sämst på nätterna, brukar ofta ligga vaken mer än en timme i det intervallet. Som det är nu fixar jag att jobba om jag tar tabletterna, låter som att det kan vara knepigt att få ihop propavan med arbete... Å andra sidan kan jag inte fortsätta så här heller och utan sömn barkar det också...
    Jag jobbar heltid, men har svårt att se att det skulle funka med propavan då jag har lätt att få panikångest vid minsta ångeststegring, nåt jag garanterat får av propavan. Har som plan att "avgifta" mig från imovane framåt vårkanten, och istället ta atarax strax innan sänggående. Atarax gör mig skittrött dagen därpå, så det får nog ske under nån semester tror jag Fundersam
  • Anonym (bipolär)

Anonym (C) skrev 2009-02-12 15:35:47 följande:

Jag jobbar heltid, men har svårt att se att det skulle funka med propavan då jag har lätt att få panikångest vid minsta ångeststegring, nåt jag garanterat får av propavan. Har som plan att "avgifta" mig från imovane framåt vårkanten, och istället ta atarax strax innan sänggående. Atarax gör mig skittrött dagen därpå, så det får nog ske under nån semester tror jag
    Varför skulle du få ångeststegring av propavan?
  • Anonym (C)
    Anonym (bipolär) skrev 2009-02-12 15:40:28 följande:
    Anonym (C) skrev 2009-02-12 15:35:47 följande: Varför skulle du få ångeststegring av propavan?
    Får ångest av den "psykiska baksmällan", mår skit då helt enkelt.
  • Anonym (bipolär)

Anonym (C) skrev 2009-02-12 15:50:43 följande:

Får ångest av den "psykiska baksmällan", mår skit då helt enkelt.
    Har du testat den? Altså den psykiska baksmälla vissa får av propavan?
    För mig är den bara som en mysig, varm sömnighet om jag inte jobbar och tar en bra frukost.
  • Anonym (sömnlös)

Jag lyckades sova utan knark inatt! Hurra!!! Dessvärre var jag tvungen att lägga mig själv i källaren så jag var inte till nån hjälp med lillen, men han sov visst bra inatt som tur var.

Att somna var inte det lättaste, men jag tänkte dela med mig av ett tips. När jag haft problem tidigare har jag hittat åt ett par datorprogram som gör konstiga ljud, ett heter brainwave generator. Det är en massa tjafs om att det ändrar på ens hjärnvågor och allt vad det är, det där vet jag inte om jag tror på och det spelar ingen roll. Jag har gjort ett par ljudspår, jag kan försöka koncentrera mig på att höra på det konstiga ljudet så slutar jag tänka. Det blir ett sätt att stänga av jobbiga malande tankar. Om jag lyckas koncentrera mig på ljudet (går inte alltid) så hamnar jag i ett konstigt halvsovande tillstånd på en kvart eller så, då tar jag av hörlurarna och sen kan jag somna. Det tog en timme igår men sen sov jag hela natten!!

Det funkar tyvärr inte att ligga och lyssna på det här med bäbisen i samma rum, då börjar jag lyssna efter honom genom ljudet och kan inte "stänga av"...

• Anonym (bipolär)

Anonym (sömnlös) skrev 2009-02-13 09:21:57 följande:

Jag lyckades sova utan knark inatt! Hurra!!! Dessvärre var jag tvungen att lägga mig själv i källaren så jag var inte till nån hjälp med lillen, men han sov visst bra inatt som tur var. Att somna var inte det lättaste, men jag tänkte dela med mig av ett tips. När jag haft problem tidigare har jag hittat åt ett par datorprogram som gör konstiga ljud, ett heter brainwave generator. Det är en massa tjafs om att det ändrar på ens hjärnvågor och allt vad det är, det där vet jag inte om jag tror på och det spelar ingen roll. Jag har gjort ett par ljudspår, jag kan försöka koncentrera mig på att höra på det konstiga ljudet så slutar jag tänka. Det blir ett sätt att stänga av jobbiga malande tankar. Om jag lyckas koncentrera mig på ljudet (går inte alltid) så hamnar jag i ett konstigt halvsovande tillstånd på en kvart eller så, då tar jag av hörlurarna och sen kan jag somna. Det tog en timme igår men sen sov jag hela natten!! Det funkar tyvärr inte att ligga och lyssna på det här med bäbisen i samma rum, då börjar jag lyssna efter honom genom ljudet och kan inte "stänga av"...
    Japp, brainwawe har jag också på min iPod. Skaffade det när jag märkte att jag kan minska smärta genom att lyssna på musik.
    Så ljudspåret mot huvudvärk har hjälp mig några gånger.
  • Anonym (ensam)

Vad du är duktig TS!!!
    Du ska se att du kan bli av med de där tabletterna snart.

• Anonym (sömnlös)

En natt till utan - i samma sovrum som resten av familjen - och jag lyckades somna om utan problem!! Jag kanske hann bryta det här innan det blev alltför illa - men det verkar som det behövs att jag varvar ner ordentligt i tid innan på kvällen. Det är inte alltid man har möjlighet att göra det.

Tack för all hjälp och alla råd!

• Anonym (bipolär)

Det krävs ju av alla att dom varvar ner innan dom går och lägger sig.
    Är det det som är problemet så bör man ju inte behandla det med sömntabletter.
    Själv tar jag propavan i perioder för att få min sömn i synk då den är viktig för min friskvård.
    Men jag vet att det viktigaste för min sömn är lung och ro och rutiner.

• Anonym (sömnlös)

Varva ner var kanske en underdrift - stänga av är nog mer korrekt. Gå in i ett mörkt rum mer än en timme innan sängdags och lyssna på avkopplande musik. Men tyvärr tror jag att det var ett tillfälligt uppsving, och det är förstås trevligt med ett sånt... men.. Senaste två nätterna har inte varit någon höjdare. Inatt var jag vaken mellan 1 och 5 (tordes inte ta någon tablett då det blev för sent). Jag klarar inte ens att ligga och koppla av, känner mig stressad i hela kroppen och hjärtat rusar.

• Anonym (ensam)

Sådär har jag det också ibland. Det är inget roligt.
    Ibland går jag upp då istället och gör något vettigt - när man bara ligger där vaken är det så lätt att tankarna snurrar in sig i otrevligheter.
    Jag sover ofta sämre om jag går och lägger mig för tidigt. Vissa kvällar är jag så jättetrött att jag stupar i säng före 21 men då har jag oftare svårt att sova natten ut. Bäst sover jag om jag lägger mig mellan 23-00. Fast det där är nog ruskigt individuellt så ta mina råd med måtta!

Svar på tråden Sömntabletter och beroende